Earlynerd: Hvordan bedømmer vi god design?
Gå til innholdetVelkommen tilbake, nerds! Vi gleder oss å møte dere igjen her i Møllergata 39, for faglig og inspirerende innhold før jobbdagen starter!
Snart er det duket for Visuelt prisutdeling 2022, og juryen har allerede kåret vinnerne. Men hvordan er det å bedømme design og illustrasjon? Både illustrasjon, design og kunst kan oppleves forskjellig fra person til person, og når valg ofte er basert på individuelle preferanser og erfaringer, hvordan kan en jury bli enige om hvem som skal få en pris? Dette har vært et diskusjonstema i juryene flere ganger, og derfor har vi invitert noen av årets jurymedlemmer til å fortelle litt om prosessen bak, og hvilke faktorer som er viktige for å kåre en vinner.
Vi er stolt av å ha fått med oss tre dyktige jurymedlemmer til denne samtalen. Dette er ikke ment som en «sneak peak» av vinnerne i årets konkurranse, men en uformell prat med tre flinke folk om sine meninger og opplevelser. For å finne ut hvem som vinner årets gull kan du kjøpe billetter til årets prisutdeling, som går av staben 11. mai.
Panelet består av
Renata Barros
Renata har over 15 års erfaring i grafisk design, visuell historiefortelling, digital produktdesign og ledelse. Renata har bred kunnskap innen utvikling av digitale produkter og konsepter, bygget gjennom hennes samarbeid med mange av Norges og Brasils mest spennende og innovative kunder og selskaper. Hun har vært selvstendig design konsulent siden 2017, etter å ha ledet design i Schibsted, Deloitte og Netlife. Hun er nå designsjef i Cappelen Damm Videregående.
Danny Larsen
Danny er en selvlært kunstner, tidligere profesjonell snowboarder og illustratør. Han har blant annet gjort illustrasjoner og utsmykning for Maaemo, K2, Etnies og Satyricon. Etter en rekke gruppeutstillinger i Norge og utland hadde han sin første solo utstilling ved Th.Kittelsen museet sommeren 2021. Bildene til Danny tar i all hovedsak for seg ideen om at verden er subjektiv, og evnen til å se det vakre i sine umiddelbare dagligdagse situasjoner, og da gjerne fra hans nærmiljø som er Krokskogen.
Nicklas Haslestad
Nicklas Haslestad er kreativ leder og senior designer i Scandinavian Design Group. Nicklas er en tverrfaglig designer og har de siste åra jobbet med store og små identiteter, pakning, skrift, illustrasjon, redaksjonell design, moving image og digitale produkter — for kunder som Amerikalinjen, Fagbokforlaget, Favrit, Merkevaren Norge, Munch, Norsk helsenett og Vipps. Forkjærlighet for ting i system, tydelige konsepter og designsystemer som enkelt kan implementeres og utvikles i takt med teknologiske framskritt. Han var med å grunnlegge brandpad.io, med et ønske om å forbedre hvordan vi som designere overleverer og forvalter visuelle identiteter og digitale designprogram. I 2016 ble han tildelt prisen Adobe Nordic Creative Talent Award, og i 2021 var han representant for Norge i Cannes Young Lions Design, arrangert i samarbeid med Grafill.
Dato: Torsdag 21. april
Tid: Dørene åpner 07.30, samtalen starter kl 08.00 til 09.00
Sted: Grafill i Møllergata 39, Oslo
Pris: Gratis for medlemmer / 150,- for ikke-medlemmer
Vi byr på kaffe og noe å bite i fra kl 07.30.