”Where is human nature so weak as in the bookstore?” sa Henry Ward Beecher. Følelsen av en ny bok mellom hendene er nesten litt ubetalelig; lukten av trykksverten, det spennende førsteinntrykket når du åpner den for første gang, hvordan papiret føles. Og hvis den i tillegg gir inspirasjon i form av fint innhold, fine bilder og fin tekst, er det vel ikke noe som er bedre enn det.

Av Dorthe Smeby

Henning Andersson, grafisk designer

Den siste boken jeg kjøpte og leste - eller rettere sagt "lånte" fra jobben - er In-n-out Burger av Stacy Perman. Boken forteller den fascinerende historien om en fastfoodkjede fra California, som gjennom 50 år har turt å gå mot strømmen og dyrke det de tror på. Med bare ferske ingredienser, ingen franchising og en særdeles enkel meny som er nærmest uforandret siden oppstarten, har de klart å skape en av USAs mest myteomspunnede merkevarer. Denne målrettete strategien har gjort at In-N-Out er i dag den mest lønnsomme fastfoodkjeden i USA, og nærmest har fått kultstatus. Verdt å lese for alle som er interessert i merkevarer - eller hamburgere - eller begge deler.

Jan Yoshiyuki Tanaka, architect
www.ja-ja.dk

En af de seneste bøger jeg har købt fra Arkitektens Forlag hedder ”Japansime på dansk: Kunst og design 1870 – 2010”. Bogen skildrer den indflydelse japansk kunst og design har haft på den danske scene. Da jeg selv har japanske rødder er emnet selvsagt meget fascinerende for mig – personligt såvel som fagligt. Jeg oplever dagligt de kulturelle forskelle der er mellem Danmark og Japan. Derfor er det endnu mere fantastisk at tænke på at det som vi betragter som kernen i ’dansk design’ har så stærke forbindelser til en kultur og et land som ligger helt på den anden side af kloden!

Eline Tveten, grafisk designer og illustratør

The Monocle Guide to Better Living er laget av designmagasinet Monocle, og gitt ut av Gestalten forlag. Boken er en informativ og estetisk vakker samling av ulike anbefalinger om hvordan leve et godt liv, i form av artikler, reportasjer, enkel og tiltalende layout og veldig fine bilder. Den er delt inn i ulike kapitler som reise, kultur, arbeid, mat og verdier, og resultatet er en inspirerende kartlegging av et interessant, dog litt diffust, tema.

Linn Ellevseth, grafisk designer

Den siste boken jeg kjøpte er The Kinfolk Table. Jeg kjøpte den fordi jeg liker mat og folk og fine ting. Det oppstår ofte noe mellom mat og folk, og det inspirerer meg. Roen rundt bordet og rommet det skaper for en samtale mellom mennesker tror jeg mange har en sterk lengsel etter. Kinfolk klarer å skape en intimitet mellom meg, personene og maten de lager, og gir meg en følelse av tilhørighet og deltagelse i sammenkomsten. Jeg vil gå på alle festene, treffe alle menneskene og spise all maten!

Georg Ekelund, grafisk designer

Den siste boka jeg kjøpte var Printmaking: A Complete Guide to Materials & Processes. Den ble kjøpt sammen med en bunke linoplater hos KEM. Jeg hadde gått og tenkt på at jeg ville prøve meg på silketrykk, og her stod jeg plutselig med en bok som gir en innføring i mange forskjellige trykketeknikker. Boka har gode trinn-for-trinn forklaringer i hvert kapittel, med tydelige illustrasjoner. I tillegg til å gi en innføring i grunnleggende trykketeknikker, viser den også hvordan man kan eksperimentere. Boka er en herlig blanding av inspirasjon og instruksjon. Anbefales!