​Fra elev til arbeidslivet (del 3)​: Sandra BlikĂ„s

GĂ„ til innholdet

Hvordan lage en bra portfolio? Hvordan skriver man en god kontrakt? Hvor viktig er det med praksisplass? Og hvordan forbereder man seg best mulig pÄ arbeidslivet? Som student er spÞrsmÄlene mange, og temaet kan virke stort og uoversiktlig. I en artikkelserie pÄ flere deler snakker vi med kreative utÞvere om ulike aspekter ved overgangen fra skolehverdag til jobb for gode rÄd, tips, what not to do og nyttig lÊrdom pÄ veien.

Av Dorthe Smeby

Sandra BlikÄs kommer fra den lille kommunen FrÊna i MÞre og Romsdal, beskriver seg selv som skaptrÞnder og jobber som frilansillustratÞr med base i Oslo. I 2007 flyttet hun til Trondheim for Ä studerte grafisk design og illustrasjon ved Norges Kreative Fagskole, og etter endt studietid jobbet hun blant annet som inhouse designer og lÊrer pÄ samme skole fÞr hun flyttet til hovedstaden i 2014 for Ä satse som freelanceillustratÞr pÄ fulltid. Stilen hennes er fargerik, frodig og organisk. Den domineres av runde former og svungne linjer, noen ganger med abstrakte mÞnstre, andre ganger med figurative scenarioer, folk og tydelige omgivelser. Etter Ä ha blitt inkludert i stallen til illustrasjonsbyrÄet byHands har hun arbeidet med kunder som blant annet BrÞnnÞysundregistrene, E.C Dahls, KLP, Adobe Create og Oslo Design Fair - sistnevnte et prosjekt hun ogsÄ vant gull med under Visuelt i fjor.

– NĂ„r bestemte du deg for at du ville jobbe freelance, og hvorfor hadde du lyst?

– Jeg hadde jobbet freelance ved siden av andre jobber et par Ă„r etter studiene, men Ăžnsket sĂ„ inderlig Ă„ kunne fokusere fullt ut pĂ„ prosjekter. Jeg var ogsĂ„ veldig bestemt pĂ„ at om jeg bare flyttet til Oslo, begynte pĂ„ nytt og satset sĂ„ skulle jeg fĂ„ det til. Det sĂ„ ganske mĂžrkt ut det fĂžrste Ă„ret, men etterhvert begynte det Ă„ lĂžsne.

– Hva var det beste og det vanskeligste i starten? Og var det noe som var ekstra utfordrende?

– Det beste med Ă„ starte opp var drĂžmmen om at det skulle funke. Og alle de smĂ„ gledene underveis - som Ă„ sende den fĂžrste fakturaen, eller at noen du digger begynner Ă„ fĂžlge deg pĂ„ Instagram. Det vanskeligste var Ă„ vĂŠre sĂ„ usikker pĂ„ hvor jeg skulle begynne. Eller hvordan jeg skulle gĂ„ frem for Ă„ fĂ„ oppdrag. Jeg sendte ut ganske mange kleine mailer til diverse aktĂžrer jeg aldri fikk svar fra og som jeg ikke tĂžrr lese over igjen i dag. Jeg syns ogsĂ„ det var ekstra vanskelig Ă„ snakke om penger. Det Ă„ sette verdi pĂ„ noe jeg skulle lage, i stedet for Ă„ fĂ„ et direkte tilbud fra kunden!

– Apropos kunder - hvordan du gikk frem for Ă„ fĂ„ oppdrag?

– Min eneste strategi her var Ă„ prĂžve Ă„ bli kjent med folk. I Trondheim hadde jeg en pult hos et designbyrĂ„ som jeg fikk litt jobber fra, ogsĂ„ hadde jeg et veldig godt nettverk fra skolen. NĂ„r jeg flytta til Oslo fikk jeg plass i et illustrasjonskollektiv som hadde mange gode tips om hvem jeg kunne ta kontakt med. Jeg var ogsĂ„ litt rundt med portefĂžlje min og sendte ut en del mail men uten sĂŠrlig hell. Det som var mest fruktbart for meg var Ă„ delta pĂ„ arrangementer og utstillinger. Det var blant annet slik jeg kom i kontakt med byHands.

