Ny byråleder i ELLEmELLE


Yvonne Aarset tar over den daglige driften av selskapet hun startet for 15 år siden.

Designbyrået ELLE mELLE ble startet i 2000 av to gründere. I dag har byrået på Skansekaia i Ålesund sju ansatte, og utvikler merkeidentiteter for både norske og internasjonale kunder.

Fra august tok Yvonne Aarset over rollen som byråleder. Hun er en av gründerne, men har aldri selv sittet i lederstolen - før nå.

– Vi har vært gjennom en spennende struktureringsprosess det siste året, der vi satte oss som mål å stake ut en tydelig kurs videre. En av oppgavene var å ansette ny byråleder. Med den dype kjennskapen jeg har fått til våre kunder og vår litt spesielle byråkultur, fant vi i fellesskap ut at jeg skulle ta over roret. Det kjennes fint, etter å ha sittet litt på sidelinja i 15 år, sier Aarset.

ELLE mELLEs styreleder gjennom 15 år, Roar Hauge-Nilsen, har gitt sin fulle tilslutning til at Aarset tar over posisjonen - det var viktig for henne.

Aarset eier i dag 80 prosent av selskapet. Hun sier at hennes viktigste oppgave videre blir å beholde den åpne dialogen både ut mot kunder og innad, og å motivere de ansatte til å beholde det store engasjementet de viser i møte med kunder. Kulturen vi har klart å skape i ELLE mELLE er en av våre fortrinn og vi skal fortsatt skille oss ut fra mengden ved å tenke annerledes.

– Det er tre ting som har gjort ELLE mELLE til det byrået vi er i dag, og det er kulturen og engasjementet, idéene og det gode grafiske arbeidet som har vært gjort. Vi er det litt annerledes designbyrået. Det er disse tingene kundene våre setter pris på, og som vi nå skal bygge videre på, sier Aarset.

Det første hun har gjort som daglig leder er å reise ut i uformelle møter med kundene. Det har gitt verdifull innsikt i et næringsliv i endring.

– Næringslivet ser at det digitale skiftet er over oss for lenge siden. Der har vi arbeidet målrettet for å være i front, og det skal vi fortsette med, sier hun.

Aarset sier at byrået skal fortsette å bruke store ressurser på kursing av sine egne ansatte, både for å holde kompetansen og motivasjonen på topp og for å være en attraktiv arbeidsgiver. Et eksempel på det er at det ferskeste skuddet på stammen, designer Sunniva Grolid, nylig gikk til topps i den internasjonale designkonkurransen Cannes Lions med sin profil for byen Cannes.

Aarset innrømmer at hun er spent på hvordan næringslivet nå vil håndtere en vanskelig økonomisk periode.

- Vi har kunder i alle kategorier og størrelser. Vi får ulike signaler, noen vil arbeide for fullt med merkevaren i perioden fremover, mens andre kanskje er mer forsiktige. Det interessante er at vi faktisk ofte ser at nedgangstider skjerper kreativiteten, sier Aarset.