Jury 2023

Visueltjuryen er satt sammen av 25 profesjonelle fageksperter med bred kompetanse og et sterkt engasjement for faget. Deres oppgave er å vurdere arbeidene som sendes inn til konkurransen og kåre vinnerne av Visueltprisen. Sammensetningen av jurygruppene er viktig, og jurymedlemmer innenfor et felles fagfelt har de beste forutsetningene for å premiere de beste bidragene. Arbeidet er med på å sette standarden for det faglige nivået innen design, illustrasjon og animasjon i Norge.

Grafisk design

  • Kjelsnes Web 1000

    Lars Kjelsnes

    Heydays

    heydays.no

    Lars er Design Director i Heydays, som han var med å stifte i 2008, etter å ha gått ut fra Westedals. Han er en erfaren identitetsdesigner som jobber like naturlig i både digitale og analoge flater. Han har vunnet en rekke priser som designer i Heydays, som blandt annet ADC Young Guns, Visuelt, DOGA-hedersmerket og European Design Awards. I 2019 holdt han foredrag om merkevarebygging på Y-konferansen under Oslo Innovation Week. Lars var også med å stifte designbyrået Goods i 2019, hvor han også sitter i styret.

  • Rikke Web

    Rikke Hatlo

    Everland

    everland.no

    Rikke er design director i EVERLAND – et skandinavisk designbyrå med røtter i Kontrapunkt, som har særlig fokus på forbrukerbrands og FMCG – noe som ligger Rikkes hjerte særlig nært. Hun kom fra Dinamo, der hun har jobbet med visuelle identiteter og pakningsdesign for flere av Norges største merkevarer, deriblant Vinmonopolet og Norsk Tipping. Rikke brenner for å bygge merkevarer gjennom gode konsepter og idéer forankret i innsikt og strategi. Hun trigges av å formidle en merkevares unike historie gjennom design, og jobber gjerne med små lokalmatprodusenter så vel som store selskaper med en bevissthet om sin plass i samfunnet. Rikke startet i bransjen som praktikant i SDG, før hun tok sin utdannelse på Skolen for Grafisk Design/Westerdals og London College of Communication. Deretter jobbet hun i SDG, Voice, Synnøve Finden og Dinamo, før hun nå er med på å bygge EVERLAND Oslo. I dag jobber Rikke med merkevarer som REMA 1000, Synnøve, Nordfjord og Kolonihagen.

  • Marte Veys Berg Web

    Marte Veys Berg

    Netlife

    www.netlife.com

    Marte er senior designer i Netlife, som jobber med å bygge sterke merkevarer og lage tjenester som funker for folk. Her har hun også vært fagansvarlig for design. Hun har en forkjærlighet for gode ideer og helstøpte konsepter, og holder et strategisk blikk på det store bildet – samtidig som hun vet at djevelen ligger i detaljene. Før Netlife jobbet hun frilans med identitetsdesign, illustrasjon og redaksjonell design. Marte er utdannet ved Westerdals og har jobbet i designbyråer i Oslo, Amsterdam og New York. Med vel 10 års erfaring har hun opparbeidet seg bred kunnskap fra digitale så vel som fysiske prosjekter, og har jobbet med kunder som Vipps, Amnesty International, Folkehøgskolene, Asker Kommune og Mattilsynet.

  • Marte T Web

    Marte Teigen

    www.marteteigen.no

    Marte er stipendiat ved Fakultet for kunst, musikk og design, Universitetet i Bergen. Hun har tidligere jobbet som designer i Overhaus og Haltenbanken. Til daglig jobber hun bredt innenfor designfaget, med blant annet visuell identitet og merkevare, trykksaker, UX-design og designsystemer, samt fasilitering av workshop og designprosesser for både offentlige og private kunder. Hun har jobbet for blant annet Bergen kommune, Senter for Oljevern og Marint Miljø, Bergen Klatreklubb, Grieghallen, Norsk Klimastiftelse, Asplan Viak, Citybox, Landbruksdirektoratet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet.

  • Even Suseg Crop Shv

    Even Suseg

    Also Known As

    alsoknownas.no

    Even er designer i Also Known As, som han var med å stifte i 2019. Han har tidligere jobbet hos Metric Design, Scandinavian Design Group og HES. Med lang erfaring innen design og merkevarebygging og faglig tyngde skaper Even unike konsepter som både overrasker og utfordrer. Even har gjennom de siste 10 år samarbeidet med flere av Norges største artister, festivaler og kulturarenaer og siden 2013 har han jobbet som ansvarlig designer for alle Karpes utgivelser.

