Bli kjent med Torgeir, Erik, Sanda, Ina, Therese, Erika, Øystein, Jesper…


Hva er din viktigste kilde til inspirasjon?
Inspirasjon kan komme fra så mange steder, men det er klart at jeg titter mye på designblogger og i bøker. Jeg blir ofte mer overrasket av kunstscenen, og føler kanskje at den gir meg mer inspirasjon.

Hvilket prosjekt skulle du gjerne ha arbeidet på nå? Hvorfor?
Det hadde vært utrolig gøy å jobbe med identiteten til et flyselskap og gjenintrodusere de blanke aluminiumsflyene fra luftfartens gullalder.

Hvem eller hva har påvirket deg mest til å velge en karriere innen design/illustrasjon?
Det må vel bli mamma som etter videregående sa at jeg burde studere noe jeg alltid har likt, så da ble det grafisk design fordi jeg trodde det hadde noe med tegning å gjøre.

Hvordan gjenkjenner du en virkelig god idé?
Det er ikke lett å svare kort på, men jeg personlig faller mest for ideer som er direkte og som utløses i et relevant formspråk.

Du skal arrangere en designkonferanse. Hvem ville du valgt som hovedforedragsholder, og hvorfor?
Hadde vært utrolig artig med Wim Crouwel. Han er en levende legende innen faget.
 

Torgeir Hjetland

Torgeir dannet Work in Progress i 2011, etter tolv års erfaring som designer for Uniform, Making Waves og Enzo Finger Design. Torgeir har bachelorgrad i design fra England i tillegg til toårig utdannelse fra Norge. Han ønsker å jobbe med et utvidet begrep og forståelse av identitetsdesign som innbefatter merkevareopplevelsen. Det materialiserer seg blant annet i arbeider med identitet for kunder som restauranten Maaemo og produksjonsselskapet Storyline, der utsmykning, interiør, eksteriør, skilting og bekledning er viktige komponenter. Torgeir har vunnet en rekke utmerkelser og fått sine arbeider publisert i bøker og magasiner. Sammen med fotografene Marcel Leliënhof og Massimo Leardini driver og eier han galleriet The Apartment som stiller ut fotografi fra inn- og utland.
www.workinprogress.no

Erik Johan Worsøe Eriksen

Hva er din viktigste kilde til inspirasjon?
Jeg blir inspireret av alle som legger hodet og hjertet i oppgaven sin og signerer med et personlig avtrykk.

Hvilket prosjekt skulle du gjerne ha arbeidet på nå? Hvorfor?
Jeg ville ha utviklet identitet og/eller kommunikasjon for et hvilket som helst selskap som representerer ansvarsfull og spennende tenkning om hva vi kan gjøre for å møte de utfordringene vi mennesker (sivilisasjon) står overfor, og som er villig til å omsette tenkningen i mål og handlinger. Fordi det gir mening!

Hvem eller hva har påvirket deg mest til å velge en karriere innen design/illustrasjon?
Det er godt mulig at jeg ikke hadde arbeidet med design hvis det ikke hadde vært for magasinet og studioet, Emigré og Zusanna Licko og Rudy Vanderlans.

Hvordan gjenkjenner du en virkelig god idé?
Jeg vet at en idé sannsynligvis er god når den gir meg en aha-opplevelse og samtidig virker kjent — som å møte en god venn jeg ikke har sett på lenge.
 

Erik er grafisk designer og fotograf utdannet ved Vestlandets Kunstakademi Bergen og Hochschule für bildende Künste Hamburg. Han har arbeidet med design, kommunikasjon og identitet siden 1989 i bl.a Artic Reklamebyrå, Products of Play, Saatchi & Saatchi, Union Design og Skin Designstudio. Hans arbeider er publisert i en rekke internasjonale bøker og designpublikasjoner og han har mottat utmerkelser fra bl.a Red Dot Awards, ED Awards, Merket for God Design, Visuelt, Årets Vakreste Bøker, og Gullblyanten. Hans skriftsnitt selges av Die Gestalten Verlag. Parallellt med sitt virke som designer har han vært veileder, holdt workshops og forelesninger, og vært sensor ved bl.a Kunsthøyskolen i Bergen og Kunsthøyskolen i Oslo.
facebook.com/ErikEriksenOslo

Sanda Zahirovic

Hva er din viktigste kilde til inspirasjon?
Flinke folk! Ingenting er mer inspirerende enn å høre på engasjerte mennesker som forklarer et område eller prosjekt som de brenner for. Det samme gjelder å jobbe med flinke folk som ikke er redde for å dele og lære av hverandre. Hver gang jeg har møtt et slikt menneske, uavhengig av bransje, kjenner jeg at jeg vil bare nerde og bli det flinkeste jeg selv kan bli.

