Klassikerprisen 2020

Klassikerprisen deles ut av hovedstyret i Grafill og tildeles faglige utøvere som har holdt høy kvalitet og vært av stor betydning for sitt fag gjennom mange år. Æresprisen går i 2020 til John Engen.

John Engen #

Årets vinner av Klassikerprisen er en av vårt fagfelts virkelige pionérer. Han var blant den første generasjonen av grafiske designere i Norge – en av dem som først satte idéene om corporate identity ut i livet og banet vei for mer moderne og omfattende bedriftprofiler.

Etter å ha blitt uteksaminert fra Statens Håndverks og Kunstindustriskole i 1959 reiste han videre til USA, hvor han studerte et år ved Ringling School of Art and Design i Florida. I 1960 vendte han tilbake til Oslo, hvor han arbeidet i Myres Reklamebyrå, før han i 1963 reiste tilbake til New York sammen med sin kone. I New York fikk han jobb ved Lippincott & Margulies, som var et av de ledende kommunikasjonsbyråene i New York. Etterhvert ble han senior designer i firmaet, og var blant annet med på å utforme den nye profilen til Eastern Airlines. Etter et par år i USA vendte han igjen tilbake til Oslo, hvor han fikk jobb i Forenede Annonsebyråer.

I 1969 etablerte John Engen sitt eget firma Marketing Design. De første årene arbeidet han sammen med sin kone Inger Johanne Engen, som også var utdannet ved SHKS. I 1970 ble Knut Harlem hans første ansatte – et arbeidsforhold og vennskap som skulle vare livet ut. I 1978 endret byrået navn til Engen & Harlem AS, hvor Knut Harlem ble medeier. Egentlig burde John Engen og Knut Harlem fått denne Klassikerprisen sammen (og for to tiår siden). Dessverre gikk Knut Harlem bort i fjor 77 år gammel.

Gjennom arbeidet ved Lippincott & Margulies hadde John Engen lært av de beste og sett hvordan man kunne utforme moderne grafiske identiteter. I starten av 1970-tallet designet Engen & Harlem noen av de største og mest moderne bedriftsprofilene her til lands som Christiania Spigerverk (1971), Elkem – Spigerverker (1972) og Norske Skog (1974). Noen av disse identitetene og arbeidsforholdene stod seg over to–tre tiår. Senere gjorde også firmaet grafiske identiteter for både Glasmagasinet (1984), Fokus Bank (1986), Vesta, Narvesen (1990), Isola (1992) og SL (Stor Oslo Lokaltrafikk) (1992).

I 1973 ble John Engen og Knut Harlem, som en del av en tverrfaglig arbeidsgruppe, engasjert for å modernisere designet for NSB, inspirert av tilsvarende prosjekter fra Storbritannia, Canada og Danmark. Prosjektet var et virkelig foregangsprosjekt her til lands, og Engen & Harlem arbeidet videre med NSB de neste 30 årene.

Det prosjektet Engen & Harlem kanskje er mest kjent for er likevel designet for OL på Lillehammer. Så tidlig som i 1983 ble Engen & Harlem engasjert av Lillehammer Olympiske Organisasjonskomite for å utvikle et symbol for deres søknad. Da Lillehammer i 1988 fikk tildelt OL fortsatte dette arbeidet, og i 1990 ble en bearbeidet versjon av Nordlyssymbolet godkjent. I 1991 ble Designgruppen 94 etablert for utvikling av lekenes Designprogram, hvor Engen & Harlem blir en av fire parter, og Knut Harlem blir gruppens leder.

Det er en stor ære å få tildele John Engen Klassikerprisen.

Hovedstyret i Grafill