Illustrasjon: Nora Dåsnes, Anders Kvammen, Anja Dahle Øverbye, Sigbjørn Lilleeng, Jenny Jordahl, John S. Jamtli, Charlotte Sandmæl, Jens K. Styve og Anna Fiske.

Klikk for å se bildet "3 Spesifiktformaal" i full størrelse

Illustrasjon: Nora Dåsnes, Anders Kvammen, Anja Dahle Øverbye, Sigbjørn Lilleeng, Jenny Jordahl, John S. Jamtli, Charlotte Sandmæl, Jens K. Styve og Anna Fiske.

Brief #

  • Lag en “tegneseriebrief” med informasjon, som du kan levere til tegneserieskaperen. Da får både du og tegneserieskaperen god oversikt over oppdraget.
  • Dette bør en brief inneholde:
    - Informasjon om tegneserien: Hva skal den handle om?
    - Leveringsfrist
    - Bakgrunnsinfo: er det noe serieskaperen bør sette seg inn i før arbeidet begynner?
    - Format: Hvilken størrelse skal serien være i?
    - Bruk: Hvor, hvordan og hvor lenge skal serien brukes?
    - Budsjett

Oppdrag #

  • Hva ønsker du å fortelle i gjennom tegneserien? Hvor komplekst er budskapet? Pass på at du har nok plass til å fortelle historien eller få frem budskapet du ønsker. Lange tegneserier koster ofte mer enn korte.
  • Er manus skrevet på forhånd, eller skal serieskaperen også utvikle manus? Tegneserier består av både tekst og illustrasjon. En serieskaper er derfor både forfatter og illustratør. Når du skal kjøpe en tegneserie, må du budsjettere for arbeidet med både tekst og tegning.
  • Om du har et ferdig tegneseriemanus, er det lurt å sette av en liten post i budsjettet til å betale serieskaperen for gjennomgang av manus og tilrettelegging for tegning. Det er ikke sikkert manuset kan overføres 100% uten endringer, og resultatet blir ofte bedre om serietegneren får rom til å justere.

Stil #

  • Hvilken stil skal serien være i? Vil du ha japansk manga eller belgisk strek? Finn en serieskaper som jobber innenfor stilen du ønsker. Om du ønsker å kjøpe noens unike og gjenkjennelige strek, kan dette koste mer.
  • Serieskapere har ulik stil, og bruker derfor ulik tid på tegneseriene. Noen tegner intrikate og detaljrike serier, mens andre kan ha en ren og direkte strek. Prisen på ulike tegneserier kan derfor variere. Om du har en spesiell serieskaper i tankene, forhør deg gjerne om pris før du budsjetterer.

Rammer og pris #

  • Tegnseserier kan lages på mange ulike måter, og prosessen kan være rask eller omfattende. Om du har et stort budsjett, kan du gjerne informere om dette. Serieskaperen kan tilby ulike “prispakker” som inneholder informasjon om ulike typer tegneserier, prosess og pris, og en anbefaling til hvilken pakke som egner seg til formålet.
  • Bli enig med serieskaperen om rammer for tidsbruk, antall tilbakemeldingsrunder og budsjett, slik at prosessen blir ryddig og oversiktlig. Bruk gjerne Grafills sjekkliste for illustrasjon.
  • Hvor mye research kreves for å lage tegneserien? Skal f.eks tegningene være historisk korrekte? Skal det gjøres research til arbeidet med manus? Research koster.
  • Husk at alle skisser skal betales for.
  • Hvilke rettigheter ønsker du å kjøpe? Hva skal du bruke tegneserien til, hvor skal den publiseres og hvor lenge skal du bruke den? Ulike rettigheter har ulik pris.
  • Husk at serieskapere jobber frilans, og har flere utgifter enn ansatte som mottar lønn. Derfor vil timeprisen til en serieskaper være høyere.
  • Hvis du har et begrenset budsjett til tegneserien, kan det være lurt å informere om maksbudsjett. Et stramt budsjett kan gjøre at du kanskje ikke får akkurat den tegneserien du så for deg, eller like mange tilbakemeldingsrunder som du opprinnelig ønsket deg. Men serieskapere har ofte mange gode ideer til smarte løsninger innenfor begrensede budsjettrammer. Du kan dermed få en tegneserie av høy kvalitet likevel!