Her er de norske vinnerne i Nordic Creative Talent Award


Vi gratulerer Martine Strøm og Daniel Brakstad som ble de norske vinnerne av Nordic Creative Talent Award 2015!

Nordiccreativetalentaward

Torsdag 12. november ble åtte vinnere kåret, to fra hvert land, under Adobes Creative Meet Up i Stockholm. Det er andre gang Adobe Nordic og tidsskriftet CAP&Design arrangerer konkurransen som har som mål å løfte frem lovende nordiske kreative talenter under 28 år. I årets jurysatt bl.a. norske Maja Folgerø (POL) sammen med representanter fra reklame- og designbransjen i de andre nordiske landene.

- Ekstra morsomt var det at juryen var så imponert over det norske nivået, forteller Maja Folgerø. - Det ble fort tydelig at uttrykk som er veldig ”i tiden” ser likt ut i alle land, så det var de med sterkest og mest variert mappe som stakk av med seieren. Men alle de nominerte bør uansett være stolte – det var mange lovord å hente fra flinke folk i alle de nordiske landene.

De andre nordiske vinnerne var Jirka Väätäinen og Beatrice Borgström (Finland), Frederik Louis Hviid og Mathias Høst Normark (Danmark) og Tor Weibull og Ermir Peci (Sverige).

- Vi har åtte vinnere som er usedvanlig dyktige og idérike. Jeg liker også bredden som de representerer, fra 3D-animasjon til typografi og illustrasjon. Dette er personer som vi helt klart kommer til å se mer av i fremtiden, sier Anna Rose, nordisk markedssjef for Digital Media hos Adobe.

Vinnerne får - i tillegg til selve prisen; The Brick - eksponering i CAP&Design og Adobe Nordics egne kanaler, samt et års Creative Cloud-medlemskap og et CAP&Design årsabonnement.

Juryen – som besto av Maja Folgerø (Norge), Digge Zetterberg (Sverige), Sebastian Gram (Danmark), Antti Hinkula (Finland) og Oskar Lübeck (Sverige) - valgte ut følgende finalister:

Norge
Helene Egeland
Martine Ström
Daniel Brokstad

Finland
Beatrice Borgström
Juho Röyhy
Joonas Sairilala
Jirka Väätäinen

Danmark
Julie Bjørnskov
Andreas Houmann
Frederik Louis Hviid
Torben Kjeldstru
Mathias Høst Normark

Sverige
Emmy Danielsson
Linda Hurtig
Ermir Peci
Malin Strömblad
Tor Weibull

- Målet er å synliggjøre talentfulle unge kreative, enten de jobber i bransjen, er studenter eller nylig har fullført sine studier og er på vei ut i arbeidslivet. Det er lett for at all oppmerksomheten havner hos kreatører som jobber i byråer og gjør superkule oppdrag. Men vi ønsker å se utover dette og fokusere på individuelle ferdigheter og kreativitet, ikke hvilke prosjekter man har jobbet med, sier Anna Rose, nordisk markedssjef for digitale medier hos Adobe.

De nominerte bedømmes ut fra kriteriene håndverk, unikhet, innovasjon og estetikk. De åtte vinnerne, to fra hvert land, får - i tillegg til selve prisen; The Brick - eksponering i CAP&Design og Adobe Nordics egne kanaler. Vinnerne får også et års Creative Cloud-medlemskap og et CAP&Design årsabonnement.