Dersom du har levd Mad Men, trenger du ikke se TV-serien. Da kan du heller bruke tiden din på å seile tre rundturer til Bahamas, drive et forlag, være medlem av Alliance Graphique International og mottager av AIGA sin gullmedalje.

Av: Kristina Ketola Bore

Det var sent femtitall da den norskfødte designeren og reklamemannen Bjarne Martin Pedersen kom inn på New Yorks såkalt Mad Men-scene. I 1966 ble han Design Director for American Airlines, og to år senere hadde han startet sitt eget byrå, Pedersen Design Inc. Herfra har han hatt en givende karriere som partner i det tidligere reklamebyrået Jonson, Pedersen, Hinrichs & Shakery Inc og eier av publiseringshuset, Graphis Inc.

Interessen for redaksjonell design var tidlig til stedet hos Pedersen, opprinnelig inspirert av hans lidenskap for seiling.

- Yachter er et fantastisk redaksjonelt verktøy. Jeg følte båter var vakre objekter, faktisk skulpturer etter min mening.

Dette resulterte i publikasjonen Nautical Quarterly. Videre ble Pedersen oppmuntret av venner til å starte et designmagasin. I designbransjen fant han et område som burde promoteres («jeg elsker dette feltet og folkene i det»). Det var 1986 da han kjøpte den allerede velkjente publikasjonen, Graphis, fra den sveitsiske designeren og eieren Walter Herdeg. Siden første utgivelsesdato på midten av førtitallet hadde publikasjonen vært ansvarlig for en årlig oppsummering av årets høydepunkt innen visuelle kommunikasjon.

- Mitt mål med Graphis har vært, slik det var min forgjengers – å gi eksponering og publisitet til de fantastiske arbeidene som produseres internasjonalt.

Under Pedersens eie utvidet Graphis seg til å bli et forlag som også inkluderte magasiner og bøker. Dette året har den årlige publikasjonen gått over til nettet.

- Vi må finne en løsning på å overleve, alle publikasjoner har de samme problemene. Jeg tror ikke det er helt løst, men jeg vet at vi ikke lenger er en bokutgiver. Nå har vi en nettside som jeg ser frem til å gjøre ferdig de neste seks månedene. 

Som ung designer ble Pedersen del av New Yorks så kalte Mad Men-scene. En periode flere de siste årene har stiftet bekjentskap med gjennom TV-serien med samme navn. I serien portretteres det som en ekstravagant tid der reklamebransjen enda hadde til gode å utsettes for publikumskeptisismen som skulle kjøre et parallelløp fra omtrentlig tidlig 70-tallet. På skjermen kan man se karakterer som bruser gjennom livet akkompagnert av cocktails, penthouser og Jaguarer. Men like fullt var det en tid der et godt håndverk var avgjørende.

- Det var en annen verden. Uten datamaskiner måtte alle reklamer håndtegnes, typografien måtte tegnes. Du hadde folk som kunne tegne Bodoni og Helvetica helt brilliant mens noen andre malte eller illustrerte fotografiet som skulle tas. Til tider var originalen bedre enn det endelige produktet, forteller Pedersen.

- For noen mennesker var tiden ekstravagant. Det var account executivene som gjorde mesteparten av drikkingen – på den tiden var martinier populære – men dersom du var en art director eller en designer, eller ansvarlig for produksjon, hadde du ikke anledning til å gå ut i lunsjen for en martini. Da ville du jo være totally wasted resten av ettermiddagen.

Har Pedersen selv sett serien?

- Ja, jeg vokste opp i den, ler han.

- Konen min ser den, men etter en stund kunne jeg ikke se på lenger, fordi til en viss grad har jeg har jo sett alt før.

Slik som seriens, Ted Chaough (nylig sett glisende i et minifly med en livredd Don Draper ved sin side), er også Pedersen pilot, samt en entusiastisk seiler. Den første Bermuda-turen tok han i 1970 der han navigerte etter stjernene. Siden den gang har han seilt tre rundturer til øyen.

- Jeg elsker disse turene. De frisker opp sinnet mitt.

- Det er så lett å bli del av en slags gruppe i livet. Vi er ikke bevist det før det er noe som ikke kjennes helt rett. Å komme seg bort gjør alt veldig klart. Du forstår hva som fungerer og motsatt, så disse turene og andre distraksjoner har hjulpet meg ved å gi meg nye perspektiver. Jeg har forandret livet mitt flere ganger som et resultat av det, forteller designeren.

- Det er kjedelig å bare snakke om design og å være i design. Det er kjedelig å sitte på en brygge, eller i en hangar og bare prate hangarprat, som dem kaller det. Når jeg flyr har jeg på en båtcaps, og når jeg er på en båt har jeg på meg en flycaps. Sånn at man om mulig kan endre samtalen. Jeg har venner som ikke gjør noe annet enn design 24 timer i døgnet. Jeg lever design 24 timer, om ikke bevist, så ubevist, men jeg liker å ha andre distraksjoner i livet. De har vært givende.

Bjarne Martin Pedersen kommer til Visueltdagene 30.-31. mai.