Lokalt samarbeid tildelt internasjonal designpris

StudioGeist vant gull i The Dieline Awards 2018 i Boston mandag kveld for pakningsdesignet til Plankejens treleker – retroinspirerte byggesett for barn og besteforeldre laget av en liten familiebedrift i Fredrikstad. 

Stolte byggetradisjoner fra plankebyen 
Plankejens ble satt ut i livet av en kreativ og engasjert bestefar fra Fredrikstad. Ideen bak Plankejens er å skape morsomme og ekte leketøy som stimulerer til kreativitet, skaperglede og praktisk håndverk for snekkere i alle aldre. Dette var grunnlaget for både visuell identitet og pakningsdesign. Navnet Plankejens gjenspeiler lokal identitet - dette er en liten familiebedrift fra selveste plankebyen Fredrikstad. StudioGeist har samarbeidet med Næringshagen Østfold AS for å utvikle identitet og pakningsdesign. 

– Våre produkter er allerede ute hos mer enn 50 norske forhandlere, og vi er i gang med internasjonal distribusjon. Dette samarbeidet er gull verdt for oss, sier gründer Geir Borgersen i Plankejens, i en pressemelding. – Både identitet, forretningsutvikling, produksjon og kontaktnett er bidrag som har hjulpet oss til en raskere etablering.

Hel ved 
Det nostalgiske og retroinspirerte pakningsdesignet for Plankejens, har skapt et stort engasjement og en fantastisk respons i markedet. Målet var å skape en sømløs overgang fra innhold til pakning, slik at første gang du møter produktene i butikk gir det en umiddelbar følelse av produktets kvaliteter. Med kjærlighet og respekt for naturlige materialer, har dette blitt et ærlig og solid pakningsdesign. Trelekene har blitt en naturlig del av sortimentet hos forhandlere med fokus på håndverk og kvalitet, både nasjonalt og internasjonalt. 

– Dette er utrolig morsomt og vi er stolte av å ha samarbeidet med denne modige, lille gründerbedriften som lar oss hjelpe til med å bringe produktene deres ut i verden, sier Tord Sandholt, partner og seniordesigner i StudioGeist.

Blant de beste innen pakningsdesign 
The Dieline Awards er verdens fremste konkurranse innen forpakningsdesign. The Dieline fremmer det ypperste innen emballasjedesign og fokuserer på form, innovasjon og bærekraft, og konkurransen gjennomføres i samarbeid med Hewlett-Packard, Nielsen og How Design Live. 

The Dieline regnes som den ultimate nettsiden for høykvalitets emballasjedesign, og er en inspirasjonskilde for bedrifter, varemerkeeiere, markedsførere, design og reklamebyråer over hele verden. Tidligere vinner av The Dieline Awards er bl.a. Budweiser, NIKE og Fjellräven. Det er i år vurdert mer enn 1.400 arbeider fra hele verden.
 
– Det er fantastisk inspirerende at en familiebedrift med norskspråklig emballasje, gjør seg såpass bemerket og vinner fremfor etablerte internasjonale merkevarer med langt større markedsbudsjetter. Slike samarbeid håper vi å se mer av fremover, avslutter Tord Sandholt.
 
Plankejens prosjektet har også vunnet gull for pakningsdesignet i Visuelt 2018, og er nominert i European Design Awards 2018 som kåres 2. juni.

Om Plankejens:
Bak Plankejens finner du en liten familiebedrift i plankebyen Fredrikstad. Det hele startet med en kreativ og engasjert bestefar med gode håndverk kunnskaper, som savnet de gamle og solide trelekene han selv lekte med som liten. Derfor bestemte han seg for å lage morsomme og ekte leketøy som stimulerer til kreativitet, skaperglede og praktisk håndverk. Og resultatet er moderne og retroinspirerte byggesett i ekte tre for snekkere i alle aldre.

Om StudioGeist:
StudioGeist er et design- og kommunikasjonsbyrå lokalisert i Fredrikstad. Vi vekker følelser gjennom gode idéer og klar tale. Vi gir våre kunder økt synlighet gjennom strategisk, effektiv, visuell kommunikasjon. 

www.plankejens.no
www.studiogeist.no