Å være menneske – En plakatutstilling om menneskeverd, likeverd og rettferd

Grafills hus Utstilling
Gå til innholdet

Grafills hus fylles opp med plakater om menneskerettigheter fra flere internasjonale aktører. 

Utstillingen Å være menneske presenterer ulike sider ved menneskerettigheter gjennom visuell kommunikasjon. Arbeidene som vises beveger seg også utenfor det som oppfattes som tradisjonell plakatdesign. Infografikk, illustrasjon og grafiske dokumentarer og fortellinger er også en del av utstillingen, som er delt opp i flere prosjekter. Prosjektene vises ikke i sin fulle helhet, men utvalget representerer de i store trekk.

Plakatprosjektene som er initiert og kuratert av henholdsvis Posters without Borders og Elizabeth Resnick er agiterende og emosjonelle i sin bruk av grafiske, illustrative og typografiske virkemidler. Mangfoldet av bidragsytere bidrar til vidt forskjellige kulturelle og visuelle bidrag.

Visualizing Palestine har en analytisk tilnærming i sin form der offentlig tilgjengelige komplekse data behandles og redigeres til visuelle fortellinger i form av infografikk.

Fevzi Yazıcı illustrasjoner uttrykker hans egne personlige tolkinger og følelser som dømt og fengslet for sitt arbeid som leder for designavdelingen i den tyrkiske avisen Zaman. Illustrasjonene er visuelle beskrivelser av det han kaller et «spirituelt portrett av cellen min». Arbeidene er utført med de få hjelpemidlene som var tillatt i fengselscellen; kulepenn, billig papir og en linjal.

Et utvalg av grafiske fortellinger vil supplere utstillingen. Disse omhandler samme hovedtema som utstillingen ellers.

Om de forskjellige prosjektene og bidragsyterne
Women's Rights Are Human Rights: International Posters on Gender-based Inequality, Violence and Discrimination er en utstilling som viser plakater laget av både menn og kvinner for å feire og anerkjenne den viktige rollen som alle borgere har i å beskytte og fremme menneskerettigheter samtidig som de utfordrer kjønn. Ulikhet og stereotypier, fremme reproduktive og seksuelle rettigheter, beskytte kvinner og jenter mot brutalitet, og fremme kvinners myndiggjøring, utdanning og deltakelse i samfunnet. Utstillingen er organisert og kuratert av Elizabeth Resnick, professor emerita, Grafisk design, Massachusetts College of Art and Design, Boston, Massachusetts, USA.

Posters Without Borders begynte i 2013 som en internasjonal invitasjonsplakatutstilling om emnet immigrasjon, organisert av Erin Wright, professor i kunst ved University of Alabama i Birmingham; Antonio Castro H., professor i kunst ved University of Texas i El Paso, og Eric Boelts fra Brain Bolts Design i Boulder Colorado. Utstillingen ble først vist på Space One Eleven-galleriet i Birmingham, Alabama. På bakgrunn av suksessen bestemte arrangørene seg for å sette opp nye utstillinger under navnet Posters Without Borders om andre viktige samfunnstemaer hvert annet år.  I 2015 arrangerte de utstillingen Right to Decide om stemmerett og rettferdige valg i forbindelse med 50-årsjubileet for USAs stemmerettslov. I 2017 inviterte Posters Without Borders 45 internasjonalt anerkjente designere til å lage en ny plakat for utstillingen Action/Reaction/Interaction. Denne utstillingen tok for seg behovet for at folk tar grep for å ta opp sosiale og politiske hendelser i livene våre. I 2019 slo Posters Without Borders seg sammen med FN med utstillingen Future Now! og inviterte designere til å lage en plakat basert på ett av de 17 målene for bærekraftig utvikling. Civilitas, er den siste utstillingen i prosjektet. For denne kolleksjonen ble en utvalgt gruppe internasjonale designere invitert til å lage en ny plakat som tok for seg behovet for mer høflighet i vår verden. Alle disse utstillingene har blitt stilt ut på noen av de viktigste plakatbegivenhetene rundt om i verden, inkludert BICeBE (Biennial of the Poster Bolivia), og BICM (International Biennal of the Poster in Mexico). Plakatsamlingene har også blitt stilt ut ved forskjellige universiteter, inkludert University of North Carolina-Charlotte, Gulf Coast College i Pensacola, Florida og Montana State University, University of Texas i El Paso.

Visualizing Palestine (VP) ble etablert i 2012, og er dedikert til å bruke offentlig tilgjengelig data og forskning for visuelt formidle palestinske erfaringer og for å presse fram et narrativ i endring. VP ser for seg en frigjort framtid for palestinere i en verden fri for undertrykkelse. VP tror at de dominerende framstillingene tjener til å tilsløre, rettferdiggjøre og opprettholde undertrykkende maktstrukturer i samfunnet. Visualisering av Palestina er dedikert til å skape narrative intervensjoner som forskyver denne maktdynamikken, og gjør palestinske fortellinger mer synlige, allment tilgjengelige og tydelige. De visuelle arbeidene skal være en del av bredere antikoloniale og antirasistiske fortellinger.

