For åtte år siden fikk illustratør Siri Dokken en telefon fra regissør Kajsa Næss, hvor hun ble spurt om å «bli med på en animasjonsfilm». Hun sa umiddelbart ja. Nå er den animerte langfilmen Titina å se på kinoer over hele landet. Vi har snakket med dem begge om det mangeårige arbeidet som ligger bak.

Tekst: Christina Skreiberg
Skisser, illustrasjoner og karakterdesign: Siri Dokken
Illustrasjoner, animasjon og design: Kajsa Næss, Sunniva Fluge Hole, Marta Andreeva og Julia Torjak / Mikrofilm

Da regissør Kajsa Næss tilfeldgivis kom over en bok om Italienske Umberto Nobile og hans hund Titinas reise til Nordpolen i Luftskipet Norge i 1926, bestilt av Roald Amundsen - en historie om heltemodige bragder, sårede følelser, stolthet og svik, var det startskuddet for det som nå er blitt storfilmen Titina.

Terningkast 6 #

– Det var en så spennende og relativt lite kjent historie. Vi har jo hørt om Amundsens ekspedisjoner til Sydpolen, men hans reise med Nobile og den lille hunden hans og konfliktene som oppstod ga meg mange ideer, sier Kajsa. Vi treffer regissøren i Mikrofilms lokaler langs Akerselva i Oslo, sammen med illustratør og avistegner Siri Dokken, som har designet filmens karakterer.

Kajsa og filmen har akkurat vært på filmfestival i Los Angeles, deretter på premiere i Stockholm. Hun har stilt opp i en rekke intervjuer og Titina har fått terningkast seks fra blant annet Aftenposten, Klassekampen og Dagbladet.

– Det har vært helt vilt, ler Kajsa.

– Og ikke minst vanvittig gøy!

Åtte år er gått siden Kajsa slo på tråden til Siri. Hun ønsket å ha illustratøren med på filmprosjektet.

– Jeg husker hvor jeg sto da du ringte, ved Vestre Aker kirke i Oslo, jeg var ute og luftet hunden. Jeg pleier ikke å si ja på direkten, men det gjorde jeg da. Vi kjente hverandre ikke personlig, men jeg kjente til Kajsas arbeid, sier Siri som har skapt alle filmens karakterer.

Karakterdesign #

Siri Dokken og manusforfatter Per Schreiner var de aller første som ble involvert, tilbake i 2014.

– Med en animasjonsfilm er det viktig å skape visuelt materiale tidlig, slik at du har noe å vise frem når du skal søke om finansiering og få folk med, sier Kajsa. Hun kontaktet Siri - som bidrar ukentlig som avistegner i Dagsavisen - fordi filmens karakterer er basert på virkelige mennesker.

– Jeg ville at filmen skulle ha ekspressive karakterer som ser ut som ekte mennesker. Jeg prøver å unngå å skape en generisk verden hvor alle karakterene ser ganske like ut, som man gjerne ser i animasjonsfilm. Vi ønsket heller ikke at karakterene skulle ha store, kjappe og klassiske cartoony bevegelser. Jeg liker et rolig tempo, og jeg tror denne roen i bevegelsene gjør at publikum blir mer emosjonelt knyttet til karakterene, det gir dem tid og rom til å oppleve det som skjer på lerretet. Siris karakterer trenger ikke bevege seg så mye, fordi de har så mye karakter i seg selv, sier Kajsa.

For Siri har det å designe for animasjon vært en helt ny måte å jobbe på. Hun har designet alle karakterene, mens hennes team Sunniva Fluge Hole, Marta Andreeva og Julia Torjak har klargjort alle karakterene for animasjon, og gjort en såkalt clean-up og prep.

– Jeg har blitt spurt om ting jeg aldri før har tenkt på, som hva slags tenner en karakter skal ha, eller hvordan en karakter ser ut med skjeggvekst. At en karakter også skal åpne munnen, får skjegg, skal røre på seg, og kunne sees fra alle mulige vinkler, det har jeg ikke forholdt meg til som avistegner. Å skape karakterene innebar derfor å tegne en enorm designhåndbok, slik at alle animatørene kunne animere dem likt, forklarer Siri som anslår at hun har brukt omtrent seks måneder på sitt bidrag til filmen.

Kunstnerisk premiss #

Titina ble utviklet hos animasjonsstudioet Mikrofilm gjennom mange år. Filmens forproduksjon foregikk i Oslo-studioet hvor det kunstneriske premisset ble lagt. Her ble den tegnet og filmens animatic - et levende storyboard - ble klippet med Dyveke Skøld som ledende storyboard-tegner. Her ble det også utført konseptdesign for filmens bakgrunn, effekter og overordnede stil.

