Effektivt som oppslagsverk, men ufullstendig som refleksjon på dagens bokbransje. I debatten trykt bok versus ebok virker Fully Booked: Ink on Paper mot sin egen intensjon.

Av: Kristina Ketola Bore

«La meg erklære dette. Internettet er ikke dødt.» Slik starter Fully Booked: Ink on Paper. I den andre boken i Fully Booked-serien fra Gestalten presenteres innovative konsepter for trykte bøker. I forordet angriper redaktør Andrew Losowksy med satirisk, varierende hell et relevant tema: det digitale versus det trykte.

Fully Booked, med undertittelen «Design og konsepter for nye publikasjoner», har samlet en oversikt av trykte bøker fra de siste årene. Sammen skal de demonstrere at den fysiske boken er langt fra død, men heller på grensen til en ny tidsalder. Men foran oss har vi et ukritisk oppsamlingsverk som i aller største grad bærer preg av å være et hastearbeid. Fully Booked er så vid og udiskriminerende at den beklagelig nok verken klarer å resonerer klare ideer eller overbevise oss om at den trykte tidsalder er her for å bli.

TEMATISKE IDEER. Fully Booked er inndelt  i fem kapitler og temaer: The Storyteller, The Showmaster, The Teacher, The Businessman og The Collector. I og for seg kategorier som nok kan sies å fortelle en del om de forskjellige formålene boken i dag kan tjene. Kapitlene fylles med enkle presentasjoner av titlene som verken kontekstualiserer eller forsøker å fortelle noe utover enkle faktaopplysninger om publikasjonene.

Fully Booked presenterer flere spennende designkonsepter for bøker, men inkluderer også kunstverk som bruker bøker som materiale. Bredden av titler er omfattende. Det inkluderes utgivelser slik som Graduation-katalogen til Royal Academy of Arts fra 2009 og Guy Laramée sin utskjærte bok (www.guylaramee.com/index.ph...) til minne om sin mor og Japans Tsunamibølge. Fjorårets Polpo-kokebok (www.designbypraline.com/rec...) designet av Praline er en personlig favoritt for underskrevne, da den beviser at en bok kan være vakker selv uten svulstige krumspring.
Designkonseptet til Fully Booked spiller homage til to viktige bøker innen design. De som Loswosky godmodig beskriver som «nisjesyslende boknerder» vil nok sette pris på vinket til Richard Hollis’ design av Ways of Seeing (www.richardhollis.com/book-...) – der teksten begynner på fremsiden, samt Irma Booms Sheila Hicks (www.youtube.com/watch?gl=NL...) hvor bokens første essay minsker i punktstørrelsen jo lenger ut i teksten man kommer. Det ligger selvsagt en fare i å hilse til noen av vår tids bedre designere som går på sammenligning. I dette tilfellet falmer Matthias Hübners forsøk i det gode selskapet.

Når det kommer til bokdesignere som presenteres i Fully Booked er tungvekterne på plass. Blant dem er tidligere nevnte Boom, Julia Born, Joost Grootens, Julia Hasting (hennes fantastiske elBulli-bok www.juliahasting.com/index.... som inkluderes er like omtenksom og detaljfokusert som maten på restauranten), David Pearson blas frem opptil flere ganger, og til stede er også Cornel Windlin med hans Mortadella. Den britiske forleggeren Visual Editions presenteres i selskap med sine bøker og introduseres gjennom ett av noen lengre intervjuer med bokdesignere og -utgivere. Losowky har også inkludert en fin bredde av intervjuobjekter som spenner fra tradisjonelle Penguin-designere til Zumotobel Group som gjennom sine årlige rapporter inviterer både kunstnere og designere til å uttrykke lysets kvaliteter på trykk. Det skal også nevnes at av norske designere inkluderes noen bøker av Grandpeople, samt Sanda Zahirovic sin Space Opera-serie fra 2008.

REFLEKSJONER. Selv med en så fin bredde må derimot refleksjonen i Fully Booked finne sted hos leseren, da formidleren ikke klarer å lage noen varige spor i ebok versus trykt bok-debatten. Leseren kan dog stille seg selv spørsmål om hvilken rolle den trykte boken skal spille. Er det nødvendig å så iherdig holde fast i det fysiske formatet? Er det kun et spesielt type innhold som låner seg til fysiske bøker?

Bokbransjen er i omveltning og man søker nye løsninger og bevis som skal kunne erklære seieren av et format over det andre. En artikkel i The New Yorker (www.newyorker.com/talk/fina...) kunne nylig melde at bortgangen til den trykte bok ikke er fullt så prekær som først antatt. Faktisk har salget av e-bøker senket farten (fortsatt er det en økning på 44 prosent i året, så profeter for det digitales død kan enda bruke innestemmen) og studier viser at man oppfatter mer informasjon som konsumeres fra trykk. Likefult er den digitale boken her for å bli, og mest sannsynlig for å engang erstatte mesteparten av de trykte.

Ironien som følger Fully Booked: Ink on Paper er at flere av bøkene presentert finnes i så små opplag at den eneste måten de fleste vil oppleve dem er gjennom bilder på nettsider. Fully Booked tegner med sin overflod og lavmælte redaksjonelle stemme et dårlig bilde av bokproduksjon i dag. Det portretteres en industri som kun eksisterer for de privilegerte nisjer, der boken ikke er et verktøy for spredning av ideer og informasjon, men heller et nostalgisk og introvert objekt. Muligens vil den mest iherdige bokentusiasten sitte igjen med spørsmålet om man virkelig trenger disse bøkene. Eller Fully Booked for den saks skyld.

Redaktør: Andrew Losowksy
Gestalten
 2013