Dark White er historien om en journalists liv formet av kunst. Fevzi Yazici satt i fengsel i seks og et halvt år for en forbrytelse han aldri hadde begått. Opprinnelig fikk han en livsvarig dom som etter tre år ble endret. Da opphevet Høyesterett dommen og fastsatte en ny straff på 11 år og 3 måneder. I juni 2023 ble han løslatt etter seks år og syv måneder i fengsel. I løpet av den tiden prøvde han å opprettholde sitt psykologiske, intellektuelle og kunstneriske liv i isolasjon. DARK WHITE utformes under dårlig lys i cellen, ved hjelp av svart kulepenn og billig papir som tegneredskap. Den pointilistiske teknikken til tegningene, og tiden de tar, definerer de tøffe forholdene i «HIGH SECURITY SILIVRI-fengselet». Profesjonelt tegnemateriale var forbudt. Fevzi Yazici oppsummerte fengselsoppholdet i slik: «Da jeg var designdirektør for avisen Zaman, pleide jeg å tegne med en kulepenn på møter for å tilføre et kunstnerisk perspektiv til mitt travle liv. Jeg hadde ikke tid da, men jeg hadde frihet; nå har jeg tid, men friheten min er tatt fra meg. Hvor ironisk, er det ikke?»

Bahia Shehab er libanesisk/egyptisk designer, kunstner, historiker, lærer og aktivist hvis arbeid fokuserer på samspillet og skjæringspunktet mellom moderne identitet og gammel kulturarv. Hennes fantasifulle kombinasjon av kalligrafi og islamsk kunsthistorie ga banebrytende, vakker, virkningsfull gatekunst under den arabiske våren. Hun har gjort prosjekter som er knyttet til den arabiske våren, menneskerettigheter og demokrati. Hun representerer både det akademiske og det aktivistiske gjennom sine prosjekter. I tillegg til bidrag til utstillingen vil det arrangeres et foredrag tirsdag 23. januar med Bahia. Hun vil samme uke også holde foredraget i Stavanger og Bergen.

Utstillingsansvarlig
Geir Goosen er grafisk designer og førsteamanuensis i visuell kommunikasjon. Han startet eget designstudio Goosen Design i 1994, etter flere år som AD og designer i reklamebyråer i Bergen. Virksomheten har siden starten jobbet med visuelle grafiske profiler, utstillingsdesign og bokdesign. Oppdragsgivere har blant annet vært Norsk Folkemuseum, Universitetet i Bergen og Bryggen Museum og John Grieg Forlag og Selja Forlag. I tillegg har Goosen Design utført oppdrag for forskningssentre som NORCE, Christian Michelsen Research (CMR) og NSD. Som førsteamanuensis i visuell kommunikasjon har han hatt flere engasjement i undervisning og veiledning ved KMD(fakultet for kunst, musikk og design ved Universitetet i Bergen) og tidligere KHiB, samt kurs- og sensoroppdrag ved Høgskulen i Volda. På 90-tallet var han valgt inn i Grafills hovedstyre og Fagutvalget, og senere i Fondsutvalget. I tillegg har han vært aktiv i lokallaget Grafill Bergen, også som leder.

Velkommen til utstillingsåpning, torsdag 18. januar klokka 18.00. 

Tilknyttet utstillingen er det også foredrag med Bahia Shehab, tirsdag 23. januar kl. 19.00. Les mer og meld deg på her. 

Åpningstider
man–fre 10–16
søn 12–16

Adresse
Grafill
Møllergata 39, 0179 Oslo

Åpningstale  #

Hello! My name is Liz, and I am the event coordinator here at Grafill. As a neurodivergent immigrant woman, the topic of diversity is one close to my heart. As a self-described social justice warrior, working at an organization such as Grafill is a blessing. There are few organizations in the world who not only wish to do good, but actively do so – especially when they hired me: an idealist whose response to any given situation typically encompasses some form of outright rebellion.

On behalf of myself and Grafill, we are proud to open this exhibition today, and thank Geir Goosen for his hard work in curating and producing this exhibition.

The design field has a unique responsibility to communicate the world to the world. This means that it must remain relevant, and this includes implicitly a duty to represent the true diversity that the world encompasses organically. Diversity is not an agenda, it is not a talking point, and it is not controversial. It is a naturally occurring consequence of our existence, and musn’t be treated as something up for debate.

This acknowledgement of the need for a universal celebration of diversity must come from everyone – from paupers to presidents. This cannot be left only to designers. It is a responsibility for everyone to make words into actions.

But designers have contributed to the movement for representation, as they often do, with an uncompromising passion. In this exhibition you will see posters, infographics, and visual representations communicating the imbalance different oppressed groups fight against. Designers have met the challenge and delivered with an unparalleled level of information and empowerment.

In addition to this exhibition, I would like to invite everyone back to Grafill next Tuesday Jan 23 at 1900 for a free lecture by the Lebanese / Egyptian designer Bahia Shehab, whose work you can see displayed here (and at my home in Bislett). 

Thank you for coming, and I hope you enjoy the exhibition.