I tillegg har en stor internasjonal stab vært involvert. Filmen har hatt et budsjett på 80 millioner kroner, 350 mennesker har vært med. Selve produksjonen av filmen har tatt fire år og i løpet av disse årene har Kajsa vært involvert i alle kreative valg og bestemmelser og har ledet alle de kreative avdelingene.

– Vi har hatt egne folk som har jobbet med sykler, kjelker, ski. Andre med visuelle effekter som vann, snø, vind og is. Art Director Emma McCann har stått for konseptdesign og har utformet alle locations. Hun kom inn senere enn Siri og har derfor gjort en fabelaktig jobb med å tilpasse det hele etter Siris strek, sier Kajsa.

Spill video
Skjermbilde 2022 11 09 Kl 10 08 32

Titina_Sq0440-Sq0450_BREAKDOWN

00:50

Tog i full fart #

– Det øyeblikket vi gikk i produksjon skjønte jeg at jeg ikke kunne trekke pusten før jeg var ferdig. Jeg visste at jeg satt meg på et tog som kom til å kjøre i full fart, sier Kajsa som har jobbet lange dager og stort sett hver helg de siste fire årene.

– En veldig stor del av jobben er å holde folk happy. Jeg er helt avhengig av at de som jobber på filmen er investert i den, og er motivert.

I 2020 flyttet hun til Brussel for å jobbe tett med filmens animasjonsproduksjons-team i ett og et halvt år. 35 animatører har vært involvert i arbeidet med å animere filmen. Kajsa skulle egentlig ha sin familie med til Brussel, mann og to ungdommer, men dette var midt i koronapandemi og lock-down, derfor dro hun alene.

– Å jobbe var det eneste jeg holdt på med. Det ble vanskelig for meg å komme hjem til familien i Oslo, så det var den vanskeligste perioden i løpet av prosjektet. Å bo alene, og bare jobbe, uten noe form for hverdagsliv, gjorde meg ikke til et spesielt bra menneske. Jeg jobbet døgnet rundt, spiste mye take-away, noen ganger is til middag, sier Kajsa som nå kan le av det.

Spill video
Skjermbilde 2022 11 09 Kl 10 09 20

Titina - About a Dog_short making of

01:00

Jobbe i team #

– I animasjon tar man mange valg tidlig, valg som er nesten umulig å forandre på senere. Og de valgene må man stå i. Man må også akseptere hvordan det ble, for det er alltid - i alle prosjekter - noen drømmer man ikke får realisert, sier Kajsa. Etter hvert som animasjonsarbeidet begynte, innebar det for Kajsa å blant annet se på og kommentere hver eneste shot fortløpende - det er nesten 900 shots i filmen.

– Man må ha høyt tempo hele tiden og både analysere, løse problemer og tenke klart, alt samtidig. Det er helt utrolig at Kajsa har klart det, sier Siri som nå har vært med på sin første spillefilm.

– Kajsa var fantastisk å jobbe med. I denne prosessen lærte jeg at jeg kan jobbe i team, noe jeg ikke har gjort før. Å forholde meg til at andre jobber med arbeidet mitt, og at ting blir litt annerledes enn jeg hadde tenkt er veldig sunt, jeg lærte å gi litt slipp på kontrollen. Det har vært en fornøyelse, smiler Siri.

Begge syns det er sterkt å se filmen på lerretet. Og å lese anmeldelsene.

– Anmelderne tok filmen på alvor, sier Kajsa.

I 2023 har Titina premiere i resten av Europa. Da skal Kajsa videre ut i verden med sin film om «små følelser i et stort landskap».

Regissør Kajsa Næss t.v. og illustratør Siri Dokken har snakket med Grafill om å lage storfilmen Titina (foto C. Skreiberg).

Klikk for å se bildet "Titina Foto Skreiberg" i full størrelse

Regissør Kajsa Næss t.v. og illustratør Siri Dokken har snakket med Grafill om å lage storfilmen Titina (foto C. Skreiberg).

Kajsa Næss #

Kajsa Næss er regissør og animatør og grunnlegger av Mikrofilm, hun har vunnet flere internasjonale priser for sine animasjonsfilmer.

Siri Dokken #

Siri Dokken er illustratør, og professor i illustrasjon ved Kunsthøgskolen i Oslo. Siden 1995 har hun tegnet i Dagsavisen, og vunnet Årets avistegning tre ganger. Dette er hennes første spillefilm.