Hvem eller hva har påvirket deg mest til å velge en karriere innen design/illustrasjon?
Da jeg var 16 år forelsket jeg meg i Jamie McCathie, en grafisk design-student som viste meg FedEx-logoen. Til tross for mine foreldres ønske om å bli «lærer», flyttet jeg tilbake til Englad for en gutt. Det viste seg å bli en fantastisk karrierereise. (Jamie McCathie jobber nå som Design Director hos Turner Duckworth i San Fransisco og er lykkelig gift med sin kjære Vicci.)

Hvordan gjenkjenner du en virkelig god idé?
Denne er vanskelig. Jeg tror mange vil tenke «gut feeling» og så «det høres litt douch ut, jeg kan ikke si det». Min lærer på Kingston University sa en gang: Everything has been done before, so how do you do it better?
Jeg har hele tiden villet motbevise Zelda at dette ikke er tilfellet. Om jeg klarer å lykkes eller ikke, er et annet spørsmål. Men uansett hvor bra en idé er, så skal den kommuniseres, og ha «ben å gå på». Uten den ene, funker ikke den andre. Og så litt gut-feeling i tillegg...

Du skal arrangere en designkonferanse. Hvem ville du valgt som hovedforedragsholder, og hvorfor?
Jeg er veldig opptatt av kvinners rolle i den kreative industrien. En viktig grunn til dette er min tidligere sjef og emperiumbygger Natalie Massenet. I 2000 revolusjonerte hun hvordan vi handler på nett ved å starte NET-A-PORTER. Samtidig, i motsetning til mange andre motehus eller reklamebyråer, satser hun sterkt på arbeidsmiljø og mødre. Dette har bidratt til at NET-A-PORTER har blitt kåret til en av de beste arbeidsplassene flere ganger.
 

Sanda er kreativ leder i Melvær&Lien. Hun er utdannet ved Kingston University og har med seg bred erfaring fra Londonbyråene Antidote og Yellowdoor. Hun har blant annet jobbet for Net-A-Porter, Westfield London, Radley London, Susanne Sundfør, Google og Shell. Du finner henne også i de prestisjefylte D&AD-bøkene fra 2008 og 2010, internasjonale bøker, tidskrifter og blogger. Sanda har vært hos Melvær & Lien siden 2011 og har blandt annet jobbet med Talisman, Sparebank 1 SR-Bank, Tango Bar & Kjøkken og Fish & Cow.
m-l.no

Ina Brantenberg

Hvem eller hva har påvirket deg mest til å velge en karriere innen design/illustrasjon?
Er det arkitektur og kunst som har hatt størst innflytelse på meg, fordi jeg ble slept rundt på kunstutstillinger av arkitektforeldre fra tidlig barndom? Muligens, men det som fikk meg til å starte med design var utvilsomt den fantastiske følelesen av å stå med et perfekt platecover til et eller annet band fra 80-tallet. Glemmer aldri da jeg oppdaget Factory Records og de mange ikoniske coverne Peter Savilla designet.

Hvordan gjenkjenner du en virkelig god idé?
En god idé for meg er noe som treffer meg umiddelbart og som i tillegg har en smart bunn. Man kan godt si at en god idé skal snakke til både hjerte og hjerne. Hvis den i tillegg unngår å være en døgnflue har man skapt magi.
 

Ina er grunnlegger og kreativ leder i Tank. Hun er utdannet ved Istituto Europeo di Design i Roma, og har over 20 års erfaring som designer både i Roma og Oslo. Hun har vært sensor ved KHiO og ved Høgskolen i Gjøvik og jurymedlem både i Merket for God Design og Gullblyanten. I Tank jobber Ina mest med identitet, kampanjer og redaksjonell design for kunder som Vestre, Utdanningsdirektoratet, Motlys, Mer film, Nasjonalbiblioteket, Cappelen Damm, Hamar kulturhus, Bølgeblikk arkitekter og Wikborg Rein. Hun har mottatt Merket for God Design og priser både i Visuelt og Gullblyanten flere ganger.
www.tank.no

Therese Beyer Tomren

Hva er din viktigste kilde til inspirasjon?
Det er helt klart internett. En ubegrenset kilde til inspirasjon.

Hvilket prosjekt skulle du gjerne ha arbeidet på nå? Hvorfor?
I en hverdag der jeg jobber med mye kommersielle kunder drømmer jeg om å kunne gjøre en større jobb, der resultatet ikke er profitt men et bedre liv.

Hvem eller hva har påvirket deg mest til å velge en karriere innen design/illustrasjon?
Meg selv og min lidenskap til det skapende, kan ikke leve uten!

