GRID design satser på branded environments


GRID design har rekruttert Øivind Breen for å videreutvikle seg innen området branded environments, der eiendomsutvikling, merkevarebygging, arkitektur og opplevelsesdesign møtes.

Breen har bak seg et par tiår som tekstforfatter, kreativ leder og adm dir i byråer som Jenssen&Borkenhagen, BBDO og Grey, dessuten var han grunder av nettverksbyrået Electricbrandy og bidro til oppstarten av flere selskaper på 90- og tidlig 00-tallet. De siste fire årene har Øivind vært daglig leder av to ulike arkitektmiljøer, sist av DARK som er kontoret bak prosjekter som Barcode og den nye skatehallen i Oslo og før det Hille Melbye som bl.a tegner den ny ishallen på Jordal.

Leder i GRID, Henning Gustavsen, sier det er helt naturlig å satse sammen med Øivind når de nå går for fullt innen området branded environments.
Gustavsen peker på Breens bakgrunn som strateg, kreatør og leder i arbeid med nasjonale og internasjonale merkevarer innen både tjenesteyting og produkter samt hans bakgrunn fra organisasjonsutvikling og innsikt i fysiske løsninger gjennom arkitekturen. «Bakgrunnen til Øivind er perfekt for å utvikle branded environments», sier Gustavsen.

«Branded environments handler om å styre opplevelsen av et rom, enten det er retail, service, kontorer, bygninger, byrom eller for eksempel boligområder», sier Breen, «det handler om å ta regi på det man vil skape og ikke overlate det til noen som ikke forstår den biten av verdiskapingen». Breen legger til at han personlig er spesielt opptatt av stedsidentitet og corprate branding, f.eks næringsbygg, kontorer og «future of work». Under eiendomskonferansen MIPIM 2016 i Cannes holdt han et av innleggene på seminaret til Oslo Metropolitan Area, «TECH and Real Estate». Der fokuserte Øivind på sammenhengen mellom fysiske omgivelser og evner til innovasjon og kreative kulturer.

«De såkalt arealeffektive kontorene alle elsker å hate er ikke døde, men de er dødssyke og trenger mer enn nye møbler fra Vitra eller trendfarger fra messer i Milano og Frankfurt», sier han og mener det er oppsiktsvekkende og uforståelig at resultatene som skapes i lokalene ikke er med i regnestykket for kvadratmetrenes effektivitet. «Ja, det er rett og slett for dumt», sier den tidligere arktitektlederen og legger til at leietakeres krav vil gjennomgå store endringer. «Morgendagens medarbeider vil forvente at arkitekturen og konseptet der de bruker sitt talent er unikt utviklet for hvordan de ønsker å utføre jobben og samhandle med andre samt at det speiler en identitet og kultur de vil representere.»


Bilde:
Øivind Breen (til venstre) og daglig leder i Grid design Henning Gustavsen