  • Amanda Likollberg 500 Shv

    Amanda-Li Kollberg

    Formal Settings

    formal-settings.com

    Amanda-Li is a Swedish born, Berlin based graphic designer and co-founder of Formal Settings, a type- and graphic design studio specialised in editorial design, visual identity and typography driven visual communication. Formal Settings work with a wide range of clients such as galleries, museums and publishers. They also co-organise the international Post Design Festival, write the column Notes on Book Design for Hopscotch Reading Room and recently released the retail font family Silvana. Amanda-Li holds a BA in Graphic Design and an MA in Visual Culture and Identity from the Royal Danish Academy.

  • Jens

    Jens Johan Tandberg

    Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design

    jenstandberg.com

    Jens er designer på Nasjonalmuseet. Han er utdannet ved Central Saint Martins, og har erfaring fra blant annet Neue, Feed, Tandberg Grønner Wold og MUNCH.

  • Helena Masalin shv

    Helena Masalin

    Aune Creative

    aunecreative.com

    Aune Creative is a design studio (est 2011) run by an award-winning Graphic Designer and Creative Director Helena Masalin, based in Helsinki. She has a passion for compelling visual communication and a soft spot for packaging design. She studied in Pekka Halonen Academy College of Art & Design and later in LAB University, Lahti Institute of Design. She also did studies in Sustainable Packaging Design in MCAD (Minneapolis College of Art & Design). Before diving in to entrepreneurship and setting up her own design studio, she worked in top agencies in Finland such as TBWA\ Helsinki. She also gained valuable experience abroad in agencies in Italy, Florence, and later in Australia, Melbourne. Helena has worked with various B2B and B2C clients over the years with a special focus in packaging design and visual identities.

  • Marc Ligeti Square

    Marc Ligeti

    Knowit Experience

    knowit.no

    Marc er Lead Designer og merkevarespesialist i Knowit Experience (tidligere Creuna). Han kommer opprinnelig fra Montreal, Canada og er utdannet ved Ontario College of Art & Design i Toronto. Han har lang erfaring og har vært lead designer i flere av Norges største omprofileringsprosjekter, sist eksempelvis for Oslo kommune. I sitt arbeid drives Marc av ønsket om å skape løsninger basert på kreative ideer, tydelige strategier og solid håndverksmessig kvalitet. Han har vunnet over 85 norske og internasjonale designpriser, inkludert fra D&AD, The One Show, ADC Awards, Cannes Lions, Clio Awards, Red Dot Awards, Art Directors Club of Europe, Pentawards og Fast Company Awards. Marc har sittet i flere juryer, bla. ADC Awards i 2019, og D&AD Awards 2021 og 2022.

  • Cecilie l shv

    Cecilie Larssen Lønning

    Larssen Amaral

    larssenamaral.no

    Cecilie er byråleder og senior designer i Larssen Amaral, som hun var med å starte i 2016. I hverdagen jobber hun med å bygge sterke merkevarer både på digitale og fysiske flater og ser på merkevarebygging med en bred og strategisk tilnærming. Hun er utdannet innen visuell kommunikasjon med en grad fra RMIT, i Melbourne, Australia, og har jobbet som både kreativ leder og markedssjef før hun startet eget byrå. Cecilie har vunnet en rekke priser som designer i Larssen Amaral, som European Design Awards, Type Directors Club, Visuelt, DOGA-merket og Art Directors Club – og har også vært jurymedlem for ADC i 2020.

Illustrasjon

  • Hvattum Web 1000

    Martin M. Hvattum

    martinhvattum.com

    Martin jobber som illustratør. De siste årene mye med fokus på illustrasjon som en del av identitetsdesign. Utover det går det for det meste i redaksjonell illustrasjon og utvikling av egne prosjekter. Han jobber også tidvis som lærer og er aktiv i både Grafill Illustrasjon og Blank Space. Martin er utdannet ved Academy of Art University i San Francisco.