Hvordan gjenkjenner du en virkelig god idé?
Ved at den er enkel, smart og ny, eller en intelligent ny twist.

Du skal arrangere en designkonferanse. Hvem ville du valgt som hovedforedragsholder, og hvorfor?
Ieoh Ming Pei, kjent som I.M. Pei (fødd 26. april 1977) En kinesiskfødd arkitekt bosatt i USA. Han sies å være den siste store modernistiske arkitekten. Hans tanker har ingen tidsepoke, og han viser tross sin høye alder at er man nysgjerrig og søker ny kunnskap, kan man gjøre stor karriere så lenge man har lidenskapen. Inspirerende for en som føler at man vil jobbe til man legger på lokket!
 

Therese har 18 års erfaring som Art Director/Grafisk designer, de siste 12 årene har hun jobbet hos ELLE mELLE. Therese er utdannet Art Director ved Westerdals Reklameskole. Hun er lidenskapelig interessert i musikk, arkikektur, design, kunst, mat, film, historiefortelling og reiser. Hun er særlig opptatt av å finne og vise essensen i kommunikasjonen, tenke utenfor boksen. Hun lager ikke pynt, men merkeidentitet. “Only dead fish go with the flow”, betyr mer enn et trendy saying i hennes mindset, noe hennes ideer og arbeid bærer preg av. Therese har fått en rekke utmerkelser, deriblant Merke for god design, Gullprisen Explore, Pris i Sterk Reklame, Pris for navn, HMTL diplom, Farmann pris, gull i Gullblyanten, sist men ikke minst en av representantene på Designerenes høstutstilling, Norsk Form.
ellemelle.no

Erika Barbieri

What project would you like to be working on now? Why?
Independent local producers. The industry is challenged by consumers and a society becoming increasingly concerned with quality, origin and sustainable production. New values are emerging and the old rules to communicate authenticity and luxury are to be reconsidered. To be part of this "revolution" is very exciting.

How do you recognise a great idea?
Great ideas should challenge the idea and what I know about the subject. A great idea makes me happy. Think and stop. A great ideas needs a great execution.
 

Erika er grunnlegger og kreativ leder i OlssønBarbieri som ble startet i Oslo i 2005. Hun studerte produkt og kommunikasjons design ved ISIA i Firenze der hun fikk en Bacholor of Honors. Erika spesialiserer seg i paknings design og branding for premium produkter og bruker ofte sine egne illustrasjoner i arbeidet. Hun er bidragsyter til Future Laboratory ́s LSN Global og Franklin Till ́s trend forecasting rapporter og vunnet priser i Visuelt og Pentawards de siste fem årene. Arbidene hennes er publisert i over 40 internasjonale bøker fra bl.a Taschen og Gestalten samt utallige blogger og magasiner.
www.olssonbarbieri.com

Øystein Haugset

Hva er din viktigste kilde til inspirasjon?
Formmessig blir jeg inspirert av kolleger og andre designere, mens inspirasjon til ide og konsept kommer gjerne fra diskusjoner, foredrag og relaterte faggrener.
Hvilket prosjekt skulle du gjerne ha arbeidet på nå? Hvorfor?
Ny identitet for Nike. Makan til presentasjonsangst.
Hvem eller hva har påvirket deg mest til å velge en karriere innen design/illustrasjon?
Det var nokså tilfeldig. Jeg tegnet mye som liten, men det var først etter endt økonomiutdannelse at jeg fant ut hva jeg virkelig ville og gikk tilbake til tegnebrettet.
Hvordan gjenkjenner du en virkelig god idé?
Enkel men samtidig har noe som pirrer nysjerrigheten.
Du skal arrangere en designkonferanse. Hvem ville du valgt som hovedforedragsholder, og hvorfor?
Ethan og Joel Cohen, for deres evne til å fortelle trivielle historier som alikevel er så engasjerende og snåle. Hvor henter de inspirasjon, og hvordan samarbeider de?
 

Øystein er senior designer og partner i Neue Design Studio. Han er utdannet ved Academy of Art i San Francisco, og har jobbet som designer i Oslo siden 2002. Med en sterk interesse for typografi, har han primært arbeidet med utvikling av visuelle identiteter og publikasjonsdesign for kunder som Utlendingsdirektoratet, Ullevaal sentrum, Visit Nordkyn, DRDH Architects, Tegn_3, PURE Water, Norges Rederiforbund, Reiulf Ramstad Arkitekter, Jazzland Recordings og Det Norske Kammerorkester. Han har mottatt utmerkelser fra Merket for god design, Visuelt, Gullblyanten, ED Awards og D&AD, og hans arbeider har blitt publisert i internasjonale bøker, tidsskrifter, og blogger.
www.neue.no

Jesper Bange

What is your most important source of inspiration?
Life, generally. Sleaping well, eating well, keeping my eyes open.

