Om prisen

Hedersprisen fra IxDA velges ut fra  de nominerte til kategorien Digital design i Visueltkonkurransen, og prisen vurderes etter følgende kriterier:

  • Mulighet
    Hva var utgangspunktet for prosjektet? Hvilke muligheter så man, og hvilke utfordringer søkte man å løse? Er formålet med produktet/tjenesten klart kommunisert?
  • Målgruppe
    Har prosjektgruppen skaffet seg god innsikt i målgruppens situasjon og behov? Har de konstruert et verdiforslag som er realistisk, attraktivt, bærekraftig og slitesterkt? Er dette synlig i produktet/tjenesten?
  • Effekt
    Hvilken verdi har produktet/tjenesten skapt for målgruppen? I hvilken grad er forretningsmålene bak prosjektet blitt oppnådd? Hvilke sekundæreffekter skapes for kundene, og for tilbyderen?
  • Håndverk
    Er en disiplinert designmetodikk blitt benyttet? Bygger løsningen på veletablert fagkunnskap? Er produktet/tjenesten helhetlig planlagt og realisert? Er detaljene nøye uttenkt, støtter de opp om helheten, og passer de i sine respektive kontekster, på tvers av plattformer Har en funnet rett problem? Er problemet løst på en veloverveid måte?

Det er IxDA Oslo som står for utvelgelsen av juryen for denne hedersprisen. Hedersprisen deles ut av IxDA Oslo i forbindelse med Visuelt prisutdeling.