Hva som er den beste, vakreste, mest vellykkede eller smarteste logoen er egentlig et umulig spørsmål. Noen er snedige i sin enkelhet og symbolikk, andre er bare pene å se på. Noen fremkaller nostalgi og gamle minner, andre virker fremtidsrettede, moderne og symboliserer noe nytt. Muligens er de beste logoene de man aldri reflekterer over til vanlig - de som kun er et merke hjernen kobler til et produkt, og som man ikke tenker på som geniale før man får spørsmål om det.

Av Dorthe Smeby

Didrik Rasmussen, designer i Scandinavian Design Group
www.sdg.no

Det må nok bli navnetrekket til treningskjeden med det mest flåsete navnet, nemlig Friskis & Svettis. Logoen er ført i pennen av den svenske kalligrafen Lars Laurentii en helg i 1980, og står som en påle den dag i dag. Håndverksmessig er den nydelig utført, er passe quirky, og med et tydelig nikk til kongen på haugen, Herb Lubalin (amerikansk grafisk designer red. anm). Unge Lauretii var visstnok på mappevisning hos Herbern da han var i New York på slutten av 70-tallet. Jeg lar han fortelle selv: "Herb granskade min portfolio. Han hade ett märkligt ticks för sig och det var att han harklade sig med jämna mellanrum: hrrrmm-hrmmm-hrmmm. Efter en stund frågade jag: ”Do You have anything to criticize? (Tystnad.) ”No, it's beautiful.” Då var jag räddad! Alltså, dom orden räddade hela mitt liv. Hade han varit kritisk... ja, då vet jag inte hur det hade gått för mig. Jag älskade New York, älskade USA. Jag ville ta hela världen i min famn!

Denne logoen ble til før man snakket om verdiord og merkevarestrategi, og selv om den har en herlig 80-talls-schwung over seg har den også en tydelighet og sjarm som jeg håper ingen jyplinger tukler med i fremtiden.

Martin Yang Stousland, grafisk designer
www.bielkeyang.com

Jeg velger den logoen jeg har et emosjonelt forhold, og da faller valget mitt på logoen til Chicago Bulls. I elleve-års alderen begynte interessen for basketball å melde seg, og Chicago Bulls var definitivt det beste laget, med den råeste logoen. Kan man ønske seg noe mer enn en okse med to blødende horn? Jeg tror jeg aldri har hatt så mange effekter med en logo på. Plakater, t-skjorter, hettegensere, capser, sekker, dynetrekk og skolebøker bundet inn med Chicago Bulls-papir. Logoen ble tegnet i 1966 av amerikaneren Dean P. Wessel, og har siden den ble lansert beholdt sin originale form. Mens mange av de andre lagene i NBA har endret og skiftet logoene sine opp gjennom årene, er Chicago Bulls logoen en av de få som har vedvart.

Jonas Helgeneset, interaksjonsdesigner hos Hyper
www.hyper.no

Personlig mener jeg Nike-logoen er en av verdens beste og fineste logoer, av den grunn at den er så utrolig stilisert og enkel samtidig som den er veldig unik og visualiserer fart og bevegelse, som igjen relaterer til sport. Det å kunne ha et så enkelt piktogram i logoen, som kan brukes uten støttetekst, er et veldig godt utgangspunkt for profilering av selskapet.

Mari Oshaug, grafisk designer hos Anti
www.anti.as

Det er jammen ikke enkelt å trekke ut én logo som verdens fineste. Det kommer jo litt an på hva man legger i det, om det går på det funksjonelle, estetiske eller om man bare velger en ren klassiker. Jeg har plukket ut tre logoer jeg alltid har vært fan av, og som var de første som dukket opp i hodet mitt når jeg fikk spørsmålet.

Volkswagen:
Jeg har alltid vært veldig glad i logoen til Volkswagen - den er enkel, funksjonell og ikke minst tidløs. Symbolet har, som de fleste store brands, hatt en utvikling over tid, men til tross for dette beholdt hovedformen nesten uendret.

Rapha:
En annen logo jeg liker godt er Rapha. Logoer med en form for skriveskrift synes jeg ofte er vanskelig å få til å fungere optimalt, men noen ganger er man så heldig å få det perfekte ordet, og alt klaffer. Både bokstavene sammen og følelsen på streken. Da får man en logo som Rapha, den bare sitter. Det hjelper selvfølgelig også at logoen er pakket inn i en awesome identitet.

American Airlines:
For å dra inn en nylig renovert identitet også liker jeg American Airlines godt. Den nye identiteten tar med seg historien inn i en ny drakt, uten å miste de visuelle holdepunktene fra deres tidligere identitet. Jeg liker spesielt godt haledekoren - i stedet for å dekorere hele flyet har de valgt å kun forlenge haledekoren, som er utrolig effektfullt.

Joakim Jansson, grafisk designer
www.sanscolour.com

Du har förmodligen sett dem du också. Jag överdriver nog inte heller om jag uppskattar att postern finns i 50 % av hemmen hos design- och interiör-intresserade folk. Så även i mitt. Jag snackar om de ikoniska ögonen till Mazettis kakao, som Olle Eksell (1918-2007) designade redan 1956. Kakao-ögonen la jag märke till redan som barn, hemma hos mormor på hennes kakaoburk, och de fanns ju även i alla matbutiker. Jag reflekterade förmodligen inte så mycket över logon som barn, samtidigt har den lyckats göra ett starkt avtryck på mig.