Som student var jeg så opptatt med å lære meg analoge tegneteknikker at jeg aldri rakk å få dreisen på å tegne digitalt. Noen år ut i mitt virke som illustratør begynte jeg å kjenne på et behov for å utvide repertoaret mitt og effektivisere arbeidsprosessen i enkelte sammenhenger.

Tekst og illustrasjoner av Kjersti Johanne Barli

Selv om jeg gjerne komponerte og fargela illustrasjonene digitalt, var min tegneprosess i stor grad analog. Den bestod av kollasj, blekk og blyant. Dette er teknikker jeg hadde – og fremdeles har – stor glede av å jobbe med, men de kan være veldig tidkrevende. Dette kjente jeg særlig på i illustrasjonsoppdrag med kort frist. Dersom jeg ikke fikk den skikkelig gode ideen umiddelbart inn i oppdraget, ble det ofte kvelds- og nattarbeid for å ferdigstille innen deadline. Nattarbeid på jevnlig basis går fint en stund, men etter hvert måtte jeg innse at jeg ble innhentet av min egen alder. Jeg ble nødt til å gjøre noen grep for å skille mer mellom arbeid og fritid.

Jeg tror de fleste illustratører kan kjenne seg igjen i at arbeidsmengden i et prosjekt ikke alltid gjenspeiles i honoraret. Det å mestre digital tegning ville for meg kunne eliminere tidkrevende analog prøving og feiling i tegneprosessen. Det finnes ingen angreknapp med blekk på papir. Målet var å være i stand til å gjennomføre en illustrasjonsprosess 100% digitalt. Jeg måtte dessuten altfor ofte forkaste gode ideer fordi de krevde en digital utførelse og effektivitet jeg ikke helt mestret. Håpet var at min digitale tegnestil skulle bli en naturlig forlengelse av min analoge. Jeg ønsket (ironisk nok) at den digitale tegningen skulle være så teknisk bra at det skulle kunne se ut som det var utført analogt. Jeg hadde allerede investert i en iPad, men jeg fikk aldri tid og ro på meg til å utforske denne ordentlig.

Disse to dukket opp i mitt første møte med Procreate.

Klikk for å se bildet "Kjb Digital Tegning1" i full størrelse

Disse to dukket opp i mitt første møte med Procreate.

Det blir lite kontinuitet i en læringsprosess av en time her og en time der. Løsningen ble å søke Grafills kompetanse- og fagutviklingsstipend. Tildelingen gjorde at jeg kunne sette av en uke eller to av gangen over en lengre periode til mitt digitale fordypningsprosjekt, og legge andre tidstyver til side. I til sammen én måned testet jeg forskjellige pensler og teksturer, så på massevis av tutorials på Youtube, hermet prosessvideoer fra illustratører jeg fulgte på Instagram, og jeg fikk god veiledning av min venn og dyktige illustratørkollega Marianne (Skinkeape). Jeg tegnet til og med et lite oppdrag på iPaden underveis!

Den første menneskekarakteren jeg tegnet digitalt.

Klikk for å se bildet "Kjb Digital Tegning2" i full størrelse

Den første menneskekarakteren jeg tegnet digitalt.

I dag tegner jeg gjerne illustrasjonsoppdrag digitalt fra start til slutt. Jeg tegner også idéskissene digitalt, selv de gangene jeg bruker analoge teknikker på sluttresultatet. Og nå har også Photoshop for iPad kommet! Digital tegning har lettet arbeidsprosessen min der det trengs, og frigjort verdifull tid. Samtidig har det åpnet en helt ny verden av muligheter, særlig når det kommer til teksturer, skyggelegging og (digitalt) håndtegnet typografi. Men blekk og pensel støver heldigvis ikke ned for det – ja takk, begge deler!

Illustrasjon til en sak om mensen for Aftenposten Junior. Dette var det første illustrasjonsoppdraget jeg tegnet 100 % digitalt.

Klikk for å se bildet "Kjb Digital Tegning4 Mensen" i full størrelse

Illustrasjon til en sak om mensen for Aftenposten Junior. Dette var det første illustrasjonsoppdraget jeg tegnet 100 % digitalt.

Hovedbilde: Logo for Tidsskriftet Fetts podcast Fett nok! – tegnet 100% digitalt.