Jules Roure i designstudioet Jules Julien fant sitt eget kreative uttrykk ved å mikse personlige prosjekter med betalte kundeoppdrag, hvor han streber etter balansegang mellom det moderne og tidløse.

Av Dorthe Smeby

Kreativitet og kvalitet #

Franske Jules Roure jobber både som designer og illustratør fra sitt inspirerende studio Amsterdam sentrum, som han flyttet til for tre år siden. Her har han opparbeidet seg en portfolio som spenner fra sarte tegninger med dus fremtoning og subtile linjer til fargerike mønstre og voldsom grafikk. Naturalistiske portretter fulle av liv og nøyaktig skyggelegging møter halvveis abstrakte og surrealistiske motiver i en fascinerende balansegang, med en fargepalett som spenner fra monokrom og dempet til sprakende og kraftig.

Med en imponerende kundeliste som inneholder tungvektere som The New York Times, Wired UK, The Guardian, Sony Playstation, Diesel, Apple og Nike har han i flere år også vært en del av stallen til representasjonsbyrået og talentsamlerne i New York-baserte Hugo & Marie, som blant annet også representerer nederlandske Merijn Hos, danske Hvass & Hannibal og den norske illustratøren Magnus Voll Mathiassen. En del av virksomheten innbefatter også utstillinger av egne arbeider, og Ruores illustrasjoner har blitt stilt ut over hele verden fra Tokyo til Milano, Montreal og San Francisco.

– I started to work as art director in advertising, at DDB first, then as an independent collaborating with several agencies in Paris, sier Jules selv om måten han entret den kreative bransjen på.

– I made a one year break in 2008 to develop something more personal in the illustration field making daily posts on a blog. After some months I was contacted by some magazines with which I started to work under this new cap of illustrator. Now I share my time between commissions and personal projects, and my work mixes both design and illustration. I work with different kind of clients, from advertising agencies to press and magazines or design editors, and I’ve also made some group and solo shows.

Personlighet og egenart
Sin egen designestetikk beskriver Jules som et ønske om å se forbi hva som er moderne og i tiden. Særlig ettersom begrepet ”tid” er et viktig utgangspunkt i utviklingen av arbeidene hans, hvor alle prosesser får tiden de trenger for å utvikle seg.

– I try to create aesthetics looking out of time and trends, sensitive and calm. And the time is something important in my process. I can spend days drawing a texture dot by dot, and like to use simple compositions, like a pictogram. Flat surfaces isolate smooth and realistic subjects or black chiseled textures. My work is often inspired by natural elements like human and animal bodies, vegetation, clouds, water etc. I am used to work with a vector software, so my process is pretty much like a hand made drawing with digital tools.

– Hvordan utviklet du din personlige stil innen illustrasjon?

– My personal style came when I started to draw ten years ago. So even though I have improved it story by story, the base was there from the start. Mixing personal works and commissions have permitted me to explore many directions. Each show is an opportunity to develop a new personal experience, and each commission allows me to move my universe toward the client inquiry/identity.

– Hvordan bør man etter din mening gå frem for å finne sin egen kreative uttrykksmåte?

– For me the first point is to like what I am doing. To make something near my own taste. If you like what you do, someone else will like it somewhere also, as we are all unique. When it comes to work for a commission,
I try to find the good balance between the client/brand/commission. Each client is a new story. My goal is to create something like a mirror, where both of us could recognize himself. I like to do a variety of works going in different directions - it makes my work alive.

– Til slutt - hva er din designfilosofi?

– I think my design philosophy could be said in two words; creativity and quality. I create illustrations and stories with universal understanding, combining minimal concepts to a realistic style. I love to create pictures being both bold and fragile, new and timeless.