Grosz ble årets tegneserie
Gå til innholdet
Prisen for Årets tegneserie 2017 gikk til illustratør og tegneserieskaper Lars Fiske, som vant med sin ordløse biografi om den tyske kunstneren Georg Grosz.
Av Dorthe Smeby
Årets tegneserie ble delt ut 9. juni under tegneseriefestivalen Oslo Comix Expo på Deichmanske biblioteks avdeling på Grünerløkka, og deles ut av Tronsmo bokhandel, Serieteket-Deichmanske Grünerløkka og Grafill. Prisen har som hensikt å løfte og sette fokus på norske serieskapere, samt belyse viktigheten av et faglig sterkt miljø for utøverne. Blant årets nominerte var også ”Mellom Planeter” av Sigbjørn Lilleeng, ”Ungdomsskolen” av Anders N. Kvammen, , ”I´m a Girl, It´s Fantastic” av Ida Neverdahl og ”Moderator” av Flu Hartberg.
Grosz ”Berlin - New York” er Fiskes biografi av den radikale dadaisten Georg Grosz (1893-1959), som var både tegner, maler og grafiker kjent for sine ofte satiriske karikaturtegninger av det tyske samfunnet. Grosz skildret både fattigdom, politisk kaos og forfall, og var både upopulær hos det voksende naziregimet på 30-tallet og militæret (som fikk han idioterklært og kastet utav tjeneste). I 1933 flyttet han med familien til USA kun uker før nazistene stormet studioet hans i Berlin, men returnerte til Tyskland i etterkrigstiden. I Grosz ”Berlin - New York” er Fiskes gjenkjennelige og karakteristiske strek utnyttet til fulle over 80 sider, hvor tilskueren blir trukket inn i et fascinerende univers av interessante karakterer og intrikate detaljer. Evnen til å portrettere Groszs komplekse natur og virke gjennom kun tegninger er både imponerende og forfriskende annerledes, og fungerer også som et virkemiddel for å la ”leseren” tolke illustrasjonene på sin egen måte.
– Jeg har vært interessert i George Grosz siden midten av 1980-tallet, først og fremst på grunn av hans fantastiske tegninger fra Weimartiden (1918 -1933) i Berlin. Men det var først da Steffen Kverneland og jeg holdt på med KANON 4 at jeg fikk ideen til en ordløs 2-sider om den siste kvelden i Grosz sitt liv. Og etter hvert innså jeg at hans liv også var perfekt stoff for en (nesten) ordløs tegneserie, sier Lars.
– Jeg har i de siste årene arbeidet med kunstnerbiografier og forholder meg derfor til kilder og forskjellig dokumentasjonsmateriale når jeg skal tegne/portrettere en person. Det viktigste med boken om Grosz var å portrettere han gjennom hans egen kunst. Jeg anser at tegningene han lagde, spesielt under Weimartiden, veldig tydelig viser hans følelser for sin samtid.
Fiske beskriver seg selv som selvlært tegneserieskaper, og laget sin første tegneserie allerede som 12 åring. Noen år senere solgte han sin første tegneserieside til humorbladet KOnK, og bestemte ser for å gjøre et yrke og levebrød av interessen. I begynnelsen av 20-årene tok han derfor utdannelse som illustratør og grafisk designer på Konstfack i Stockholm og OtisParson i Los Angeles, og har holdt på med både tegneserier og illustrasjon siden.
– Tegneserier har alltid vært der, og spesielt tegneseriebladet Tempo gjorde stort inntrykk på meg på sent 60- tidlig 70-tall. Det var egentlig ganske naturlig at jeg med et visst tegnetalent til slutt endte opp med å lage en tegneserie. Det var jo nærmest ingen konkurrerende visuelle medier på den tiden - kun en svart hvit tv-kanal.
– Kan du si litt om hva slags teknikk du bruker og hvordan arbeidsprosessen er for deg som illustratør?
– Det er stor forskjell på illustrasjons- og bokarbeid. Som illustratør forholder jeg meg til en tekst og en deadline, mens mine bokprosjekter tar årevis. En idé kan ligge lenge og lagres før jeg føler at jeg har funnet riktig innfallsvinkel. I denne perioden leser jeg mye om og studerer kunsten til for eksempel kunstneren jeg vurderer å lage en bok om. Rent tegnemessig er jeg vel ganske old-school, og bruker pennesplitt og tusj på papir. Fargelegging og ferdiggjøring for trykk gjør jeg digitalt.
– Hvor ser du for inspirasjon?
– Hva gjelder min bok GROSZ, BERLIN-NEW YORK er jo forbildet selvfølgelig Grosz selv og hans kunst spesielt. Jeg nevner ellers ofte Tintin, som var den tegneserien jeg var inspirert av da jeg laget min aller første serieside. Jeg forsøker hele tiden ha en så vid horisont som mulig og er interessert i mange ulike kunstuttrykk. Og jeg blir like gjerne inspirert av et hus eller en roman - selv om jeg nok er aller mest opptatt av tegning.