– Hvordan gikk det til at du ble en av illustratþrene de representerer?

– Jeg mĂžtte den ene av de to grunnleggerne av byHands, Ida Lund BjĂžrnsen, fĂžrste gang pĂ„ et Kreativt Forum-arrangement i Trondheim. Av en eller annen grunn husket hun meg fra en mail jeg hadde sendt henne rett etter at jeg var ferdig pĂ„ skolen. Kort fortalt holdt Ida og Silvia (den andre grunnleggeren, red. anm) i byHands noen Ă„r senere et foredrag pĂ„ et arrangement hos Grafill i Oslo, som jeg hadde tegna plakaten til. Vi stod ute og snakket litt, og sĂ„ kommenterte de, ”Hey - kul plakat”. En eller to mĂ„neder senere ringte de for Ă„ hĂžre om jeg var tilgjengelig for et oppdrag. Det fĂžltes som om jeg hadde vunnet i lotto! Det fortsatte Ă„ komme noen oppdrag etter det, og i starten av 2016 ble jeg ble jeg en del av agenturet sammen med Anette Moi og Frisso.

– Hvordan gikk du fram for Ă„ utforme din fĂžrste kontrakt som freelancer? Og hva bĂžr en bra kontrakt inneholde for deg som illustratĂžr?

– I begynnelsen brukte jeg kontraktene som Grafill hadde liggende. Jeg tilpasset dem etterhvert etter behov og pĂ„ hva jeg syns var viktig Ă„ fremheve. En bra kontrakt bĂžr etter min mening inneholde en avtale om bruk, i bĂ„de omfang og tid. Og ikke minst hva som skjer om et prosjekt avbrytes underveis, eller om illustrasjonen av en eller annen grunn ender opp med Ă„ ikke bli brukt.

– Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut for deg? Og hva slags oppdrag har du?

– Jeg gĂ„r hver dag til jobb, gjerne med kaffi i hĂ„nden og podcast pĂ„ Ăžret. De beste dagene er jeg pĂ„ jobb tidlig og rekker Ă„ komme i gang fĂžr sosiale medier og mailboksen vĂ„kner til liv. PĂ„ de verste dagene taper jeg kampen mot det hvite arket, og stiller heller spĂžrsmĂ„l med hele tilvĂŠrelsen min. Men jeg har ogsĂ„ en del dager hvor jeg sover lenge, spiser lang frokost mens jeg svarer pĂ„ mail og heller jobber pĂ„ kvelden med litt ekstra ro i sjela. Oftest har jeg et oppdrag eller to Ă„ jobbe med, men noen ganger er det ogsĂ„ helt stille. Da prĂžver jeg Ă„ vĂŠre flink til Ă„ kanskje ta et par dager fri, men kan ogsĂ„ finne pĂ„ Ă„ bruke tiden pĂ„ Ă„ teste ut noe nytt, eller gjĂžre personlige prosjekter for Ă„ Ăžve meg pĂ„ Ă„ tegne noe jeg syns er vanskelig. Oppdragene mine varier fra mindre, mellomstore og stĂžrre jobber. Men stort sett er det illustrasjoner for en bedrift eller et prosjekt enten gjennom et designbyrĂ„ eller direkte med kunde. Det har blitt flere dekorative jobber i det siste, og da koser jeg meg litt ekstra.

– Helt til slutt; har du et generelt superrĂ„d til andre som Ăžnsker Ă„ satse pĂ„ freelancetilvĂŠrelsen?

– Ja - ikke sitt hjemme og jobb i begynnelsen! PrĂžv Ă„ fĂ„ tak i en pult et eller annet sted hvor du kan finne likesinnede og begynne Ă„ skape nettverk.

www.sandrablikas.com