  • Samra Shv

    Samra jobber som designer og illustratør i SoMe-byrået Elg, og har tidligere jobbet i musikk- og festivalbransjen samt vært frilanser i flere år innenfor ulike felt. Hun har blant annet gjort illustrasjoner for Munchies, The Body Shop Norge, RFSU, 22.juli-Senteret, artisten Bendik og magasinet Bon Appétit. Samra har en mastergrad i design fra Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo, og begynte å poste illustrasjoner på Instagram under studietiden. Kontoen har blitt et sted for viktige saker, politiske budskap og motiverende sitater pakket inn i illustrasjoner inspirert av popkultur og post internett-estetikk. Ønsket hennes er å engasjere andre gjennom å lage innhold på sosiale medier som fanger oppmerksomheten og gjør det lettere for andre å delta i diskusjoner om samfunnsaktuelle ting. Dette resulterte i at en av illustrasjonene hennes gikk viralt på Instagram sommeren 2021. Samra er opptatt av at design og illustrasjon skal inkludere, kommunisere og engasjere - i tillegg poppe og ta plass!

  • Danny Web

    Danny Larsen

    dannylarsen.no

    Danny er en selvlært kunstner, tidligere profesjonell snowboarder og illustratør. Han har blant annet gjort illustrasjoner og utsmykning for Maaemo, K2, Etnies og Satyricon. Etter en rekke gruppeutstillinger i Norge og utland hadde han sin første solo utstilling ved Th.Kittelsen museet sommeren 2021. Bildene til Danny tar i all hovedsak for seg ideen om at verden er subjektiv, og evnen til å se det vakre i sine umiddelbare dagligdagse situasjoner, og da gjerne fra hans nærmiljø som er Krokskogen.

  • Sunniva shv

    Sunniva Sunde Krogseth

    www.sunnivakrogseth.com

    Sunniva er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo og Konstfack i Stockholm. Hun jobber som illustratør i Oslo og har mottatt flere priser for arbeidet sitt. Hun har tegnet på oppdrag for blant andre Vårt Land, Kulturrådet og Green Man Festival. Nå jobber hun mest med barnebøker. I 2022 mottok hun Norges Barne- og Ungdomsbokforfatteres debutantpris for boken «Nattsvermererne». (Foto Johanne Nyborg)

  • Teljas Puranen Linnea Puranen 400X400 Shv

    Linnéa Teljas Puranen

    linneapuranen.com/

    Linnéa is a Stockholm based illustrator, animator and art director. Alongside her studies at HDK in Gothenburg (Design BA), Aalto University in Helsinki (Graphic Design MA) and Konstfack in Stockholm (Visual Communication MA), she has worked with clients such as Vogue Magazine, Harper’s Bazaar, GIPHY and Lazy Oaf. Her experience includes both agency, in-house and consultancy work, as well as working with art direction on-site in India, South Korea, Finland and Sweden. She is also part of the Swedish group of illustrators Fina Linjen. Linnéa works with various different techniques such as hand-drawn illustration, digital vector-based work, painting and animation. Awards include a D&AD Pencil for illustration, Gold at Swedish Design Awards as well as several nominations for the Kolla! Award and Formex Formidable. Every now and then she speaks on Sveriges Radio (Radio Sweden) on topics such as illustration, stereotype images (and how to avoid them) and visual communication.

Moving Image

  • Joe Web

    Joseph Hodgson

    Racecar

    racecar.no

    Joseph er britisk regissør og motion designer med over 20 års erfaring i bransjen. Han er i dag partner i det Oslo baserte motion design studio Racecar, hvor han jobber med et bredt spekter av prosjekter innen TV og merkevarebygging, informasjonsfilmer, promo, film- og tittelsekvenser. Han liker å jobber med alle aspekter av designprosessen og er opptatt av å fortelle engasjerende historier gjennom gjennomtenkt design, regi, illustrasjon og animasjon. Hans arbeid har vunnet mange priser og blitt omtalt i flere profilerte bransjepublikasjoner. Han har også mottatt priser som regissør på kortfilmen 'A Void' og medregissør på 'Kiss - A Love Story' som begge har hatt omfattende visninger på filmfestivaler verden over. Hans lidenskap for, og tro på design og historiefortelling kontinuerlig informerer og inspirerer arbeidet hans.

  • Oystein Relbo Knutsen Web

    Øystein Relbo-Knutsen

    Store O

    storeo.no

    Øystein jobber med motion design i Store O. Han har vært i ulike deler av kommunikasjonsbransjen i 26 år, hvor de siste 15 har vært med fullt fokus på animasjon og motion design. Øystein var med å starte Stir animasjonsstudio i 2012 og Virtual Garden Screenplay i 2003, og har bidratt med flere prisvinnende arbeider i disse miljøene. Han er utdannet grafisk ingeniør, og har en teknisk så vel som visuell tilnærming til faget.  Liker å utvikle egne 2D og 3D teknikker innen animasjon.

