Salgsutstilling: Risografi i Norge

Grafill Utstilling
Gå til innholdet

Utstillingen ‘Risografi i Norge’ i Grafills lokaler er den hittil største samlingen av norske risografi-trykk, fra både kunstnere, illustratører, grafisk designere, tegneserieskapere, musikere, tekstforfattere, dansere og andre kulturprodusenter.

Utstillingen er muliggjort med utstillingsstøtte fra Grafill og prosjektstøtte fra Norsk Kulturråd. Utstillingen er organisert av Norsk Risoforening, som retter en stor takk til alle bidragsyterne. Vi håper og tror at interessen, bruken og det dedikerte miljøet rundt risografi vil fortsette å vokse i årene fremover.

Norsk Risoforening er en landsdekkende interesseorganisasjon for alle som jobber med risografi i Norge. Risoforeningens ovedmål er å formidle hva som blir produsert i Norge innen risografi, og å fungere som et faglig kontaktnettverk og forum for samarbeid for de som er interessert i risografi.

Hva er Risografi?

Risografi er en trykkmetode som utføres med en digital stensilduplikator fra produsenten RISO – en «risograf». Risografi kjennetegnes ved sterke farger, trykket lag på lag, og kan minne om silketrykk eller offset. Maskinens utseende derimot ligner mer på en tradisjonell kopimaskin. Internasjonalt har risografi i løpet av de siste femten årene blitt en attraktiv trykkteknikk blant kunstnere og designere, og også i Norge har arbeid produsert på risograf og det tilhørende miljøet nå virkelig blomstret opp.

Risografi baserer seg altså ikke på det vanlige fire-fargers systemet CMYK, men RISOs egenproduserte farger som man trykker en om gangen. Blekket som brukes er delvis gjennomsiktig, noe som gjør det enkelt å skape nye farger og -kombinasjoner. Dette gjør det mulig å produsere i farger man ikke finner i andre digitale trykkmetoder i samme prisklasse.

En risograf trykker en farge om gangen, og maskinen er ikke opprinnelig produsert for å trykke kunst og ‘høykvalitetsbilder’. Derfor vil man ofte se ulike ‘feil’: for eksempel treffer ikke blekket alltid nøyaktig, fargeflater kan være ujevne, eller blekkflekker og spor fra den maskinelle prosessen kan vise seg på papiret – små trykkfeil som kan være både irriterende og sjarmerende. Erfarne risotrykkere har lært å manøvrere og håndtere maskinene for å oppnå et best mulig resultat, og det internasjonale miljøet er svært støttende og generøse med å dele kunnskap med hverandre. I mange sammenheng er den beste tilnærmingen likevel å omfavne risografiens uforutsigbarhet og ’egen vilje’.

Maskinene er utviklet av RISO Kagaku Corporation i Japan, hvor den første risografen ble lansert for å effektivisere livet på kontoret. Den nye risografen skulle være billig og rask – den skulle være ideell for bedriftene. Maskinen er også mer miljøvennlig enn for eksempel laserskrivere ved at den bruker vesentlig mindre strøm, og at blekket er laget av overskuddsmateriale fra risproduksjon (tidligere soya).

Utstilte arbeid er av
&soWalter / Benjamin Hickethier, 50/60-ryhmä, Anders N. Kvammen, Anders Smebye, André Tehrani, Andrea Bakketun, Andrea Grundt Johns, Andreas Meinich, Andreas Wallroth, Ann Iren Buan, Ann-Cathrin November Høibo, Ann-Kristin Stølan, Anna Kleiva, Anngjerd Rustand, Annika Linn Verdal Homme, Annike Flo, Annlaug Auestad, Axel Berggraf Egenæs, Birgithe Solstrand, Bjørn Bjarre, Bjørn-Henrik Lybeck, Byverksted , Carlos A. Correia, Cato Løland, The Center for Genomic Gastronomy, Chloe Lewis / Andrew Taggart, Christian Tony Norum, Christian Tunge, Elina Waage Mikalsen, Eline Mugaas, Eirin Koehler Breivik, Espen Birkedal, Espen Dietrichson, EF+MRA / Espen Friberg og Marianne R. Arnesen, Flemming Ove Bech, Fredrik Rysjedal, Gabrielle Paré, Grotta Veterano, Hanne Lippard, Henrik Olai Kaarstein, Ingrid Rundberg, Irene Alterskjær, Jan Freuchen, Jessica Williams, João Doria, Juan Qin, Kaho Suzuki, Karen Pettersen, Katarina Skår Lisa, Kjetil D. Kristensen, Kristian Pedersen, Kristin Søndersrød Ose, Lexie Owen, Linn Pedersen, Lisa Edetun, Liv Ertzeid, LOCUS / Thale Fastvold & Tanja Thorjussen, Mads Andersen, Mari Kanstad Johnsen, Marianne Hallseth, Marie Payan, Marte Aas, Marianne Bredesen, Marianne Heier, Marie Buskov, Marthe Elise Stramrud, Mathilde H. Pettersen, Melanie Kitti, Nima Taheri, Ola Lysgaard, Pearla Piago, Perimeter O / Pernille Meidell, Peter Box, Pamflett, Pressure Press / Julie Lauritzen, Safe Space Collective, Sandra Vaka, Silje Linge Haaland, Silje Løvli Lorentsen, Sindre Goksøyr, Snorre Magnar Solberg, SPEED arkitekter, Stine Belden Røed, Sverre Gullesen, Tempe Atelier, Terje Nicolaisen, Thora Dolven Balke, Tim Ng Tvedt, Tiril Hasselknippe, Tori Wrånes, Ulf Carlsson, Veslemøy Lilleengen, Villhund forlag, William A. F. Bentsen, Yawen Bao, Åge Peterson, Åshild Kanstad Johnsen, Åshild Schnelle Skjelanger og Åsne Eldøy.

Salgsutstilling
Dette er en salgsutstilling, og nesten alt som er med i utstillingen er til salg. Priser finner du på de enkelte verkene.

Vi ønsker velkommen til vernissage torsdag 18. november kl. 18.00.
Fra klokka 19.00 vil det være korte foredrag med Carlos A. Correia (SMØR Press), Marie Payan (oonda) og Axel Berggraf Egenæs (online color separation tool).

Foredrag og workhops
I sammenheng med utstillingen vil det også være workshops og foredrag om risografi fra fredag 19. til søndag 21. november. For mer info og påmelding se her.

Utstillingen vises hos Grafill i Møllergata 39 i perioden 18. november – 12. desember 2021.

Åpningstider
man-fre 10-16
søn 12-16