What project would you like to be working on now? Why?
At the moment I'm working on the rebranding of Design Museum Helsinki, which feels almost like a perfect project! However, a dream project for me would  be to design the graphics for a World Cup football for Adidas.

Who or what has influenced you most to pursue a career in Design?
My family: I am a designer in a fourth generation, so I guess I didn't have much options. I spend my childhood playing with a Letraset!

How do you recognize a great idea?
A great idea is a bit weird or disruptive in a good way, and it has such a strong idea behind it that it makes its audience to have an "eureka-moment".

You’re organizing a design conference. Who would you invite as your keynote speaker? Why?
It might be someone from outside the design world. David Lynch, maybe, to talk about crazy creativity.
 

Jesper Bange  is the founder and a creative at the Helsinki  based  Creative Agency Bond, which has offices in Helsinki and Abu Dhabi. Jesper studied graphic design at the University of Art and Design in Helsinki and at Central Saint Martins College of Art & Design in London. Before founding Bond, Jesper worked as a designer for Diesel, Nokia and TBWA, among others. His work has been featured in many international publications such as Creative Review, The Type Directors Club Annual and Computer Arts.
www.bond.fi

Christian Schnitler

Hva er din viktigste kilde til inspirasjon?
Til hverdags er det helt klart internett som er den største kilden. Er ellers også ganske generell når det gjelder inspirasjonskilder. Film, musikk, by, T-bane, flyplasser, store supermarkeder. Kunst! Er ikke så ofte jeg får med meg utstillinger for tiden. Derfor gjerne steder med alle varianter i samme hus. Metropolitan Museum of Art er sånn sett det ultimate arkivet for inspirasjon. Et besøk der kan man leve veldig, veldig lenge på. Jeg har også sett mange bilder fra den nylige avsluttede Mike Kelley utstillingen på PS1. Det så særdeles inspirerende ut. Kult om den tok en liten turné hitover.

Hvilket prosjekt skulle du gjerne ha arbeidet på nå? Hvorfor?
Vi jobber for øyeblikket med forslag på de nye norske sedlene. Dette er en konkurranse, men like fullt et prosjekt som tilfredstiller det meste som er attraktivt ved grafisk design. Ellers er vel fortsatt det ultimate pakningsprosjektet en flyvemaskin. Så nystartede (eller gamle) flyselskap, må gjerne ringe oss. Skulle også gjerne sett en ny hotellkjede i opposisjon til Choice og Thon. Designprofiler føles litt viktigere på hotell og i et fly enn andre steder.

Hvem eller hva har påvirket deg mest til å velge en karriere innen design/illustrasjon?
Har egentlig ikke noen store milepæler der. Det ble en ganske jevn og naturlig gange. Men jeg liker å tro at det å se E.T. på Colosseum som 9-åring ga litt ekstra spark. Amerikansk godteri og gadgets så veldig bra ut på det lerretet. Geoff Fowle, tidligere rektor på Central St.Martins var også ganske overbevisende om at dette var en gøyal jobb.

Hvordan gjenkjenner du en virkelig god idé?
Hmm. Litt vanskelig å svare på, men det er vel når noe føles nytt og samtidig veldig åpenbart.

Du skal arrangere en designkonferanse. Hvem ville du valgt som hovedforedragsholder, og hvorfor?
Jeg er litt usikker på om designere alltid er de beste i slike sammenhenger. Det er ofte andre visuelle utøvere som kommer med nye vinklinger. Sidney Lumet har sagt: "Good style, to me, is unseen style. It is style that is felt". Det er ganske tydelig i de beste filmene hans. De har en veldig kul følelse, samtidig som det ikke er noen åpenbare visuelle effekter. Litt klønete å ha dette som motto i vår bransje, men det ligger likevel noe i det. Siden han er død så må det kanskje bli Noah Baumbach som er det nærmeste i dag. Filmene hans føles veldig kule. Og man føler seg litt kul når man ser de. Veldig høyt nivå på alle plan. Og alltid godt innrammet av stødige fortekster og rulletekster Kunne vært gøy å høre hvordan han jobber.
 

Christian er partner og designer i The Metric System Design Studio. Han er utdannet fra Central Saint Martins i London, og har mer en 15 års erfaring som designer i London og Oslo, bl a fra South Bank Center, Union Design og Scandinavian Design Group. Han har primært jobbet med identitets- og pakingsdesign, og mottatt utmerkelser fra Visuelt, Gullblyanten, ÅVB, ED Awards og Pentawards. Schnitler startet The Metric System Design Studio sammen med Are Kleivan i 2009.
themetricsystem.no