A serenade of distortion

Sammen med Tundra* har Bekk designet og laget Red Bull Music Festival sin nye retropsykedeliske nettside.

Torsdag 11. oktober ble både forventninger og volum skrudd opp på maks i Oslos gater når Red Bull Music Festival inntok Norden for aller første gang.

50 artister fordelt på 12 show sendte harmoniske lydbølger gjennom hele byen fra åpningskvelden til langt ut i lørdagens sene nattetimer. Publikum fikk oppleve jubileumsfeiring, pop-opp-konserter, improvisasjonskvelder og mye mer.

Red Bull Music Festival er en hyllest til musikken og gir artister og lokale musikkmiljøer verden rundt kreativ luft under vingene.

En nettside som vrenger sanseapparatet

Red Bull, og deres samarbeidspartner Tundra*, ønsket et oppsiktsvekkende design til sin nye nettside for festivalen og kontaktet Bekk rett før sommeren. Så, hva skal til for å vekke oppsikt? Hva med pent designet psykedelisk støy? I musikkens verden gjøres dette hele tiden, ofte ved hjelp av effektpedaler som vrenger lyden i større eller mindre grad. Det gjør sounden litt røffere i kantene, og definerer det totale lydbildet. Det er dette konseptet Bekk og Tundra nå har brakt over i den visuelle og digitale verden.

Opprøret mot glansbildene

Sosiale medier oversvømmes daglig av “det perfekte”. Blankpolert kommunikasjon som lover oss gull og grønne skoger. Ville det ikke vært forfriskende annerledes med noe som var litt røffere i kantene? Jo, tenkte Tundra*, og begynte å søke etter inspirasjon i det opprørske og forstyrrende.

Og inspirasjon, det fant de. I en fet distortion-maskin Tundra* fikk spesialbygget av Logan fra Tachyon (som bærer navnet The Dreamweapon). Tachyon er en av svært få «analog video art gear makers around for what is also known as video synthesis, glitch, psychedelic television painting and live projection wizardry.»

Mer om dem her: tachyonsplus.tumblr.com

Rått og brutalistisk

Uansett hvor bra det du lager er i dag, vil du konkurrere om folks begrensede oppmerksomhet. Derfor er det viktig å skape opplevelser som en ramme rundt selve arrangementet. For eksempel en tøff, konseptualisert nettside som trekker folk inn i universet ditt fra første klikk til siste konsert.

«Uttrykket er brutalistisk med store fonter og mye effekter. Omtrent som å være på en rå konsert med en fet vokalist, massiv sound og knallbra lysshow», forklarer Audun Stien, grafisk designer i Bekk.

Kult, men hvordan lagde dere tegne-funksjonen?

Det kan utvikler i Bekk Stian Møllersen svare på: “Headeren på RBMF sida er laga med JavaScript og HTML Canvas. HTML Canvas er en teknologi som finnes i nettlesere som lar deg rendre grafikk, i dette tilfellet 2D grafikk. For å lage effekten utnytter vi at HTML Canvas opererer i såkalt “immediate”-mode, som betyr at alt du tegner vil bli værende på skjermen med mindre du eksplisitt nullstiller tilstanden.

Så lenge du holder inne museknappen, vil det bli tegnet et objekt, enten tekst eller en bit av en gif, der musepekeren befinner seg. Tekst- og gif-modus byttes om hver gang du klikker med musa og vi roterer mellom 4 ulike tekster og 5 ulike gifer. For å tegne biter av animerte gif’er har vi henta ut alle enkeltbildene gifen består av med et verktøy som heter ImageMagick. Så laster vi inn alle enkeltbildene med JavaScript og holder dem i minnet slik at vi kan bruke HTML Canvas til å tegne bildedataene når det er behov for det.”

Red Bull Music Festival

Når? 11.-13. oktober
Hva? Jubileumsfeiringer, liveshow, pop-opp-konserter og mye mer
Hvem? 50 artister fordelt på 12 show rundt omkring i Oslo Mer info: oslofestival.redbullmusic.com

Team fra Bekk

Audun Stien, grafisk designer Mira Feiring, frontend-utvikler Nina Inberg, prosjektleder Stian Veum Møllersen, utvikler Johanne Håøy Horn, utvikler

Ekstra takk til: de flinke sommerstudentene Sondre Vestad og Hung Thieu som hjalp oss med nettsiden, Red Bull som lot oss få lage nettsiden og Tundra* for et flott samarbeid.