Årets Visueltidentitet er designet av Bureau Bruneau, og er en fest for sansene.

Av Dorthe Smeby

Kan mennesker påvirkes gjennom motivasjon av spesifikke sanseorganer? I så fall hvordan - og hvilke sanser gjør opplevelser enklere å oppfatte? Spørsmålene som ligger til grunn for utviklingen av årets Visueltprofil er både komplekse og tankevekkende, med menneskets sanser som overordnet konsept. Identiteten er designet av Ludvig Bruneau Rossow i Bureau Bruneau, og hensikten er at tematikken skal fungere som et symbol på den kreative bransjen og inspirere til helt nye sanseinntrykk.

Velkjent enmannsstudio
Grafisk designer Ludvig Bruneau Rossow ble uteksaminert fra Westerdals School of Art, Communication and Technology i 2010, og startet det multidisiplinære  designstudioet Bureau Bruneau etter å ha jobbet for blant andre Bleed og hatt internship hos Sagmeister & Walsh etter endt studietid. Etter fem år i arbeidslivet har det lille byrået gjort seg bemerket både her hjemme og utenfor landegrensene, med arbeider omtalt i en rekke publikasjoner, bøker og magasiner. I 2013 mottok han den prestisjefulle tittelen ’Young Guns’ av Art Directors Club i New York, men har også rukket å motta "Merket for god design" av Norsk Designråd både i 2012 og 2014. Som designer beskriver han sitt fokus som forankret i det konseptuelle, med arbeider som befinner seg i det tverrfaglige området mellom idé og design.

Iscenesatt univers
Årets Visuelt-identitet er intrikat utviklet som en fiktiv forskingsverden, hvor hver enkelt sans representerer ulike egenskaper. Det er lagt vekt på sanser som direkte kan overføres til festivalen, for eksempel i form av å lytte til foredrag, se hvem som vinner, og smake på maten. Den svært omfattende profilen inneholder alt fra festivalprogram, postere, skilting, og billetter til matbonger, diplomer, statuetter og katalog, og Ludvig nevner film som hovedinspirasjonen bak arbeidet.

- Jeg har alltid vært fascinert av scenografi, og ser ofte for meg hvordan det hadde vært å leve i et filmsett, sier han.

- En viktig referanse for meg har for eksempel vært Hobsyssel fra "Ringenes Herre”, som jeg anser som min favorittverden.

Interessen for å skape fiktive universer begynte allerede i skoletiden, og eksamensoppgaven på Westerdals var et eksperiment der han ønsket å skape et eget samfunn.

- I prosjektet tok jeg for meg verdens undergang, og satte meg hundre prosent inn i hvordan et post-apokalyptisk liv i 2030 kunne sett ut, sier han.

- Jeg laget en komplett profil med materiell som blant annet identitetskort, offisielle statspapirer og emballasje på boksene med nødrasjonert mat, og dette prosjektet har vært en stor inspirasjonskilde under arbeidet med Visueltprofilen.

Originale kulisser
De fleste fotoopptakene til årets identitet er gjort på Solobservatoriet på Harestua, som med sitt 20 meter høye observasjonstårn og originale duppedingser har fungert som det perfekte bakteppe for Bruneaus konstruerte forskerunivers. Solobservatoriet er Norges største astronomiske anlegg, og ble brukt til studier av solen frem til 1986. Lokalene huser ikke lenger forskningsvirksomhet, men brukes per dags dato kun til kurs og omvisning for grupper og skoleklasser.

- Solobservatoriet var den perfekte kulisse ettersom det har stått så og si urørt siden 80-tallet, forteller Ludvig.

- Personlig liker jeg veldig godt estetikken i snodige apparater og rare maskiner, som begge er ting du finner mye av der oppe.

Resultatet har blitt publisert jevnlig i form av en serie fotografier, frem til den komplette profilen står ferdig i september. Rekvisittene som ble brukt under fotoopptakene var, i tillegg til Solobservatoriets egne maskiner, blant annet gamle anatomiske tegninger, store glassøyne og en gigantisk gipsmodell av et øre kjøpt på Ebay.

- I fotografiene presenteres forskjellige scenarioer som er konseptuelt basert på de ulike delene av arrangementet, og ved å jevnlig gi publikum små glimt av en ukjent verden håper jeg interessen vil holde seg helt til arrangementet starter, sier han.

Eksperimentere, utvikle og forbedre
Oppdraget med å skape profilen til Visueltfestivalen tildeles en ny designer eller studio hvert år, og Grafill har valgt å fokusere på unge og faglig dyktige designere som i tillegg kan komme med noe nytt og utfordre organisasjonen.

- Skal Visuelt være fremoverlent og fremtidsrettet er det viktig at vi finner de riktige folkene å jobbe med, og da må man også ta noen sjanser, sier Marianne Lind, prosjektansvarlig i Grafill.

- Når man jobber som kreativ er oppgaven å eksperimentere, utvikle og forbedre. Dette er også årets tema for Visuelt. Vi var veldig trygge på at Ludvig med sin eksperimentelle og kreative tilnærming også ville tilføye Visuelt noe nytt. Vi håper årets profil bidrar til å rette søkelyset mot den viktige jobben designere og illustratører har, og potensialet som ligger i det å være kreativ.

Design Ludvig Bruneau Rossow / Bureau Bruneau
Foto Christian Melstrøm / www.dogdavid.no