  • Karolinchen Shv

    Karolin Chen

    karolinchen.com

    Karolin is a freelancing motion designer, illustrator, and art director based in Stockholm, Sweden. During her studies at Hyper Island (Digital Media Creative), she was introduced to motion design and taught herself the foundations of motion. Before going freelance, she worked at the production agency Valtech_Radon as well as the 2D animation studio Soja, where she worked with a wide range of projects within branding, infographics, title sequences, and music videos. She has worked with clients such as Cartoon Network, IKEA, H&M, and Uber.

  • Lise Osvoll SH

    Lise Osvoll

  • John shv

    John Christian Ferner Apalnes

    Animasjonsdepartementet

    dept.no

Digital design

  • Kim Web

    Kim Frydenlund Grane

    Schibsted

    schibsted.com

    Kim har bodd mest innenfor Ring 2, men er Cand. Design fra Det Kongelige Akademi i København og har en BA fra Kunst- og designhøgskolen i Bergen. Han har akkurat blitt UX design lead I Aftenposten, etter syv år hos Ruter. I Ruter var han ansvarlig for ny brukeropplevelse på tvers av alle digitale kanaler og for den nye appen. Han har tidligere jobbet i Dinamo Design med blant annet Gjensidige. Kim har også gjort flere digitale installasjoner, illustrasjoner og utsmykninger i private og offentlige rom. Han har flere ganger vunnet DOGA-merket og Visuelt, både privat og gjennom jobb.

  • Ida aalen shv

    Ida Aalen

    produktcoach.no

    Ida Aalen er selvstendig produktcoach, og hjelper organisasjoner å bli bedre på produktledelse og produktstrategi. Før hun startet for seg selv, var hun i 5 år medgründer og produktsjef i den norske startupen Confrere, som i 2022 ble solgt til Silicon Valley-selskapet Daily. Hun startet karrieren sin som interaksjonsdesigner, og har jobbet med digitale produkter siden 2008. Ida er i tillegg en aktiv samfunnsdebattant og skribent, og skriver for tiden på bok om produktledelse.

  • Rashid Web

    Rashid Akrim

    Tripletex

    tripletex.no vaak.it huskmelk.no

    Rashid er en erfaren senior grafisk/digital designer, med snart 20 år i bransjen. De seneste årene har han jobbet som UX designer og design fagleder for Deloitte Digital og har nylig startet som visual lead hos Tripletex. Rashid er også medgrunnlegger og designer i turappen Våk. Han har lang erfaring fra NRK der har han vært en del av noen av de mest suksessfulle og prisvinnende prosjektene, inkludert SKAM, P3 Gull, Lovleg, Urørt samt andre digitale produkter og tjenester. Han har bred erfaring med å lede designprosesser, fra konseptutvikling til ferdig produkt. Rashid er spesielt opptatt av å alltid ha fokus på det visuelle, funksjonelle og de emosjonelle verdiene innen design.

  • Robert shv

    Robert Lindgren

    Doberman

    doberman.co

    Robert is the Creative Director at EY DOBERMAN Copenhagen. With a long career in designing and leading digital product design on the agency side, Robert has helped startups, scaleups, and large organizations define and tell their visual stories. Initially in Stockholm, later in New York, and now in Copenhagen. Recent work includes LEGO, MoMA, Google, Spotify, and IBM.

  • Heidi web

    Heidi Wilhelmsen

    Forte Digital

    fortedigital.no

    Heidi er Design Director og Head of Digital Design i Forte. Før dette har hun 17 års byråerfaring som grafisk designer i Bleed, ANTI og SDG. Hun er utdannet Art Director. Hennes store lidenskap er design, kreativitet og teknologi, og hun brenner for å skape det perfekte samspillet mellom disse. Hun søker alltid etter den store idéen som skal drive det hele. Med spisskompetanse innen konseptutvikling, merkevarestrategi og brand design er hun svært opptatt av hvordan merkevarer bygges digitalt. Oppskriften hun tror på er å behandle merkevaren og designet med like mye kjærlighet som man gjerne vier brukerne, å jobbe tett på teknologi og tenke kreativt alltid, uansett. Hun mener vi må tørre å tenke stort, utfordre gamle måter å jobbe på og hele tiden være nysgjerrige på det nye. Da er det enklere å lykkes med å skape noe fantastisk og genuint.