For mange er fargeblyanten kun et nostalgisk minne om fantasifull utfoldelse, for lengst erstattet av ulike digitale hjelpemidler. Men hvem husker vel ikke den distinkte lukten av en nyspisset og klar fargeblyant? Eller følelsen av hvordan taktiliteten og strukturen blyanten skapte kunne være med på å gi en helt egen dybde og spenning i selv den enkleste skissetegning? Utstillingen Fargeblyant bringer verktøyet tilbake i lyset ved hjelp av verkene til 15 veldig forskjellige illustratører, og er å se i R21 fra 5. - 29. mars.

Av Dorthe Smeby

- Fargeblyanten er et fantastisk tegneverktøy. Noen blyantstumper og en notisbok får plass i lomma. Og hvem har ikke noen fargeblyanter liggende i skuffen, i en boks eller i et gjenglemt penal fra barneskolen?, sier Bjørn Brochmann, Trond Bredesen og Cecilie Maurud Barstad, de tre initiativtakere til utstillingen.

- Konseptet var å samle en gjeng med dyktige tegnere som jobber med fargeblyant for å vise tegneglede, hva fargeblyanten kan brukes til og hvordan forskjellige utøvere bruker den, utdyper Trond Bredesen. Målet med utstillingen er å presentere hvordan ulike tegnere kan briljere med det enkle verktøyet, og både skissebøker, billedbøker, billedkunst og raske tegninger er representert. I tillegg vil både originaler, bøker og trykk være til salgs.

De tre initiativtakerne har alle svært ulike bakgrunner, men felles for dem alle er det daglige virket som illustratør.

- Cecilie, Bjørn og jeg har kjent hverandre som illustratørkolleger i flere år. Vi ble oppmerksomme på hverandres fargeblyantskisser på sosiale medier. Det var tegninger fra ferier og skissebøker, og Cecilie foreslo at vi burde stille ut sammen. Idéen har tatt form i løpet av et par år, ikke minst takket være utstillingsplassen i Grafills flotte galleri. Samarbeidet oss tre i mellom er inspirerende og hyggelig, og vi tar ansvar for forskjellige oppgaver etterhvert som de dukker opp. Ikke minst er Cecilie en racer på organisering og sosiale medier.

Illustratørene som har blitt invitert til å delta i utstillingen er en blanding av kolleger, bekjente og utøvere de tre følger og beundrer på Instagram.

- Vi ønsket å også invitere utenlandske utøvere for ytterligere å berike mangfoldet. Det var viktig for oss å stille ut alt fra grove, raske skisser til detaljert fotorealisme. Ekstra hyggelig er det at flere internasjonalt kjente navn har sagt ja til å være med på prosjektet.

Utstillingen vil vise verk av Andrea Serio, Mari Kanstad Johnsen, Nicolas Uribe, Per Dybvig, Marianne Engedal/Skinkeape, Kokooma/Kyutae Lee, Julius Vidarsønn Langhoff, Clement Thoby, Esra Røise, Terje Tønnessen, Alexandre Luu og William Grill, i tillegg til Cecilie Maurud Barstad, Bjørn Brochmann og Trond Bredesen selv.

- Hva er ditt eget forhold til fargeblyanten, Trond?

- Jeg har alltid tegnet mye! Og da særlig med blyant og fargeblyant. Jeg har også brukt fargeblyant faglig i min jobb som illustratør, ofte i kombinasjon med akvarell eller kullstift. De senere års fascinasjon for verktøyet har vokst gjennom stadig mer tegning i skissedagbøker i ferier og på reiser

Cecilie Maurud Barstad jobber som kreativ leder og illustratør i Gilles og Cecilie Studio i London. Duoen jobber med alt fra redaksjonelle illustrasjoner til reklame, pakning og veggmalerier, og arbeider mest med design for store flater. Selv om hun ikke vil kalle fargeblyanten undervurdert som redskap i 2020, tror hun likevel de fleste velger digitale verktøy i en digitalisert arbeidshverdag som kan kreve raske endringer.

- Jeg elsker fargeblyanter, og jeg har en skuff med hundrevis av farger fra forskjellige merker. Jeg kjøper nye og jeg kjøper gamle. For eksempel i bruktbutikk når jeg finner det. Jeg plukker ut en palett på rundt 20 farger som jeg reiser med, og så bytter jeg utvalget innimellom. Jeg velger ofte palett etter hvor jeg reiser - i Roma er det for eksempel mye rosa, gult og umber, så da passer jeg på å ha med akkurat de fargene i sekken. Jeg begynte å tegne masse med fargeblyant for tre-fire år siden, da jeg tegnet verk på nasjonalgalleriet i London. Fargeblyant er en av de verktøyene man har lov å ta med seg inn på et museum for å tegne.

- Hvordan gikk dere som tre ganske forskjellige utøvere frem for å velge illustratører til utstillingen?

- Det som har vært fint med å være tre kuratorer er at vi alle har bidratt til å finne illustratører. Vi laget alle en forslagsliste, og deretter valgte vi illustratører som jobber med fargeblyant på forskjellige måter som også passer inn i utstillingen slik at vi får variasjon i stil og uttrykk, tema og tekstur. Vi har også valgt noen som ikke jobber med fargeblyant til vanlig, som har laget verk spesielt til denne utstillingen.

- Har illustratørene dere har valgt noen fellestrekk?

- At de alle er veldig gode tegnere!