​Fra elev til arbeidslivet (del 3)​: Sandra Blikås

Gå til innholdet

Hvordan lage en bra portfolio? Hvordan skriver man en god kontrakt? Hvor viktig er det med praksisplass? Og hvordan forbereder man seg best mulig på arbeidslivet? Som student er spørsmålene mange, og temaet kan virke stort og uoversiktlig. I en artikkelserie på flere deler snakker vi med kreative utøvere om ulike aspekter ved overgangen fra skolehverdag til jobb for gode råd, tips, what not to do og nyttig lærdom på veien. 

Av Dorthe Smeby

Sandra Blikås kommer fra den lille kommunen Fræna i Møre og Romsdal, beskriver seg selv som skaptrønder og jobber som frilansillustratør med base i Oslo. I 2007 flyttet hun til Trondheim for å studerte grafisk design og illustrasjon ved Norges Kreative Fagskole, og etter endt studietid jobbet hun blant annet som inhouse designer og lærer på samme skole før hun flyttet til hovedstaden i 2014 for å satse som freelanceillustratør på fulltid. Stilen hennes er fargerik, frodig og organisk. Den domineres av runde former og svungne linjer, noen ganger med abstrakte mønstre, andre ganger med figurative scenarioer, folk og tydelige omgivelser. Etter å ha blitt inkludert i stallen til illustrasjonsbyrået byHands har hun arbeidet med kunder som blant annet Brønnøysundregistrene, E.C Dahls, KLP, Adobe Create og Oslo Design Fair - sistnevnte et prosjekt hun også vant gull med under Visuelt i fjor.

– Når bestemte du deg for at du ville jobbe freelance, og hvorfor hadde du lyst?

– Jeg hadde jobbet freelance ved siden av andre jobber et par år etter studiene, men ønsket så inderlig å kunne fokusere fullt ut på prosjekter. Jeg var også veldig bestemt på at om jeg bare flyttet til Oslo, begynte på nytt og satset så skulle jeg få det til. Det så ganske mørkt ut det første året, men etterhvert begynte det å løsne. 

– Hva var det beste og det vanskeligste i starten? Og var det noe som var ekstra utfordrende?

– Det beste med å starte opp var drømmen om at det skulle funke. Og alle de små gledene underveis - som å sende den første fakturaen, eller at noen du digger begynner å følge deg på Instagram. Det vanskeligste var å være så usikker på hvor jeg skulle begynne. Eller hvordan jeg skulle gå frem for å få oppdrag. Jeg sendte ut ganske mange kleine mailer til diverse aktører jeg aldri fikk svar fra og som jeg ikke tørr lese over igjen i dag. Jeg syns også det var ekstra vanskelig å snakke om penger. Det å sette verdi på noe jeg skulle lage, i stedet for å få et direkte tilbud fra kunden!

– Apropos kunder - hvordan du gikk frem for å få oppdrag? 

– Min eneste strategi her var å prøve å bli kjent med folk. I Trondheim hadde jeg en pult hos et designbyrå som jeg fikk litt jobber fra, også hadde jeg et veldig godt nettverk fra skolen. Når jeg flytta til Oslo fikk jeg plass i et illustrasjonskollektiv som hadde mange gode tips om hvem jeg kunne ta kontakt med. Jeg var også litt rundt med portefølje min og sendte ut en del mail men uten særlig hell. Det som var mest fruktbart for meg var å delta på arrangementer og utstillinger. Det var blant annet slik jeg kom i kontakt med byHands.

– Hvordan gikk det til at du ble en av illustratørene de representerer? 

– Jeg møtte den ene av de to grunnleggerne av byHands, Ida Lund Bjørnsen, første gang på et Kreativt Forum-arrangement i Trondheim. Av en eller annen grunn husket hun meg fra en mail jeg hadde sendt henne rett etter at jeg var ferdig på skolen. Kort fortalt holdt Ida og Silvia (den andre grunnleggeren, red. anm) i byHands noen år senere et foredrag på et arrangement hos Grafill i Oslo, som jeg hadde tegna plakaten til. Vi stod ute og snakket litt, og så kommenterte de, ”Hey - kul plakat”. En eller to måneder senere ringte de for å høre om jeg var tilgjengelig for et oppdrag. Det føltes som om jeg hadde vunnet i lotto! Det fortsatte å komme noen oppdrag etter det, og i starten av 2016 ble jeg ble jeg en del av agenturet sammen med Anette Moi og Frisso.

– Hvordan gikk du fram for å utforme din første kontrakt som freelancer? Og hva bør en bra kontrakt inneholde for deg som illustratør? 

– I begynnelsen brukte jeg kontraktene som Grafill hadde liggende. Jeg tilpasset dem etterhvert etter behov og på hva jeg syns var viktig å fremheve. En bra kontrakt bør etter min mening inneholde en avtale om bruk, i både omfang og tid. Og ikke minst hva som skjer om et prosjekt avbrytes underveis, eller om illustrasjonen av en eller annen grunn ender opp med å ikke bli brukt. 

– Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut for deg? Og hva slags oppdrag har du? 

– Jeg går hver dag til jobb, gjerne med kaffi i hånden og podcast på øret.  De beste dagene er jeg på jobb tidlig og rekker å komme i gang før sosiale medier og mailboksen våkner til liv. På de verste dagene taper jeg kampen mot det hvite arket, og stiller heller spørsmål med hele tilværelsen min. Men jeg har også en del dager hvor jeg sover lenge, spiser lang frokost mens jeg svarer på mail og heller jobber på kvelden med litt ekstra ro i sjela. Oftest har jeg et oppdrag eller to å jobbe med, men noen ganger er det også helt stille. Da prøver jeg å være flink til å kanskje ta et par dager fri, men kan også finne på å bruke tiden på å teste ut noe nytt, eller gjøre personlige prosjekter for å øve meg på å tegne noe jeg syns er vanskelig. Oppdragene mine varier fra mindre, mellomstore og større jobber. Men stort sett er det illustrasjoner for en bedrift eller et prosjekt enten gjennom et designbyrå eller direkte med kunde. Det har blitt flere dekorative jobber i det siste, og da koser jeg meg litt ekstra.

– Helt til slutt; har du et generelt superråd til andre som ønsker å satse på freelancetilværelsen?  

– Ja - ikke sitt hjemme og jobb i begynnelsen! Prøv å få tak i en pult et eller annet sted hvor du kan finne likesinnede og begynne å skape nettverk.

www.sandrablikas.com