Hvordan lage en bra portfolio? Hvordan skriver man en god kontrakt? Hvor viktig er det med praksisplass? Og hvordan forbereder man seg best mulig på arbeidslivet? Som student er spørsmålene mange, og temaet kan virke stort og uoversiktlig. I en artikkelserie på flere deler snakker vi med kreative utøvere om ulike aspekter ved overgangen fra skolehverdag til jobb for gode råd, tips, what not to do og nyttig lærdom på veien. 

Av Dorthe Smeby

– Tørr å vise deg fram!, sier Hanne Berkaak. 

Hanne lager illustrasjoner og animasjoner fra basen i Oslo, og har jobbet freelance siden 2007. Her skaper hun fargerike og rare figurer med personlighet og egenart for kunder som Playstation, NetCom, Dagens Næringsliv, Aftenposten, Jamie Oliver og Redd Barna, og bruker både humor og surrealistiske situasjoner som virkemidler. 

– Jeg har alltid vært interessert i tegning og visst at det var noe jeg ville drive med, sier hun. 

– Når jeg gikk på tegning, form og farge på Elvebakken tok jeg også kveldskurs i croquis på Oslo Tegne og Malerskole. Der var det flere eldre studenter på kurset som gikk på KHiO og andre kunst skoler. Slik fikk jeg se en brosjyre fra Parson's School of Design i New York, og bakerst i brosjyren stod opptaksprøven. Jeg brukte de neste månedene på å jobbe med den - og jeg kom inn. 

Etter en bachelor i animasjon fra Parson's og en master i Communication Art & Design fra Royal College of Art i London flyttet hun tilbake til Oslo, og sendte portfolio og showreel til aktuelle reklamebyråer, aviser, illustrasjonsagenturer og produksjonsselskaper i London og Norge. Det var blant annet slik hun kom i kontakt med illustratøragenturet byHands som hun fortsatt er i stallen hos. 

– Hvordan gikk du frem for å komme i kontakt med potensielle kunder? 

– For å skaffe seg kunder må man eksponere seg på nettsider, tørre å synes, selv om man ikke nødvendigvis synes at det man selv gjør er bra. Jeg synes fremdeles det føles rart og vise frem arbeid. Men det er bare sånn man får seg jobber. Jeg har jo selv ansatt folk på prosjekter basert på arbeider jeg har sett på Instagram. Og så må man samtidig være tro mot egne krav og idealer. Det gjelder å finne en rett balanse mellom forventning hos andre og egne kunstneriske idealer.

–Hvordan var overgangen fra studentlivet? 

– Overgangen fra skole til arbeidsliv var utfordrende fordi ambisjonene og forventningene er skyhøye og portfolioen og erfaringene fra arbeidslivet er liten. Dermed stiller man også bakerst i køen for jobber. Møtet med arbeidslivet ble også en overgang med forventninger, deadlines og usikkerhet i forhold til hva som var forventet av oppdragsgivere. 

– Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut for deg? 

– Jeg forsøker å tilpasse jobben min en vanlig arbeidsdag på kontor mellom ni og fire, fordi jeg har familie og to små barn. Men det kan fremdeles skje at jeg sitter utover kvelden eller en helg med arbeid på grunn av en deadline for levering.

– Hvordan skrev du kontrakter i starten, og hva bør en god kontrakt inneholde for deg som illustratør? 

– Som illustratør er det viktig og passe på først og fremst at man får ordentlig betalt. At man på forhånd blir enige om hvor mange skisserunder som er inkludert før man begynner på ferdiggjøringen. Man må få begrenset og samlet tilbakemelding fra kunden - for akkurat det kan ofte skli ut. Og at da kunden ikke kan kreve at man forandrer alt. Også er det dette med ulik type bruk - hvor mange år de kan bruke det, på hvilke flater og så videre.  

– Hvilke eller hvilket råd skulle du ønske du selv hadde fått som nyetablert? 

– Jeg ville nok vært litt streng mot meg selv og sagt at jeg ikke burde bruke så mye tid på filmforumer på internett. Og at jeg burde ha vært litt mer organisert og hatt papirene mine i orden i forhold til regnskap. Men også at det kommer til og gå bra så lenge man jobber på og leverer! 

byhands.no/illustrators/hanne-berkaak