En av landets mest erfarne broadcast-designere, Knut A. Helgeland, holder foredrag under Grafills 25 års jubileum, hvor han vil snakke om motion design i Norge de seneste 25 årene.

Av Dorthe Smeby

20. oktober fyller Grafill 25 år, og jubileet markeres med et faglig program på Vika kino i Oslo med påfølgende feiring og bursdagsmarkering i Rosenkrantzgate 21. Det faglige seminaret vil inneholde både paneldiskusjon, fagprater og ulike foredrag, fra utøvere innen mange deler av bransjen. 

En av foredragsholderne er Knut A. Helgeland, som kommer for å snakke om temaet bevegelig design. Med over tyve års erfaring innen motion design har Helgeland stått bak en rekke kjente tittelsekvenser, programvignetter samt flere musikkvideoer, og kan beskrives som en av landets mest erfarne broadcast-designere. I 2000 var han med på å starte Toxic Design Studio, før han i fjor startet produksjonsselskapet D´TOX, som spesialiserer seg på motion design.

Effektiv oppstarter
– Idéen til Toxic kom høsten 2000, etter at jeg hadde jobbet noen år i postproduksjon. Jeg var med på å bygge opp en grafisk avdeling hos Media Design i Nydalen, som gjorde mange tv-produksjoner, sier Knut.

– Jeg tenkte det var på tide med et nytt type selvstendig selskap som bare jobbet med motion design og digital animasjon - på egne premisser. Et selskap vi kunne operere mer likt andre designselskaper, og ikke være slaver i kjellere hos posthus. Så jeg tok med meg en god kollega og designer, Frode Ekeberg, og gikk ut på jakt etter noen som ville sponse oss. Og vi fikk napp med en gang, hos en gjeng ekstremt flinke reklameprodusenter, som da het Kraftwerk.

– Hva fikk deg til å ville jobbe med motion design i utgangspunktet?

– Det var en kombinasjon av mange ting... Men det kan ha vært mitt første møte med “Egg”, som var kodenavnet til CoSA After Effects i beta-utgave, i 1993 eller deromkring. Eller det å få gjøre visuals til teknomusikk på 90-tallet. Eller å lage TV-vignetter for alle de mindre produsentene da TV-monopolet ble oppløst. Jeg er kanskje ikke noen typisk motion designer slik vi kjenner faget i dag, da faget ikke var der da jeg startet, men ble til underveis. Men jeg har alltid vært hektet på design, illustrasjon, musikk og animasjonsfilm, og å få sjansen til kombinere alt profesjonelt er beste som finnes.

Oppturer og nedturer
Firmaet Toxic viste seg å bli en stor suksess, og de to partnerne fikk jobber som satte dem på kartet i bransjen fra starten av. Den stadig større portfolioen tiltrakk seg flere dyktige kreative som var interessert i å arbeide med dem, og firmaet vokste fra to til tolv på et par år.

– Første halvdel av 2000-tallet var en fin tid - jeg var kreativ leder, og forsøkte å være en inspirator gjennom å jobbe mye og produsere bra ting selv. Så skjedde det som kan skje med firmaer som vokser fort; vi fikk et råttent eple i kurven, som ødela mye. Det endte med at vi mistet både fokus, ansatte og kunder, og til slutt endte opp ”i stresskofferten” til en finansperson uten anelse om hva vi drev med. Og da vi endelig var på vei til å bygge opp igjen noe bra, vant priser og fikk internasjonale jobber, ble Toxic lagt ned. Men da hadde det altså vart i 15 år.

Våren 2015 startet han opp sitt nye selskap D’TOX, hvor han i tillegg til å jobbe som designer også jobber som både animasjonsregissør og reklamefilmklipper. Firmaet gjør alt fra små reklamefilmer til store presentasjonsfilmer for Stortinget og større oljeselskaper, vignetter til kjente TV-serier som Okkupert samt tittelsekvenser til film. Deres seneste oppdrag var åpningssekvensen til filmen Kongens Nei.

– Hva fikk deg til å ville starte helt på nytt?

– D’TOX er på mange måter min reaksjon på det som gikk galt med Toxic, og jeg hadde lyst til å prøve igjen fordi jeg vet hva jeg kan. Med D’TOX kan jeg selv bestemme alt rundt hvordan jeg jobber, hvem jeg jobber med og hva jeg tar av oppdrag. Det er egentlig fantastisk befriende, og ikke minst spennende! Jeg er positivt overrasket over den store variasjonen av jobber som har kommet på kort tid. Det er gøy, og jeg håper det fortsetter sånn!

På Grafills fagdag vil Knut snakke om motion design både i Norge og internasjonalt, samt fagets utvikling og hvilken retning veien går videre. Selv startet hans forhold til Grafill da han satt i animasjonsgruppen for rundt ti år siden, etterfulgt av en seksårs-periode i hovedstyret.

– I løpet av min tid i de ulike styrevervene fikk jeg jobbe med tre styreledere og to daglige ledere fra innsiden i Grafill, noe som var veldig lærerikt, sier han.

– Grafill har på en måte alltid vært der, mest på grunn av Visueltkonkurransen, som jeg opplever som en viktig institusjon for fagmiljøet og et fint årlig samlepunkt. Jeg håper Grafill fortsetter å være en samlende og inkluderende organisasjon for alle fagområdene - og at jeg kan vinne flere Visuelt-priser en gang i fremtiden!