Fiscal Cliff av Erlend Peder Kvam

Møllergata / Digital Utstilling
Gå til innholdet

Endelig har vi åpnet den aller første utstillingen i Møllergata. Her kan du se de fantastiske illustrasjonene til Erlend Peder Kvam. Utstillingen vises både digitalt, og kan sees fra vinduene til Grafill.

I utstillingen Fiscal Cliff har Erlend Peder Kvam utforsket det fiskale fallet gjennom 20 fargerike tusjtegninger.

I finansverden er naturfenomener flittig brukt som redskap for å illustrere og forklare økonomiske situasjoner. Økonomien kan bli utsatt for både tsunamier og jordskjelv, den kan havne i dype daler og nå høye topper, og den kan stå overfor det vi kaller en fiskal klippe.

Den fiskale klippen illustrerer en brå og ukontrollert økonomisk kollaps, og bildet av statsledere som fyker i fritt fall utfor klipper er en av satiretegningens mest kjente arketyper. Metaforen styrkes av at klippefallet er så sterkt representert i kulturen at det har blitt et populærkulturelt ikon i seg selv, spilt ut i filmer som Thelma & Louise, Loony Tunes og Youtube-fossilen Tha Cliff fra 2006.

I arbeidet med serien Fiscal Cliff blir den fiskale klippen brukt som utgangspunkt for et visuelt spill med symboler og karakterer som på ulikt vis forholder seg til det fiskale fallet. Årsaken til hvorfor den fiskale klippen oppstår kan være mange, men når den først inntreffer vil den angå oss alle.

Utstillingen består av 18 tusjtegninger i 30 x 42 cm, med rammer tegnet og bygget av arkitektkontoret Søstra 100.

Om utstiller
Erlend Peder Kvam (f. 1994) er en illustratør og kunstner fra Inderøy, som bor og jobber i Oslo. Han er utdannet fra Kunsthøgskolen i Oslo og Nordland Kunst- og Filmfagskole. Som illustratør har han jobbet med blant annet Bloomberg Businessweek, Pom Poko, Medium Editorial, Cezinando og BENEE. Han var tidligere medlem av design- og performancekollektivet Narves1biblioteket. I 2020 var han med å grunnlegge zine- og kunstbokforlaget Foot Books.

I forbindelse med utstillingen lanseres Fiscal Cliff, som er Erlend Peder Kvams andre utgivelse med det sveitsiske forlaget Nieves, hvor han i 2019 også utga Drawings of People with Signs. Både bildene og utstillingskatalogen kan kjøpes gjennom Grafill, for mer info send en mail til grafill@grafill.no.

Siden dette er en salgsutstilling vil det være mulig å besøke utstillingen i våre åpningstider. Vi iverksetter nødvendige sanitærtiltak så det skal være trygt å besøke Møllergata. Det kan kun være et begrenset antall personer i lokalet samtidig, alle må holde to meter avstand til hverandre, og ha munnbind under hele besøket. Utstillingen kan også sees fra vinduene for de som er ute på tur eller på video for de som er andre steder enn i Oslo. I tillegg blir det en flott utstillingsåpning på nett og bildene kan kjøpes etter avtale (send mail til grafill@grafill.no). Lenger ned i artikkelen finner du både bilder og video fra utstillingen.

Salgsutstilling med originaler og kataloger.
Når: 16. april-9. mai
Klokka: Mandag - fredag 09.00 - 16.00, søndag: 14.00 - 18.00
Hvor: Møllergata 39, 0179 Oslo

Facebook-arrangement

Oversikt over bilder til salgs i utstillingen #

Samtlige arbeider er skapt med tusj på papir i 30 x 42 cm. Rammene er malt MDF. Tegningene er til salgs med ramme for 5000,- inkl. 5% kunstavgift. I tillegg kan man kjøpe utstillingskatalogen Fiscal Cliff for 50,-. Kontakt grafill@grafill.no for kjøp. Foto: Jørn Aagaard

Spill video

Utstillingsåpning av Fiscal Cliff

20:38

Åpningstale #

Velkommen til dette som er Grafills aller første utstillingsåpning i våre nye lokaler i Møllergata 39 i Oslo. Jeg heter Lene Renneflott og er daglig leder for Grafill – organisasjonen for designere og illustratører i Norge. Utstillingen jeg har gleden av å åpne i dag er Erlend Peder Kvams «Fiscal Cliff». Dere ser Erlend litt bortenfor meg her, vi må jo passe ekstra godt på smittevern i dag også.

