Et tilbakeblikk - 40 år med illustrasjoner for barn og om barn

Gå til innholdet

Den retrospektive utstillingen som åpner i R21 denne uken tar for seg Kari og Werner Grossmanns virke som illustratører gjennom et langt yrkesliv.

Av Dorthe Smeby

– Utstillingen i R21 er et hulter-til-bulter tilbakeblikk på det vi har jobbet mest med, sier illustratørene Kari og Werner Grossmann. – Vi har av og til møtt på spørsmål om hvorfor vi ikke stiller ut? For skuffene er jo proppfulle av tegnede og malte illustrasjoner. Vel, kanskje vil det være både interessant og morsomt å se originalillustrasjoner fra en ikke så fjern fortid?

Kari og Werner Grossmann er to av Norges mest erfarne og velkjente barnebokillustratører og har illustrert både bildebøker skole- bøker, skjønnlitterære bøker, aktivitetsbøker, informasjonsmateriell og tegneserier, men også gitt ut en rekke bildebøker med egen tekst. Flere av bøkene er oversatt til andre språk, og duoen har hatt en rekke omfattende oppdrag - som for eksempel utformingen av OL-maskotene Kristin og Håkon til vinterlekene på Lillehammer i 1994.

De to benytter seg fortsatt av tradisjonelle, analoge teknikker og tegningene blir utført med blant annet penn, akvarell og fargeblyanter. Illustrasjonene kjennetegnes av en imponerende detaljrikdom, og med en gjenkjennelig strek skildres både persongalleri og hendelser på en unik, forklarende måte. Tegningene er fortellende, ofte humoristiske, og tar opp alvor og undring for den yngre aldersgruppe på lettforståelig vis. Som for eksempel i boka «Au, det gjør vondt!» hvor Bamsedoktoren kommer på besøk i barnehagen og lærer store og små hva man egentlig gjør med de vanligste skadene barn kan få. Eller i «Lillesøster hos tannlegen», hvor lillesøster gruer seg til sitt første tannlegebesøk og tar med seg kosedyrene som moralsk støtte.

I 2012 fikk Kari Grossmann Grafills Klassikerpris, og juryen sa blant annet: – Om noen nålevende illustratør skulle kunne kalles en klassiker, må det være Kari Grossmann. Få har i den grad som henne, de siste 40 årene, preget norsk visuell offentlighet. Gjennom tidsskrifter, aviser, tegneserier - og ikke minst et stort antall bøker for barn, har hun formidlet en gjenkjennelig og detaljert hverdagsverden med stor sjarm.

Det altoppslukende håndverket #

Både Kari og Werner er utdannet ved Werkkunstschule Münster i Tyskland på linje for grafisk formgivning og illustrasjon, hvor de også møttes. Deres profesjonelle samarbeid oppstod derimot litt ved en tilfeldighet.

– Like etter eksamen, i 1966, spurte et lite forlag i Münster oss om vi hadde lyst til å lage prøveillustrasjoner til en ny lesebok på barnetrinnet. Og det sa vi jo ja til. Men forlaget kunne ikke bestemme seg for hvem av oss de ville velge. Og da foreslo vår elskelige professor i illustrasjon at vi burde ta jobben sammen. Sånn begynte det hele og sånn har det fortsatt.

Torsdag 6. februar åpner den retrospektive utstillingen 40 år med illustrasjoner for barn og om barn, utformet som et tilbakeblikk på en lang karriere i illustrasjonsfeltet. Utstillingen tar for seg begges illustrasjonsarbeid for første gang, og vil vise originalillustrasjoner, noen trykk og utgitte bøker. Utstillingen fungerer også som et tilbakeblikk på det førdigitale tidsbildet 40 år bakover i tid, og i et eget område vil Kari lese og samtale med inviterte barnehagebarn om bøker og bilder.

– Vi er kanskje det eldste illustratørfellesskapet i Oslo og leverer fremdeles på papir. Alt i utstillingen er derfor også utført med tradisjonelle teknikker på papir, som for eksempel fargeblyanter, pensel og tusj, akvarell, tempera, kritt, klipp, lim og liknende. De fleste verk er i 1/1-format. Det digitale skiftet kom da vi nærmet oss pensjonsalder, men vi fortsatte som før med det altoppslukende og tradisjonelle håndverket.

– Hvordan gikk det til at dere snevret dere inn på akkurat barnebokillustrasjon?

– I løpet av et langt freelance-liv har vi jobbet med alt mulig innen illustrasjon. Og vi har vært innom både lærer- og reklamebransjen. Etterhvert kunne vi velge hva vi ville bruke tid og oppsamlet kunnskap på, som var illustrasjoner for barn og om barn. Som for eksempel informasjonsmateriell, skolebøker, fagbøker, barne-bøker, antologier og selvfølgelig bildebøker. Inspirert av barn og barnebarns perspektiver og opplevelser ble det også bildebøker til egne tekster.

– Måten vår å illustrere på har utviklet seg i takt med tid og forskjellige oppgaver. Dette overlater vi gjerne til andre å kommentere. "Vi er fugler, ikke ornitologer", sier de. – Impulsene til våre illustrasjoner kommer fra alle kanter, også tverrfaglig og fra historien. Mangfoldet av dyktige kollegaer fra inn- og utland er inspirasjon. I vår kollegiale symbiose krevde tidspress av og til et meget tett sammenarbeid. Men vi har hver vår egen tannbørste.

Illustrasjon hovedbilde: Kari Grossmann