En du kjenner eller en du bare har lest om. Fiktiv eller ekte person, nålevende eller avdød. En de fleste har hørt om eller en ukjent men kunnskapsrik venn eller kollega. Vi spurte fem personer hvem de ser mest opp til faglig, for å få et inntrykk av hva som påvirker og inspirerer deres daglige arbeide.

Av Dorthe Smeby

Morteza Vaseghi, grafisk designer/AD
www.mortezavaseghi.com

My person would be Stefan Sagmeister without Walsh. The holistic and conceptual approach has always been a huge source of interest for me. He has never been a coward designer. His motto is "Design that needed guts from the creator and still carries the ghost of these guts in the final execution." At the same time he values his Brain knowledge library and goes on a year-long sabbatical around every seven years, where he does not take work from clients. He works with cultural sector quiet a lot (every good designers paradise) He has spent many years designing for the music industry. Several years ago he decided to dedicate 25% of his work to the art world, things like books and publications for galleries, another 25% to the scientific community, 25% to social causes, and the remaining quarter has stayed dedicated to the music industry. That I look up to.

Morteza.jpg

Ellmer Stefan, Type Design & Lettering
www.ellmerstefan.net

If I have to boil it down to one single individual it must be the infamous Dr. Hermann Püterschein, lesser known as Mwano Masassi - and even better known as William Addison Dwiggins (1880–1956). Not only did he coin the term “Graphic Designer”; not only was he the only founding member of the Society of Calligraphers; not only was he a maker of fabulously crafted marionettes (including the whole of the marionette theatre); not only did he apply his theory of the crispness of a marionette’s facial features to typeface design; not only did he do hand-lettered covers for his typefaces’ specimen catalogues (!); not only did he ingeniously combine lettering, calligraphy, type setting, stencil and pen illustrations in his countless book designs (not to talk about the subtleties of his choice of colours!) - he also commented on his own work, design issues and the æsthetics of his time with the outmost wit imaginable. In my creative sphere he is the Apogee!

Required reading: archive.org/details/WADtoRR...
Required watching: www.youtube.com/watch?v=2lP...

Ellmer_Stefan.jpg

Linda Skarpås, partner og seniordesigner i BureauGeist
bureaugeist.no

Det er jo ekstremt mange man kan ramse opp som kreative forbilder, men om jeg må velge bare én så går jeg litt tilbake i tid. BureauGeist har i den siste tiden jobbet en del mot Frankrike og franske produkter, og i den sammenhengen har jeg gjenoppdaget Cassandre og hans dyktige tilnærming til både typografi og illustrasjoner. Han er riktignok fra en brytningstid der man ofte kalte designere for kunstnere, men han var tidlig ute med å forstå viktigheten av en tydelig visuell kommunikasjon. Cassandres evne til stilisering av form og eksperimentering med typografi står fjellstøtt den dag i dag. «Dubo Dubon Dubonnet» plakatene hans var en banebrytende serie av plakater som var designet for å kunne formidle budskapet til forbipasserende, fra kjøretøy i fart – en tidlig animering der altså. Det er imidlertid skriftsnittet Bifur og hans lek med typografi som inspirerer meg mest. Sjekk ut www.cassandre.fr og http://indexgrafik.fr for et dypere dykk inn i hans verden!

Linda1.jpg

Linda2.jpg

Linda3.jpg

Elin Thorsen Hauge, illustratør

Etter å ha tenkt  meg grundig om er jeg nødt til å gå for David Hockney, som jeg ser opp til av en rekke forskjellige grunner. Med sin helt usedvanlige formforståelse, røffe og rå strek, fargebruk og øye for detaljer er han i en klasse for seg når man snakker om både tegning og maleri. Selv om hans collager og litografier også er svært fascinerende, er det i hans illustrasjoner jeg finner mest inspirasjon. Dessuten innbilder jeg meg at han også er en svært kul fyr på privaten. Skulle gitt høyrearmen min for noen undervisningstimer i tegning i hans atelier!

Elin.jpg

Elin2.jpg

Anette Moi, illustratør
anettemoi.no

Mitt kreative forbilde er Jean Jullien. Jeg digger alt han tegner, og synes han har sykt mange bra idéer. I tillegg er han veldig inspirerende, alltid aktuell og jeg elsker stilen hans. Han er kritisk, morsom, kreativ, nytenkende og har en unik strek. Jeg blir veldig motivert og inspirert av en illustratør som har så mange bra idéer.

Anette_Moi.jpg