Bli kjent med Ingrid, Bjørn, Robert og Cecilie i juryen


Hva er din viktigste kilde til inspirasjon?
Jeg blir til daglig inspirert av ulike blogger og Pinterest, samt mine fine kontorkollegaer. Ikke minst blir jeg konstant utfordet og inspirert av partneren min Tonje Holand som jeg har hatt et tett samarbeid med de siste 8 årene.


Ingrid Reithaug

Hvilket prosjekt skulle du gjerne ha arbeidet på nå? Hvorfor?
Jeg kunne svært godt tenke meg å jobbe med et prosjekt som løfter illustrasjonene våre opp fra papiret og inn i et større miljø. Store vindusinstallasjoner for Liberty i London feks hadde ikke vært å forakte.

Hvem eller hva har påvirket deg mest til å velge en karriere innen design/illustrasjon?
For meg var det en veldig naturlig vei å velge yrkesmessig, og nå som jeg er her kunne jeg ikke tenkt meg noe bedre enn å kunne gjøre nettopp dette som jeg elsker hver dag.

Hvordan gjenkjenner du en virkelig god idé?
Når man tenker at, søren dette skulle jeg tenkt på selv!
 

Ingrid har utdannelse fra Manchester og jobber som illustratør og partner i Darling Clementine, som hun driver sammen med sin partner Tonje Holand. Darling Clementine produserer produkter under eget merkenavn samtidig som de tar frilansoppdrag i design og illustrasjon. Representert av illustrasjonsagenturet ByHands i Norge og AgentMolly internasjonalt har de jobbet med kunder som Kate Spade New York, Mars & Spencer, Tine, Diplom-Is, Ica, Elle, Peguot og Tate Gallery for å nevne noen.
www.darlingclementine.no

Bjørn Brochmann

Hva er din viktigste kilde til inspirasjon?
Ehm, jeg er nokså pragmatisk - jeg tenker jo på en måte at et hvert oppdrag er unikt, så da handler det om å finne rett inspirasjon til rett oppdrag.

Hvilket prosjekt skulle du gjerne ha arbeidet på nå? Hvorfor?
Neste artikkel for parfymespalten min i D2. Siden jeg skriver den, er jeg min egen oppdragsgiver på illustrasjon. Det er fint å sitte med bukten og begge endene. Ulempen er at jeg er verdens mest slitsomme kunde å illustrere for. Ellers skulle jeg gjerne gjort mer reportasjeillustrasjon - og ja, så har jeg veldig lyst til å lage en slags Sartorialist eller Stylehunter, bare i illustrert versjon - tegne og fortelle om stil, altså.

Hvem eller hva har påvirket deg mest til å velge en karriere innen design/illustrasjon?
Etterspørsel ... neida, joda. Jeg synes det er morsomt å løse en brief. Jeg har egentlig kunstutdannelse, men siden jeg har kronisk beslutningsvegring synes jeg at det er fint å få briefer fra andre for å få ræva i gir.

Hvordan gjenkjenner du en virkelig god idé?
Egentlig er det veldig få gode idéer i omløp. Oftest er det gamle løsninger i ny tapning, så det er ikke så vanskelig å kjenne dem igjen hvis man er litt inne i idé-zoologi. Virkelig banebrytende idéer derimot, er fryktelig vanskelig å få øye på - og det er jo fordi man aldri har sett dem før. Det er litt flaut, men jeg husker at jeg syntes at touch-screen på mobilen var toppen av fjolleri, siden man allerede hadde taster som fungerte kjempebra. Når det er sagt: Det gleder meg like mye hver gang jeg ser at form og innhold har smeltet sammen sånn at de ikke kan skilles igjen (uavhengig av om idéen er ny, eller pent brukt).

Du skal arrangere en designkonferanse. Hvem ville du valgt som hovedforedragsholder, og hvorfor?
Tja ... Jeg har sett mange design- og illustrasjonsstjerner som viser lysbildeshow av ting du like gjerne kan se på portfolioen deres. Så har du dem som gir en gløtt inn i prosessen bak arbeidene sine, som forteller om arbeidsmetode, hvordan de resonnerer og om teknikk. De er alltid verdt å høre på - uansett. Det er jo mye morsommere å høre om hindringer og alt som gikk skeis - de rene suksesshistoriene blir jeg sjelden noe klokere av.
 

Bjørn er illustratør og partner i Commando Group som han var med å starte opp i 2002. Han er utdannet ved Statens Kunstakademi i Oslo og ved Academie voor Kunst en Vormgeving, i 's-Hertogenbosch i Nederland.
www.commandogroup.no

Robert Høyem

Hva er din viktigste kilde til inspirasjon?
Kildemateriale, tegneserier, musikk og andre mennesker er viktige inspirasjonskilder for meg. Jeg tror ikke inspirasjon er noe man skal sitte og vente på, men aktivt oppsøke. Jeg tror heller ikke nødvendigvis det er så viktig å overeksponere seg for mengder med ferdige resultater for å oppnå inspirasjon.

