Grafills nye daglige leder kommer rett fra sjefsjobb i TV-aksjonen, gleder seg over at sykkelsesongen er igang og liker best lave skuldre.

Av Dorthe Smeby #

- Da jeg så at Grafill søkte daglig leder følte jeg vel egentlig det stod mitt navn på annonsen, sier Kari Bucher.

Knappe fire  måneder inn i stillingen hun tiltrådte 1. januar,  begynner hun nå å komme á jour med å sette seg inn i organisasjonens styre og stell.

Visuell vekst
- Har du satt deg noen konkrete mål for organisasjonen i tiden fremover?

- Her er utrolig mye på stell, jeg har gode og dyktige kollegaer, og vi må sammen fortsette det gode arbeidet med å være en landsdekkende organisasjon. Det er viktig at medlemmene våre ser verdien i å være medlem, å være en del av et stort fellesskap som gjør at du klarer ting som er større enn deg selv. Det synes jeg er en  fin tanke. Når flere står samlet er det grenseløst hva man greier å få til. Samtidig er det viktig å legge til rette for at medlemmene kan være aktive innenfor sitt eget fagområde, og å kollektivt fremme faget og det visuelle formspråket som en viktig del av språket vårt. Å dytte de gode prosjektene våre ut og gjøre arbeidet vårt synlig, så folk virkelig får se hva bransjen jobber med.

Og det er mye som foregår i Rosenkrantzgate 21 fremover. Akkurat nå er det  illustratør Trond Bredesen fra frem til 18. mai, så er det avgangsutstillinger, og  juni er det igjen tid for Visuelt, og i tillegg skal det også arrangeres både Early Nerd-frokostmøter og diverse foredrag.

- Målet er å fortsette å bruke R21 som et samlingspunkt for alle deler av næringen, sier Kari.

- Og det er virkelig aldri et kjedelig øyeblikk  i disse lokalene... Så vi både håper og har troen på stort oppmøte i vår!

Intenst og utfordrende
Med en bakgrunn innen markedsføring og markedskommunikasjon har Kari vært innom både designbyrå og egen praksis før hun endte opp i TV-aksjonen, som hun også har ledet de siste fem årene.

- Jeg startet arbeidslivet mitt med å jobbet ti år i designbyrå, med merkevarebygging og pakningsdesign for store kunder som blant andre Tine, Nidar, Stabburet og Jotun(har du et par til jeg kan nevne her?), sier hun.

- Det var utrolig spennende år, hvor jeg blant annet i 1992 fikk være med på oppdraget om å utvikle merkenavnet Tine og deres logo. Tine het på den tiden bare Norske Meierier, og etter at navnet var bestemt raste det også inn med pakningsdesign-jobber for samme kunde. Det prosjektet kjenner jeg fremdeles at jeg er litt stolt av å ha vært med på.

Etter tiden i designbyrå fulgte ti år med freelancevirksomhet og en liten periode med eget firma, hvor hun jobbet bredt innen mange områder av kommunikasjon. Etter perioder med både PR og markedsanalyse fant hun imidlertid fort ut at det var design-miljøet hun trivdes best med - til hun en dag ble med ektemannen på jobb i NRK.

- Han arbeidet som auksjonarius for TV-aksjonen, og jeg var med i studio dagen aksjonen ble avviklet. Jeg husker jeg ble fascinert av miljøet, og tenkte ”det er dette jeg vil drive med!”. Så da TV-aksjonen og CARE senere den høsten utlyste en stilling som markedsansvarlig hoppet jeg på muligheten.

Kari jobbet med TV-aksjonen syv år, hvor hun var leder de siste fem. Hun beskriver aksjonen som et ekstremt prosjekt, og en spagatøvelse i ledelse.

- Det var syv heseblesende år med alt for mye å gjøre på alt for kort tid, men det var også fantastisk, sier hun.

- Samtidig er det også krevende å få en ny arbeidsgiver hvert år, med nye kolleger, ny problematikk, ny datamaskin og mye annet nytt å sette seg inn i.

- Når jeg følte meg ”ferdig” var jeg derfor klar på at min neste arbeidsplass måtte være en ny drømmejobb - det var helt uaktuelt å ha et arbeid som ikke engasjerer. Jobben er en så stor og viktig del av livet at man er nødt til å ha det bra. Og det har jeg her!