Grafills utsendinger William Stormdal og Nicklas Haslestad skal representere Norge i konkurransen som i år avholdes digitalt. Teamet fant hverandre over polsk øl, og tror felles erfaringer samt muligheten til å utfordre hverandres idéer for å komme frem til effektive og solide løsninger kan vise seg å bli en vinnende kombinasjon.

Av Dorthe Smeby

Konkurranse, workshops, nettverksbygging, galla og prisutdeling, kreativt påfyll, sol, riviera og de mest kreative og snartenkte hodene fra hele verden. Cannes Lions International Festival of Creativity er verdens største festival for kreativitet og ble avholdt for første gang i 1954. Parallelt med festivalen arrangeres Young Lions for profesjonelle utøvere under 30 år, med åtte ulike kategorier innen feltet kommunikasjon. Grafill sender hvert år et team i til Young Lions i kategorien design, og i fjor var det William Stormdal fra Bleed og Nicklas Haslestad fra Scandinavian Design Group som kom gjennom nåløyet. På grunn av en viss pandemi ble konkurransen avlyst i 2020, men avholdes i år digitalt den 21.-25. juni med samme vinnerteam som i fjor.

William Stormdal og Nicklas Haslestad har begge en bachelor i grafisk design fra Westerdals Shool of Communication, og fant ut at de passet godt sammen som team etter en kveld på byen under European Design Festival i Warsawa i 2019.

– Det ble klart for oss over mengder polsk pils, pierogi og bransjesnakk. Vi er begge enige i at det å designe en identitet for DNB eller en kebab er like interessant, men at vi kanskje var litt sultne på sistnevnte etter mange "større" prosjekter de seneste årene. Og vipps fikk vi mulighet til å lage identiteter både for en falafel- og en kebabsjappe her i Oslo. I løpet av de to prosjektene fant vi ut av vi jobber bra sammen, og har det jækla gøy på veien. Vi liker begge ideen om grafisk design som et skalerbart verktøy. Fellesnevneren er gode ideer satt i kontekst - uansett hva vi designer for.

– Hvem dere er som designere, både sammen og hver for dere? Og hva er deres styrker som team?

– En konsensus vi deler er at grafisk design primært handler om tre ting.

William: Idé, system og behov. Jeg har stor tro på at alle tre må være tilstede i et godt prosjekt. I over fem år i Bleed har jeg jobbet på alt fra store kommersielle prosjekter (Telenor, ORF1, Kulturrådet, med flere) til små kulturelle aktører innenfor musikk, kunst og kultur. Det å bruke samme hode i store, mørke styrerom - og i gallerier - tror jeg er min og Bleed sin største styrke. Det gjør forhåpentligvis mindre aktører mer informert, og de større litt mer spennende.

Nicklas: Det er få ting som er like gøy som å se kunder/prosjektgrupper bli personlig og emosjonelt investert i grafisk design. Ved hele tiden å forsøke og stille de riktige spørsmålene, kartlegge de mest relevante behovene, og argumentere logisk på de mange utfordringene som kommer underveis, blir prosjektet alltid bra. Dette har jeg lært ekstra å kjenne på i Scandinavian Design Group. Det estetiske trenger ikke nødvendigvis alltid appellere til en selv som designer, så lenge man har klart å bruke design som strategisk virkemiddel for å bidra til reell endring. Enten det er snakk om en identitet, digital tjeneste, illustrasjon, skrift, pakning eller hva enn det måtte være, handler det alltid om et strategisk forankret konsept, et tydelig (men fleksibelt) system og solid håndverk. Da kommer resten av seg selv.

– Som team ser vi en tydelig felles styrke ved å tidlig konseptualisere helhetsopplevelsen av det vi ønsker å jobbe oss mot - dette ser vi på som spesielt gunstig i Cannes-konkurransen der tidsrammen kun er 24 timer. Vi har stor tillit til hverandre og er ikke redde for å utfordre hverandres idéer for å komme frem til en effektiv og solid løsning. Begge tror på brukersentrerte løsninger, som skal stemme godt i dagens visuelle landskap, men samtidig ikke være for trendbaserte. Gjennom nærmere ti års samlet erfaring fra noen av Norges ledende byråer har vi vært igjennom det meste som finnes av store og mindre selskaper, i de fleste kategorier. Kombinasjonen av å jobbe med store strategiske prosesser for gigantiske merkevarer samtidig som man gjør mindre prosjekter i kultursegmentet, skaper en dynamikk i leveranser og tankesett vi tror passer ypperlig til konkurransen i Cannes.

– Kan dere si litt om prosessen som gjorde at dere ble valgt som team til YL?

– Vi skulle egentlig kommet hjem solbrente, forhåpentligvis med edelt metall i baggen i fjor sommer. Men på grunn av tante Corona blir det LAN i Oslo i sommer i stedet. Sånn sett har jo prosessen vært litt vanskelig. Håpet var at det i år ble fysisk festival igjen. Slik ble det ikke.

Hvorfor vi ble valgt som team er nok juryen bedre til å svare på, men vi brukte godt med tid og skrev en så ærlig og åpen søknad vi klarte - med et par gode referanseprosjekter. Gratulasjons-mailen kom like før den første nedstengningen av Oslo. Vi som alltid har lurt på sagaen bak disse båtfestene. Det får vi bare fortsette å lure på. Brad og Angelina får invitere oss neste gang.

– Hvordan er forventningene i forhold til årets arrangementsmetode? Og har dere lagt noen vinner-strategi?

– Vi skal ikke legge skjul på at varmegrader i Cannes og det å oppleve selve festivalen er veldig synd å gå glipp av. Likevel er konkurransen det viktigste for oss. Nå som vi alle er blitt vant til å fylle de fem første minuttene på Teams med snille Donald-vitser får vel satse på samme taktikk mot Cannes-juryen. Her stiller vi sterkt. Til alvor, så er vi begge veldig motiverte for å representere Norge i en så prestisjetung og viktig konkurranse som Cannes Young Lions. Vi tror og håper vi har mye å bidra med basert på de tidligere årenes oppgaver og selve formatet til konkurransen. Vi skal love å gjøre vårt beste, å ta med gullet tilbake til Norge. Vi har også lyst til å rette ekstra takk til Grafill som valgte å sende ned to utøvere fra konkurrerende byråer - som sammen skal konkurrere mot resten av verden i Cannes. Det synes vi er stas.

Les mer Young Lions

Hovedbilde: Nicklas Haslestad (til venstre) og William Stormdal (foto Halvor Nordrum).