Hvilket prosjekt skulle du gjerne ha arbeidet på nå? Hvorfor?
En kreativ prosess med mye frihet, bra mennesker involvert, solide budsjettrammer som gjerne ender opp i et resultat der den kreative prosessen og arbeidet blir endel av en større helhet som gir merverdi utover å promotere et produkt. Musikkfestivaler med gode band og bra folk er vel det mest nærliggende, sett bort i fra det med solide budsjettrammer.

Hvem eller hva har påvirket deg mest til å velge en karriere innen design/illustrasjon?
Det å mestre et håndverk, og samtidig jobbe med noe man brenner for. En variert hverdag med muligheter for både kreativt samarbeid, gode relasjoner kombinert med intens nerding er viktig for meg.

Hvordan gjenkjenner du en virkelig god idé?
Man kan selvfølgelig kjenne igjen gode ideer fra erfaring, men det er vel en kombinasjon av et usikkerhetsmoment, erfaringsgrunnlag og nysgjerrighet. I enkelte kreative prosesser er kanskje ofte de beste idèene de som ikke virker som en spesielt god idè.

Du skal arrangere en designkonferanse. Hvem ville du valgt som hovedforedragsholder, og hvorfor?
Godt spørsmål. Jeg kunne godt tenkt meg å hørt fra noen med en variert bakgrunn og tydelig nysgjerrighet, men jeg er også opptatt av folk som har spesialisert seg innenfor èn nisje. Om Alex Steinweiss fortsatt levde, skulle jeg gjerne hatt han som hedersgjest, men det hadde også vært interessant å høre mer inngående om designstrategiene til mer mediesky mennesker som Kim Hiortøy. Generelt hadde det vel vært topp med noen som kunne snakke godt for seg, da det ikke alltid nødvendigvis er sammenfallende med vår yrkesgruppe.
 

Robert er utdannet visuell kommunikatør fra kunst- og designhøgskolen i Bergen. Han jobber til daglig med illustrasjon og grafisk design. Robert deler tiden mellom å jobbe med illustrasjon og grafisk design for seg selv, og i samarbeid Vegard Flatøy i Overhaus, et designbyrå de to startet sammen i 2013. Han har i en årrekke produsert platecover for norske og internasjonale artister.
overhaus.no

Cecilie Maurud Barstad

Hva er din viktigste kilde til inspirasjon?
Det er egentlig alt. Være tilstede. Å leve. Det å kunne stå opp, ha frokost med kjæresten min hver dag. Være glad, være trist. Være kald, være varm. Se, observere, høre, føle og lukte på tilværelsen. Det å møte mennesker, reise til nye steder, oppdage rare og fine ting. Være nysgjerrig, åpen og ærlig. Det å kunne lære nye ting, spille ukulele, strekke kroppen til det underlige i yoga, springe til man er andpusten i skogen, høre på musikk, lære språk.

Hvem eller hva har påvirket deg mest til å velge en karriere innen design/illustrasjon?
En blanding av følgende:

• mamma og pappa som sa at jeg kunne hva som helst
• venner jeg møtte på Bali da jeg studerte Ex.Phil
• Laila Olsen og lærerne på NKF (før MI),
• Kristine Lillevik og Sven Skaara som sa ja til at jeg kunne bli praktikant hos SDG hver sommer mens jeg studerte på St. Martins
• Benedicte Paulsen som sa ja til at jeg fikk jobbe som designer på SDG etter St. Martins alle på SDG
• Mark Winstanley på Wyvern Bincery
• Alle lærere jeg hadde på Central St. Martins
Hvordan gjenkjenner du en virkelig god idé?
Magefølelse og Instinkt.

Du skal arrangere en designkonferanse. Hvem ville du valgt som hovedforedragsholder, og hvorfor?
Designers, creators, artists and practitioners that works as a duo like Charles & Ray Eames, Gilbert & George, Dolce & Gabbana, Jake & Dinos Chapman, Bourollec Brothers, Campana Brothers to hear about how they work together and their relationships to eachother.
 

Cecilie er kreativ leder og illustratør i Gilles og Cecilie Studio som hun startet sammen med Gilles Jourdan i London i 2006. Hun har en bachelor grad i grafisk design fra Central Saint Martins og Master i Management fra BI. Før hun begynte å jobbe sammen med Gilles har hun erfaring som junior designer og praktikant hos SDG, bokbinder på Wyvern Bindery og illustratør for en serie med animasjoner for Nickelodeon TV. De elsker å være på grensen mellom kunst og det kommersielle. Grunnfilosofien til Gilles og Cecilie Studio er å jobbe mot en iderik, fargerik og leken stil med solid forankring i fortellingen. De jobber mest i Europa og Nord-Amerika med kunder som Moleskine, Paul Smith, the Guardian, Harvey Nichols og Selfridges. I tillegg til å være skapende utøver er Cecilie involvert i en rekke prosjekter innenfor designutdanning hvor hun er med å utvikle pensum, holde workshops og foredrag. Hun har blant annet undervist ved Winchester School of Art, CASS, KHIO, Westerdals, Central St. Martins, Parsons New School, LCC med fler.
www.gillesandcecilie.com