Torsdag åpner Oslo Comic Expo for åttende år på rad, med et fravær av tradisjonelle tegneserienerder, superheltkapper og rumpeblottende ender.

Av Kristina Ketola Bore

Tradisjonsbrytende festival #

De skal vekk fra dogmene rundt tegneserier, er budskapet. Heller ønsker Oslo Comic Expo, i følge talsperson, Aksel Kielland, å omfavne tegneserien som en egen kunstform.

– Det handler om å se tegneserier som en undersøkelse av masseunderholdning, forteller han på telefon.

Festivalen, som åpner på torsdag, vil riste av seg Donald-tradisjonen som har stor plass i norsk seriehistorie, de store franchise-produksjonene, og nerdestempelet som tegneserier tradisjonelt sett har fått.

– I fjor merket jeg en påfallende mangel av de som blir definert som nerder, forteller Kielland på spørsmål om hvem publikumet til festivalen er.

– Vi har dem også, den tradisjonelle tegneserieentusiasten som leser veldig mye tegneserier, som rutinemessig går i tegneseriebutikker. Men vi har også mange folk som først og fremst er opptatt av design og tegning. Pluss litt vanlige litteraturinteresserte mennesker.

På listen over gjester står Peter Bagge, blant annet kjent for sine portrett av undergrunns musikkultur, samt skaperen av 2000AD, Pat Mills. Hele to belgiere ved navn Brecht (respektive Vandenbroucke og Evans) kommer til Deichmanske Serietek for å presentere sine vakre og detaljerte serieunivers. Det svenske Galago-forlaget stiller også, og med en 35årig lang erfaring innen seriepublisering kan de tilby et verdifullt innsyn inn i bransjens struktur.

Når dørene åpner torsdag, starter festivalen med et etterlengtet bidrag til norsk tegneseriefelt, nemlig lansering av et eget tidsskrift. Kielland, som selv er bidragsyter til publikasjonen, forteller at han forstår den som en måte å «løfte frem tegneserien som et legitimt, vitalt og særegent kunstuttrykk».

– Det innebærer å fremheve tegneserier som går for de store temaene, men også tegneserier som på en god og interessant måte behandler temaer og tradisjoner som er særegne for tegneseriemediet – som ikke nødvendigvis oppfølger de kravene til seriøsitet man finner i litteraturen og dramatikken.

På fredag åpner festivalutstillingen der seks nordiske serieskapere presenterer sine egne tolkninger av arbeidet til Tove Jansson, som i år hadde fylt 100. Samme dag har festivalen invitert til riso-workshop i Grafill sine lokaler, der norske tegneserieskapere skal lære å bruke printeren som en måte å skape billige og enkle eksperiment i fysisk format. Lørdag fylles området utenfor Deichmanske biblioteket med et telt som skal huse en markedsplass. Her håper man det blant annet skal være rom for unge serieskapere å selge egenproduserte publikasjoner.

– Andre tegneseriefestivaler domineres gjerne av mennesker med butikker eller store samlinger, men for oss er det viktig å ha en markedsplass der folk selger ting de har trykket og publisert selv. Det er en viktig del av festivalen, sier Kielland.

Oslo Comic Expo er med andre ord klar for å bryte med den rigide forståelsen av tegneserier, om enn med litt Pow-faktor.