Mario Hugo er den ene halvdelen av designbyrået og det kreative kollektivet Hugo & Marie, internasjonalt anerkjent for sine spennende og alltid nyskapende arbeider. I oktober kommer han til Oslo og Visuelt 2014.

Av Dorthe Smeby

Hugo & Marie ble startet i 2008 av Jennifer Gonzales og Mario Hugo, og har vokst til å bli et kreativt designkollektiv som spesialiserer seg på artist management og formidling av arbeidene til en rekke kjente designere og lillustratører.

Fra sine kontorer i Brooklyn, New York, jobber Hugo & Marie med både art direction, design, illustrasjon, kunstprosjekter og interaktiv design. De har per dags dato tolv kreative i stallen, inkludert seg selv, og representerer artister fra fem forskjellige land. Alle med forskjellig stil, innfallsvinkel og uttrykksmåte.

På listen over artister de representerer finner vi blant annet norske Magnus Voll Mathiassen, og andre kjente formgivere som danske Hvass & Hannibal, illustratøren Kustaa Saksi og animatøren og art directoren Tom Darracott. Mathiassen har separatutstilling på R21 i sommer, og ble blant annet hanket inn til å lage illustrasjoner, custom made fonter og artwork til Rihannas nyeste album ’Apologetic’. Studioets kundeliste ellers inneholder navn på storheter som Nike, Stella McCartney, Microsoft og artisten Lorde – og levner liten tvil om Marie & Hugos betydelige posisjon i toppsjiktet som ett av verdens ledende designstudioer.

Den ene halvdelen

Mario Hugo driver Hugo & Marie sammen med sin kone Jennifer. Som creative director i byrået er han også representert individuelt som art director, designer og illustratør, mens Jennifer fungerer som business director.

- Jeg er førstegenerasjons amerikaner i en ellers argentinsk familie, og studerte kunst ved Boston College, sier han.

- Jeg endte opp med å forlate skolen noen studiepoeng før jeg tok hovedfag, og nærmest snublet over designfestivalen Semi-Permanent i Australia for første gang. Jeg hadde vært interessert i design en god stund, men å se Rinzen, Lee Meisenheimer og Deanne Cheuk (som i dag representeres av Hugo & Marie) gjorde et stort inntrykk og ‘sealed the deal’ for meg. Jeg dro tilbake til USA, og flyttet til New York. Her byttet jeg skole, og begynte å studere art direction og kommunikasjonsdesign.

Da Hugo & Marie ble startet, var det i følge Mario basert på ønsket om å skape noe mer enn bare et tradisjonelt designbyrå.

- Jeg er, som mange andre kreative, lidenskapelig opptatt av arbeidet mitt. Det er en del av meg personlig, og i starten hadde jeg et ambivalent forhold til dette med representasjon fra en utenforstående. Vi ville derfor se om vi kunne gjøre dette forholdet bedre, og vi ønsket å optimalisere forbindelsen mellom artisten, agenten og klienten. I tillegg hadde vi lyst til å hjelpe artister som trengte å nå ut til en ny type publikum, sier han.

Som byrå er Hugo & Maries overordnede filosofi å representere artister de elsker, med arbeider de finner kunstneriske, enigmatiske og vakre. De ønsker derfor heller å ha et lite antall kreative i stallen, og samarbeider aldri med artister kun på grunnlag av deres kommersielle levedyktighet.

- Per dags dato har vi gleden av å representere noen av mine absolutte favorittartister, og vi har vokst fra å være to personer i et kjellerlokale til et team på tolv ansatte. Det er både veldig spennende, og gjør meg samtidig svært ydmyk.

På spørsmålet om hva som inspirerer han til å være kreativ svarer Mario at han har en merkelig evne til å finne inspirasjon i absolutt alt.

- Jeg kan tenke på en gammel Tommy & Tiger´n stripe og bli inspirert, men  jeg har også lyttet nonstop til King Krule i ett og et halvt år. Det inspirerer meg fremdeles også. Men det er ikke noe fullt så vakkert eller inspirerende som vår datter, August. Mitt ønske er at hun skal vokse opp og se at sin mor og far fortsatt er kule. Noe jeg kjenner kan være en forespørsel som blir vanskelig å oppfylle…

Visuelt 2014

På Visueltfestivalen i oktober er Mario Hugo booket som foreleser, en oppgave han virkelig ser fram til.

- Jeg har aldri vært i Norge, og gleder meg stort over muligheten til å besøke landet og forelese på Visuelt. Vi har hatt et par nordmenn på kontoret, og vi har også gleden av å representere Magnus Voll Mathiassen, så jeg er blitt fortalt at Norge er et svært vakkert land. Og at solen aldri går ned!

Visueltfestivalen 2014 går av stabelen 16.-17. oktober, og billettsalget åpner mandag 18. august.

Credits Rihanna Unapologetic:
Mario Hugo created photo treatments, custom type, and design for Gravité Creative on Rihanna's 7th release, Unapologetic. Creative direction by Rihanna and Ciarra Pardo, art direction by Ciarra Pardo, and photography by Michael Muller and Melissa Forde. MVM's beautiful Rihanna illustration was remixed for the disc art. Released on Island Def Jam Records.