Vi har spurt 3 utøvere - som alle utmerket seg i kåringen av Årets vakreste Bøker 2017 - om hvordan de har tenkt for å komme frem til resultatet!?

Idé og redigering: Christina Skreiberg

Det er bare kjærlighet

Illustratør og grafisk designer Helene Brox om prosessen bak omslaget til boken Det er bare kjærlighet, av Sverre Henmo. 

Helene Brox: Først litt om boken… Jonathan er en konfliktsky gutt som heller gjemmer seg, enn å stå opp for seg selv. Han puster gjennom munnen hele skoledagen, fordi læreren har så dårlig ånde. Han blir sammen med en han ikke liker for at vennen sin skal få bli sammen med venninna hennes. Og istedenfor å si fra til moren sin, bruker han mye energi på å planlegge dagene rundt når broren ikke er hjemme, og låser seg inne på rommet sitt når han er det, for å slippe juling. 

En omslagsprosess er aldri helt lik, men jeg begynner alltid med å lese manus, mens jeg skriver og tegner ned bilder, ideer, ting som virker viktig, ting som gjentar seg og objekter og farger som kanskje kan brukes. Til slutt sitter jeg også igjen med en slags følelse av om boka er for eksempel rask og intens, skitten og dyster, rolig og poetisk osv, som jeg kan oversette til visuelt språk senere i prosessen.

Neste fase er den abstrakte idé-fasen. Jeg tok alt jeg hadde skrevet og tegna ned og elta det inn i hjernen min. Der inne er det en semi-manuell/semi-automatisk maskin som jobber sammen med analysering, visuelt arkiv, erfaring og trigger-ord, som baker ut idé-boller.

Ideene ble skisset ned med blyant og 5-6 av de ble sendt til forlaget, der samtlige ble forkastet. De er alltid veldig snille, og foreslo å kanskje blande den ene med den andre, og beholde ditt, men gjøre om på datt. Jeg foreslo å begynne på nytt.

Ny runde, og med tilbakemeldingene fra forrige skisser i bakhodet – nye ideer. Her kommer blant annet dør-ideen. Jeg tenkte det kunne være fint å få frem konfliktskyheten til gutten, ved at han gjemmer seg for broren. Hva om hele forsiden er døra til rommet hans? At håndtaket er dratt ned funker som et vitne på at det er noen rett bak døra. Tittelen og forfatternavn håndskrev jeg helt enkelt, nesten som at Jonathan har skrevet det stort på sin egen dør. Jeg hoppa over blyantskisser denne runden og la på farge, for å vise litt mer av hvordan jeg så for meg stilen.

Døra traff jackpot, og etter dette ble det kun gjort minimale endringer. Håndskriften er tatt videre på rygg- og baksideteksten. Vi valgte et deilig matt papir og preg på tittel, strek og dørhåndtak, fordi … fordi taktilitet! 

Det er bare kjærlighet vant sølv i klassen bokomslag ungdom, i kåringen Årets vakreste bøker 2017.

Innerå + Bø 

Grafisk designer Rune Døli om prosessen bak omslaget til boken Innerå + Bø, av Kari Innerå og Merete Bø.  

Rune Døli: Idéen var å lage en kokebok om norske råvarer med forankring i tradisjoner og lokale produsenter. Kunnskap var et nøkkelord, både i form av kjennskap til råvarene og hvordan de kan utnyttes. Kari Innerå, kokk ved restauranten BA53, har laget oppskriftene. Sommelier Merete Bø anbefaler drikke til hver rett. Fotograf Sune Eriksen har fotografert samtlige retter og har reist til utvalgte produsenter og steder i Norge for å dokumentere virksomhet og natur. Valget av vitenskapelige illustrasjoner ble tatt for å fremheve kunnskap, og byHands ble involvert med to illustratører som bidro med illustrasjonene til prosjektet. Ettersom illustrasjonene var det bærende visuelle grepet i boken ble dette konseptet også viktig å fremheve på omslaget. Jeg ønsket å skape en fargesterk og dynamisk komposisjon som inneholdt arter fra samtlige 5 deler i boka. Jeg forsøkte mange alternativer, både på forsiden og baksiden. Å ha fisken over ryggen var noe jeg syntes var riktig stort sett hele tiden, ettersom fiskens munn åpner seg mot objektet i senter på forsiden. Men å finne riktig plassering etter at kriteriene var definert var nokså utfordrende. Jeg ønsket hele tiden å trykke boken på en papirkvalitet som ivaretar optimal gjengivelse av illustrasjonene. Omslaget ble trykket på Geltex Silks, som samtidig gir en større taktil opplevelse enn et glatt papir. 

Innerå + Bø vant gull i klassen faktabok for voksen og sølv i klassen bokomslag voksen, i kåringen Årets vakreste bøker 2017.

Jeg elsker Norge

Illustratør og grafisk designer Tora Marie Norberg om prosessen bak omslaget til boken Jeg elsker Norge, som er forfattet av henne selv.  

Tora Marie Norberg: I samarbeid med forlaget, ble vi enige om at coveret skulle vare fargesterkt. Boka skulle synes og skille seg ut fra andre kartbøker. Både barn og voksne skulle like den. Jeg ønsket å unngå de typiske norske fargene, rød, blå og hvit, for å unngå klisjeene. Mitt mål var ikke å appellere til det typisk tradisjonelle, men å nå en vid målgruppe gjennom andre visuelle virkemiddel. Her er ingen bunader, store sterke vikinger eller prangende natur. Ved å sette inn små elementer med symbolverdi på Norgeskartet, ønsket jeg å skape både lokal og nasjonal forankring. Flere av elementene finnes også på oppslagene i boka. I tillegg dro jeg frem og satte fokus på noen få felles norske ikoner som Mariusgenser, det norske flagget, ostehøvel, hurtigruta og ski. Jeg jobbet en god del med å fordele elementene, jobbe med komposisjon og teste ut farger. Etter blant annet en brukertest jeg gjorde på Facebook, ble rødt og grønt omslag skrotet. Dette var en morsom måte å både skape blest om boka, og også for å høre hva ”folk der ute” mente. Jeg landet på gult omslag. Det er jeg glad for nå. Det virket mest positivt og kontrastfylt! 

Jeg elsker Norge vant gull i klassen faktabok for barn og ungdom, i kåringen Årets vakreste bøker 2017.

Les mer om konkurransen Årets vakreste Bøker 2018

Toppbilde: Byggstudio / foto Märta Thisner