DOGA-merket delt ut til 16 vinnerprosjekter

Gratulerer til alle vinnerne av DOGA-merket. Prisene ble delt ut onsdag kveld, 13 mottok DOGA-merket for design og arkitektur og tre fikk merket Nykommer.

Foto: Sverre Chr. Jarild

DOGA-merket går til norske virksomheter og utøvere som utmerker seg gjennom nytenkende og fremragende design og arkitektur.

Her er årets vinnerne:

Instagram-romanen "Dette blir mellom oss"
Design : Jørgen Brynhildsvoll
Boken «Dette blir mellom oss» av forfatter Alexander Kielland Krag ble utgitt av Gyldendal som en digital fortelling på Instagram i tillegg til papirversjonen. Historien ble publisert over 45 dager, sammen med originalproduserte bilder, videoer og musikk.

Kofferten Db Hardcase Luggage
Design : Db Equipment
En koffert spesielt laget for profesjonelle fotografer på farten. Laget av et delvis resirkulert termoplastmateriale med en ramme i lettaluminium.

De nye norske passene
Design : Neue Design Studio
Det nye norske passet og nasjonalt ID-kort. Tema og konsept for den visuelle utformingen er det norske landkskapet, med blant annet detaljer som kommer til syne under UV-lys.

Fleksibelt Skiltsystem for Groupe Le Monde
Design : Snøhetta
Et fleksibelt, modulbasert skiltsystem inspirert av tradisjonell trykkekunst. Treklossene blir montert som tradisjonell blysats, og skiltene settes sammen slik typografene laget avissider. Skiltene er lokal produsert og er laget på en måte som gjør det lett å gjøre endringer i skiltingen ved behov.

Telegrafen
Arkitektur : KIMA Arkitektur, Malling & Co (byggherre)
Telegrafen i Oslo sentrum har blitt rehabilitert basert på bærekraftig estetikk. Det historiske bygget, som i mange år sto tomt, huser nå blant annet flere restauranter, arbeidsplasser og selskapslokaler. Bygget er pusset opp i tråd med originale kvaliteter og gjenbruk har vært førende for rehabiliteringen.

Den digitale tjenesten Folio
Design : Tight, Heydays og Folio
En smart, designdrevet tjeneste som ønsker å senke terskelen for å starte og drive egen bedrift. En alt-i-ett-løsning med laget på et enkelt språk som leder brukeren gjennom prosessen.

Webkameraet Huddly
Design : Huddly, Heydays/Goods
Et smart møteromskamera som skal forenkle og forbedre kommunikasjonen i den nye, hybride arbeidshverdagen. Kameraet zoomer automatisk inn eller ut etter behov, og skal fungere selv i store rom der møtedeltakere sitter langt fra hverandre.

Simuleringsplattformen K Sim Connect
Design : EGGS Design og Kongsberg Digital
En digital plattform for opplæring av skipsnavigering. K-Sim Connect skal gjøre det mulig å lære å styre avanserte, moderne skip fra en liten, bærbar enhet hvor som helst i verden.

Visuell identitet for Barneombudet
Design: Bielke&Yang
Visuell identitet for Barneombudet. Bruker et formspråk som retter seg mot både for barn og voksne. Hovedmålet har vært å treffe ungt, og å senke terskelen for ta i bruk Barneombudets tjenester.

Stolen Arena
Design : Fora Form og Torsteinsen Design
En fleksibel auditoriestol som kan tilpasses ulike saler. Blant annet kan deler og stoler skiftes ut enkeltvis, mens det ellers er vanlig at hele rekker med seter må byttes når noe går i stykker.

Strømmeplattformen VIERLIVE
Design : Anorak, Bold Scandinavia
En strømmeplattform for digitale konsertopplevelser der publikum kjøper og opplever konserten gjennom skjermen i et nytt format. Sprang ut av nedstengingen av kulturlivet under pandemien. Et initiativ som oppsto i samarbeid mellom Anorak, Einar Film og Fortellinger og OLYP.

Økern Portal takpark
Arkitektur : DARK Arkitekter, LARK Landskap, OPF (Byggherre)
Økern Portal er et bygg i Oslo med en takpark som består av et flytende landskap over fire etasjer. Høydeforskjellene er utnyttet til å skape terrasser, amfier og vegetasjon inspirert av den norske naturen. Hoveddelen av takparken brukes til å dyrke spiselige vekster.

The Djärv 3–4 Surfboard Coffin
Design : Db Equipment
En transportbag for surfebrett. Bagen har plass til opp til fire brett, er laget med et spesialutviklet ribbemateriale og har en rekke praktiske designdetaljer som gjør produktet robust og praktisk.

Time to Eat (DOGA-merket nykommer)
Design : Kamilla Bedin, Kristin Marie Brudeseth, Tina Mee Johnsen, Åse Lilly Salamonsen og Johanna Sofie Brämersson (Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo)
En fremtidsvisjon som skisserer hvordan skole, lokalsamfunn, foreldre og andre aktører sammen kan utviklenyeløsninger for en bedre og mer bærekraftig hverdag for skoleelever.

Appen Heart to Heart (DOGA-merket nykommer)
Design : Kevin Andreas Ehrenberg og Adelin Gashi (Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo)
En mobil-app og nettsted som skal gjøre det enklere å være blodgiver, og som styrker beredskapen i helsevesenet.

Re-imagining Pain Communication (DOGA-merket nykommer)
Design: Amy van den Hooven
En praktisk verktøykasse som lar oss formidle og forstå smerteopplevelser.

Les mer om vinnerprosjektene på doga.no