Børge Lund står bak en av Norges mest bejublede og populære tegneserier. I høst kan du bli kjent med Lunch-universet og dets underfundige karakterer gjennom utstillingen Godt forslag, men nei i R21 til 16. oktober.

Godt forslag, men nei

Av Dorthe Smeby

Tegneserien Lunch ble skapt av Børge Lund i 2007, og er et humoristisk skråblikk på arbeidslivet og hverdagen i en liten bedrift. Her skildres både karakterer og situasjoner de fleste kan kjenne seg igjen i, ispedds Lunds særegne humor og gjenkjennelige, formsterke strek. Per dags dato publiseres Lunch i hele 90 blader, aviser og tidsskrifter i Norge og internasjonalt, blant andre Dagens Næringsliv, Dagbladet, BergensTidende, Adresseavisen, Sydöstran i Sverige, Ekstrabladet i Danmark samt Finland, Costa Rica, Mexico, Panama og Ecuador. I tillegg kommer Lunch ut som eget blad ti ganger i året, og bok nummer tre ble nylig lansert.

– Jeg er født på Stokmarknes men oppvokst i Sauda, og hadde tidlig en gryende interesse for både tegning og tegneserier. Jeg leste mye Tommy og Tiger´n, Lucky Luke og Fantomet, og senere avanserte jeg til Moebious, Christoffer Nielsen og Rocky, sier han.

– Utdannelsen min tok jeg på Delft University of Technology i Nederland, og etter endt skolegang arbeidet jeg som industridesigner i ulike bedrifter fra 1998 til 2010. Jeg valgte industridesignerutdanningen rett og slett fordi det er en nydelig miks av både tegning, formgiving og tekniske fag.

Da han i 2007 bestemte seg for å bli med i en konkurranse for tegneserier i regi av Dagbladet visste han lite om suksessen som ventet, og beskriver anledningen nærmest som en tilfeldighet.

– Jeg tok en sjanse, og ble med i Dagbladets stripekonkurranse. Jeg vant riktignok ikke, men kom langt nok til at jeg fikk troen på at jeg med de rette justeringene kunne få brikkene til å falle på plass. I tillegg likte jeg formatet, og tenkte at jeg burde lage noe om et tema jeg kunne mye om - nemlig kontorlivet, sier han.

– Sånn sett kan man si at skapelsen av Lunch egentlig var et skudd i mørket. 

Gjenkjennelige karakterer
Lunch-universet beskriver Børge som ganske realistisk, med et persongalleri av personligheter som ikke er fjerne fra de han selv har møtt i arbeidslivet. Her finner vi blant annet den lille, skallede Kjell, en udannet besserwisser med hang til konflikter og høylytt temperament. Den alltid svartkledde designeren Nico dyrker Apple og minimalisme, og er et ordensmenneske med hat mot furu og Android. Mellomlederen og arbeidsjernet Thorsen beskrives som oljen i det samme maskineriet hvor Kjell fungerer som sand, og leverer alltid varene. Prosjektleder Linn har alltid en hersketeknikk eller to på lur, og setter Kjell verbalt på plass ved behov. Selv forteller Børge at karakterene blir til ved å teste dem i ulike dialogsituasjoner.

– Det er viktig at karakterene finner sin egen personlighet, og at det ikke føles vanskelig å få dem til leve sitt eget liv, sier han.

– Noen ganger kan det være nok å treffe med ansiktsuttrykket. Og jeg må føle at de jobber for meg! Komikken er i stor grad bygget på karakteren Kjell og hans ærlige forhold til absurditeter ved arbeidslivet. Ingen vet hva man egentlig driver med. Ikke jeg heller. Det hele er en ganske takknemlig og fleksibel ramme, hvor folk både kan ansettes, permitteres og sies opp.

Utstilling i Grafills lokaler
Utstillingen Godt forslag, men nei er et samarbeid mellom Grafill, Lunch, Kopinor og Strand Comics, og inneholder både tegning rett på veggen, silketrykk, letterpress og fullfarge-prints. Her finnes også en egen byste av designeren Nico, og en del av utstillingen er bygget opp som en behind-the-scenes-kikk på tidligere skisser med mulighet til å se de ulike stadiene fra idé til ferdig tegning.

– De ulike elementene i utstillingen er slike ting jeg som nybegynner selv hadde hatt stor nytte og glede av å se, og her finnes til og med en liten filmsnutt om hvordan en stripe blir til, sier Børge.

– Noe krever at man tar seg tid til å lese - deriblant en syv meter lang sekvens. Andre bilder er enkelttegninger som ikke følger stripeformatet. Hovedmålet var å få til en interessant bredde i utstillingen, både tematisk og teknikkmessig.

Godt forslag, men nei står til 16. oktober i Grafill R21, Rosenkrantzgate 21, Oslo.