Illustratør Bo Gaustad fikk Grafillstipend i fjor, og er midt i prosessen med å produsere boken "Hanen som ville være hund". For henne gir stipendet muligheten til å arbeide langsiktig med ett og samme prosjekt, og konsentrere seg om å formidle historien om fjærkreet som ville være førerhund.

Av Dorthe Smeby

Tegner, illustratør og forfatter Bo Gaustad mottok Grafills bokstipend i 2018, og har produsert illustrasjoner til både blader, aviser og bøker. Hun har illustrert omlag 40 bøker hvorav fire er både skrevet og illustrert selv, med en særlig forkjærlighet for billedbøker for barn. Illustrasjonsstilen hennes er preget av en gjenkjennelig, lett og levende strek, som regel med humoristiske innslag og imponerende detaljrikdom. Gaustad har mottatt blant annet Kulturdepartementets illustrasjonspris for barnebøker, Riksmålsforbundets Barne- og Ungdomsbokspris samt gull i Årets Vakreste Bøker i 2014, og er også innkjøpt av Nasjonalbiblioteket.

Behov for formidling
For tiden arbeider hun med ”Hanen som ville være hund”, en billedbok som kommer ut i 2020.

– Jeg har tidligere fått reisestipend fra Grafill, men denne gangen er jeg veldig glad for bokstipendiet som gir meg mulighet til å jobbe mer konsentrert og langsiktig med én bok, sier Gaustad.

– Boken handler om en hane med et usedvanlig dårlig selvbilde, som søker jobb som førerhund for en svaksynt mann. Uheldigvis er hanen fargeblind, går på rødt lys, skaper kaos - og velger andre løsninger. I sin iver etter å bli godtatt forsøker han å gli naturlig inn som sau, okse, hare og lignende samt skjønnhetsforbedringer i en salong. Alt uten særlig hell. Det er en bok med humor og alvor der jeg bruker kurante og ukurante dyr for å ufarliggjøre problemer.

– Hvordan endte du opp som illustratør? Og har du alltid vært interessert i illustrasjon og historiefortelling?

– Etter år med kunstfag, både teoretiske og praktiske, fikk jeg tilfeldigvis oppdrag som humoristisk tegner av tekster Fra Barnemunn i 'Bladet Familien'. Etter hvert utvidet de oppdraget til muntre streker på sidene om Helse og Samliv. Det var en utfordring å illustrere sykdommer og livskriser, men ganske utviklende som illustratør. Overraskende mange leste 'Bladet Familien', blant annet forfattere, og noen ønsket meg som illustratør i bøkene sine. Siden har det vært mye tegning i barnebøker, 40 stykker etter hvert. Behovet for å skrive selv har vært til stede fra jeg var ganske liten, og da Norsk Barnebokinstitutts Forfatterutdanning ble etablert søkte jeg ved skolen og tok eksamen som barnebokforfatter.

Grising, liming og klipping
Hun beskriver arbeidet med å illustrere billedbøker som både morsomt og interessant, hvor teksten skal tolkes og billedliggjøres så sluttresultatet blir en utvidet fortelling der bildene er en del av historien. Prosessen er møysommelig og tidkrevende.

– I dette tilfellet skriver jeg også teksten, men problemene er ganske like. Det blir mange diskusjoner med meg selv om hvordan jeg skal vinkle illustrasjonene uten å gjenta teksten. Ideene dukker opp underveis etter hvert som jeg tegner, sier hun. – Selve fortellingen var skrevet i store trekk da jeg søkte om stipend i Grafill, noen skisser var ganske klare. Nå sitter jeg med en dummy og arbeider med plassering av tekst, kutter ut, skriver om og flytter. Det tar tid å lage en billedbok. Som håndtegner jobber jeg i denne boken med blyant, alt fra B2 til B8, og akvarell. Klipper og limer og griser ned lysbordet. Formatet er bestemt og gir rammer for størrelser og komposisjon.

– Kan du si litt om hvordan du bruker humor for å formidle det som noen ganger er litt alvorlige temaer?

– Humor i tegningene og tekstene mine er ikke noe jeg går å grubler over. Jeg kan bare ikke la være. Jeg ser ofte humor i situasjoner som ikke nødvendigvis er morsomme, andre ser poesi i helt hverdagslige ting, noen ser vakre malerier i ruiner - sånn er det bare. Som illustratør av barnebøker tenker jeg over at boken skal henvende seg til små barn som både skal glede seg over tegningene og tenke litt over historien. I tillegg håper jeg at boken også kan fungere som høytlesingsbok og samtale mellom voksne og barn. Valg av dyr som hovedfigur er lettere å forklare. Det blir ikke noen munter bok av å tegne en ungdom i krise, og jeg tror altså på humorens helbredende virkning. Som eksempel nevner jeg min siste bok ”Lille Olle - et begavet lite svin” som også handlet om en søkende sjel på et sidespor. Forlatt og ensom, men med tro på egne evner gikk det bra.

Frist 1. november
Grafills årlige stipendutdeling gjør at profesjonelle utøvere innen illustrasjon, design og visuell kommunikasjon kan søke om midler til sitt prosjekt, og i år deles det ut hele 4,6 millioner kroner. Ordningen er åpen for alle yrkesaktive utøvere, som betyr at også de som ikke er medlem i Grafill kan søke. Det er mulig å søke tilskudd innen seks hovedkategorier, som spenner fra kr. 10 000 til kr. 100 000. Hensikten er å gi midler til realisering av prosjekter innenfor Grafills fagområder, forskning og utvikling av egen virksomhet. Stipendene er et av Grafills viktigste bidrag til den faglige og kulturelle utviklingen innen fagområdene visuell kommunikasjon, tegneserieskapning, grafisk design, illustrasjon, animasjon, tjenestedesign og digital design.

Husk søknadsfristen for å søke Grafill-stipend 1. november 2019.

Les mer om Grafillstipend her

Illustrasjoner: Bo Gaustad