Vi har spurt utøvere som fikk Årets vakreste bøker 2017-utmerkelser om prosessen bak et bokomslag. Hvordan har de tenkt?

Idé og redigering: Christina Skreiberg

Mensen

Majlin Keilhau, designansvarlig for barne og ungdomsavdelingen at Gyldendal Norsk Forlag, om prosessen bak omslaget til boken Mensen. Boken er designet av Johanne Hjorthol og Majlin Keilhau, illustrert av Rune Markhus. 

Majlin Keilhau: Prosessen bak Mensen-prosjektet var litt annerledes enn den pleier å være når vi utvikle bøker. Vi hadde kun temaet klart og noen få, vage ideer om innhold, men ingenting var helt konkret bestemt.
 
Først tenkte vi at omslaget måtte være så snilt og «girly» som mulig, så vi lagde et «Lovehearts»-forslag. Men etter hvert som bidragene kom inn, og vi ble mer og mer vant med å behandle temaet – både visuelt og litterært – skjønte vi at et sånt omslag ikke passet lenger. Bidragene var både direkte og blodige.
 
Vi begynte å drodle med ideen om mensen som et litt overveldende fenomen både emosjonelt og fysisk, og ønsket å visualisere dette.
 
Hokusai sin «Bølgen» var et nærliggende virkemiddel. Ved å bruke et kjent ikon fra kunsten på en direkte og humoristisk måte, tok vi både temaet og målgruppen på alvor.
 
Rune Markhus lagde først en illustrasjon med den lille vulkanen i bakgrunnen fra Hukosai sitt verk, som i vår versjon dannet en vulva, som man kanskje ikke oppdager med en gang, men vi endte med å gå bort fra dette, fordi vi ønsket å fokusere på mensen som mer enn et underlivsfenomen. Det grafiske ble da også renere og dramaturgien tydeligere. Siden omslaget hadde få elementer, ble det veldig viktig å finne den riktige fargekombinasjonen som løftet frem illustrasjonen og spilte på lag med temaet. Vi ønsket at boken både skulle være personlig, tøff og lekker, derfor valgte vi et kvadratisk coffee-table format, relieflakk på bølgen og håndskrevet tittel. Vi ville lage en bok og et omslag som målgruppen ville bli sett med og ha stolt liggende fremme.
 
Mensen vant gull i klassen bokomslag for ungdom, og sølv i klassen faktabok for barn og ungdom, under Årets vakreste bøker 2017. 

Eg er eg er eg er 

Illustratør Mari Kanstad Johnsen og grafisk designer og illustratør Torill Stranger om prosessen bak omslaget til boken Eg er eg er eg er, av Ruth Lillegraven. 

Mari Kanstad Johnsen: Tegningen brukt på omslaget er en redigert utgave av tegningen som introduserer delen om sommer inni boka (den er delt inn i de fire årstidene, med et bilde som introduserer hver årstid). Jeg husker ikke hvordan vi valgte dette til omslaget, om det var ønske fra meg, redaktør Trohaug, eller Lillegraven, men for meg fanger det en følelse av pre-tenår, sommer og forventninger om hva som kan skje. Jeg trodde alltid jeg skulle bli en helt ny, spennende person i løpet av sommeren, den føltes så uendelig lang i forkant. Bildet har litt kvelende farger, drømmeaktig som om sommeren huskes litt forsterket i etterkant. Og enkel symbolikk i å ta sats og stupe.

For omslagversjonen har jeg tegnet videre på høyre side så det strekker seg rundt på baksiden. Hvis man holder hånden over håndkleet med klær på baksiden blir motivet helt abstrakt, jeg liker å jobbe med kombinasjon av minimalt og figurativt. Tittel og navn er holdt så lite som mulig.

Torill Stranger: Jeg ble koblet inn relativt sent i prosessen, da omslagsillustrasjon med ferdig håndtegnet tekst på forsiden var klar. Størstedelen av jobben min besto i å formgi materien, og bruken av utfallende illustrasjon sammen med et klassisk tekstoppsett ga et rent og sterkt uttrykk, og en god sammenheng for hele bokens form. 

Eg er eg er eg er vant gull i klassen skjønnlitterær, barn og ungdom og sølv i klassen bokomslag for barn, under Årets vakreste bøker 2017.

Les mer om konkurransen Årets vakreste Bøker 2018

Toppbilde: Byggstudio / foto Märta Thisner