Designerer Morteza Vaseghi kommer til R21 for å snakke om arbeidet med Recens Paper, et bejublet magasin om unge voksne, subkulturer og kreativitet på Earlynerd den 24. november.

Av Dorthe Smeby

Morteza Vaseghi er multidisiplinær designer og art director, og skaper designløsninger basert på systematisk tilnærming og grundig research fra kontorlokalene i designkollektivet i Brenneriveien. Født i Teheran har Vaseghi jobbet både i Teheran, London og Oslo de siste elleve årene, og har utviklet designløsninger for kunder som blant andre kunstner Ida Ekblad, musiker Nils Bech, Notion magazine og Creative Mornings.

– Jeg studerte graphic & media design på London College of Communication, og fullførte i tillegg akkurat en bachelor i illustrasjon. Til daglig jobber jeg med både art direction, grafisk design og en og annen musikkvideoer, samt branding og utvikling av visuelle identiteter, sier Morteza.
Med en konseptuell og holistisk fremgangsmåte til grunn baseres arbeidsmetoden på eksperimentering og lekenhet, for å på denne måten skape uventede løsninger og utfall.

– Som regel jobber jeg med musikk- eller moterelaterte kunder. De seneste tre årene har jeg også prøvd å inkorporere kunstprosjektene mine med den design-baserte retningen karrieren min har tatt, så får jeg se hvor mye jeg klarer å kombinere det med tiden. Men min hovedmisjon er å prøve å flette de to sammen så mye som mulig.

Fremtidsrettet tidsskrift for unge
I Recens Paper fungerer Morteza som grafisk designer, art director og partner. Recens ble startet av 16 år gamle Elise By Olsen i 2014, og er et magasin for unge med fokus på livsstil og subkultur. Målet er å være en kontrast til mainstream-medias perfeksjonisme, idealer og satte skjønnhetsstandarder, og er et innholdsrikt og glossy magasin som tar imot bidrag fra unge kreative. Idéen til bladet kom etter at Olsen hadde drevet bloggen Archetype med noen venner, som samlet bloggere med interesse for kunst, foto, design, mote og musikk. Hun tok ønsket om å gi unge en stemme ett skritt lenger, og Recens Paper har fått stor oppmerksomhet både i Norge og internasjonalt. Tidligere i år ble Recens -universet utvidet ytterligere, da magasinet inngikk samarbeid med det norske klesmerket Haik W om redesign av merkets capser. Seneste utgave (#5) kom i september og selges i bladkiosker og andre utsalgssteder over hele verden, blant andre Tate Modern i London, Astrup Fearnley Museet i Oslo, kjente Tsutsaya Bookstore i Tokyo og kultbutikken 10 Corso Como i Milano.

– Å jobbe med unge kreative gjennom Recens Paper har vært veldig inspirerende, og deres energi og følelse av uovervinnelighet er virkelig noe å se opp til, sier Morteza.

– I tillegg er det fantastisk å jobbe med Elise By Olsen, ettersom hun alltid er åpen for nye og interessante idéer. Playing it safe er aldri på agendaen her. Alt i alt setter jeg pris på arbeid som er utfordrende og dristig, og beundrer alle som kan tenke og skape på denne måten.

Han beskriver Recens som et helt unikt konsept på mange ulike plan, med grunnverdier som står både hans interessefelter og hjerte nær. Mange stilte likevel spørsmålstegn til prosjektet i begynnelsen, da sjefredaktør Elise kun var 14 år.

– Folk rundt meg var ganske tvilende til hvorfor jeg valgte å jobbe med Recens, og uttrykte at de mente det var et feilgrep, sier Morteza.

– Likevel valgte jeg å gå inn i prosjektet av flere grunner. For det første følte jeg Oslo hang etter i forhold til andre storbyer, blant annet London, hvor jeg har bodd i flere år. I Oslo føltes den kreative tilnærmingen mer konservativ, og min smak er nok en anelse mer fargerik sammenliknet med den gjengse, skandinaviske smak. Da jeg møtte Elise skjønte jeg raskt at vi delte de samme meningene om emnet, og jeg forstod hennes sinne rettet mot måten massemedier påvirker unge i dag. Dette er også grunnen til at estetikken i Recens er som den er; vi ønsket å sende et sterkt budskap og gjøre noe annerledes. Dette gjorde vi ved å gjøre research på hva som er populært og hva som funker - for så å jobbe komplett motsatt. Så du kan si at kombinasjonen kreativt sulten mann og sint jente fungerte ganske bra.

Grafills konsept Earlynerd inviterer foredragsholdere fra ulike deler av bransjen, og gir deg mulighet til å starte dagen med kaffe og inspirasjon i hyggelig lag. Torsdag 24. november kommer Morteza til R21 for å snakke mer om designkonseptet bak Recens Paper, dets tilnærming til målgruppen og miljøet det har vokst ut fra. Earlynerd er gratis og åpent for alle.