Vi ønsker å være en god møteplass for bransjen, og Møllergata 39 er planlagt å være et aktivt hus det skal være lett å besøke. Her skal det bli mange utstillinger, foredrag, earlynerds og workshops fremover, nå venter vi bare på at vi får lov til å åpne dørene. Vi lager også en arbeidssone og har møterom til utlån. Akkurat nå så står jeg i den forlengede delen av utstillingslokalet der dere kan se at vi har fått flott takhøyde og god mulighet for at utstillingen kan oppleves både innenfra og utenfra. Og på denne supre veggen bak oss ser dere illustrasjonene til Erlend som er det vi skal snakke om i dag.

Dere aner ikke hvor godt det er å endelig åpne en utstilling igjen! Dette er virkelig noe av det viktigste vi gjør i Grafill, å åpne utstillinger som denne som springer ut av vår stipendordning. Grafills oppgave er nemlig å fremme fagene, bidra til faglig utvikling og ikke minst gjøre det vi kan for å bidra til at utøverne vi representerer lykkes.

Noe av det som er så flott med det er at vi får spennende utstillinger som utfordrer oss og fagene våre. Slik arbeidene Erlend her stiller ut utfordrer illustrasjonsfaget i sin tematiske tilnærming til den fiskale klippen.

Semiotikk handler om å utforske hvordan mening oppstår og hvordan mening kommuniseres. Med utstillingen «Fiscal Cliff» har Erlend utforsket hvor langt han kunne tøye det han kaller for denne arketypen innen illustrasjon, den fiskale klippen som vi har sett mange karikaturer av politikere eller andre stupe utfor rett som det er i satiretegninger, tegneserier og til og med på film. Tenk Thelma and Louise.

Selve den fiskale klippe-analogien er jo, som mange andre termer innen kriseøkonomien hentet fra naturkatastrofer og de fleste av oss har sett den i flere sammenhenger. Kanskje er vi så vant med klippen at ikke alle engang lenger vet at den springer direkte ut fra grafen som viser økonomiens brå stup nedover i en krise? Og det er jo dette som etter hvert skjer når en metafor eller allegori gjentas så ofte at dens opprinnelige utspring blir mer eller mindre irrelevant. Etter hvert så er det jo mye mer spennende og se hvor langt man kan trekke allegorien uten at det mister mening.

Da Erlend og jeg snakket om tema og konseptet for denne utstillingen så dro han en parallell til memes. Hvordan en meme kan brukes, gjenbrukes, bygges på og endres når den først har blitt kjent. Noe av det jeg ofte har tenkt er at endepunktet for en sånn ferd vel blir klisjeen? Meningen finnes fortsatt, men selve symbolet er på et hvis oppbrukt. Eller er det det? Er det mulig å fortsette å gi den nytt liv likevel? Det er jo i dette spennende rommet av bevisst symbolbruk og lagvis visuell kommunikasjon at illustratøren er ekspert. Og det er her Erlend utfordrer illustrasjonens eget språk.

Nå kan dere bare glede dere for dere skal snart få se selv, men jeg ville bare så gjerne at dere skulle få et lite innblikk i det intrikate og sterke illustrasjonsfaglige ved denne utstillingen. Erlend har lekt seg med fri assosiasjon over det han selv har satt som et stringent gjennomgående tema - klippen.

Resultatet er etter min mening fantastisk mentalt utfordrende; noen ganger surrealistisk; noen ganger mange lag med herlig meta-bevissthet; og andre ganger er illustrasjonene bare kunstnerisk ubeskrivelig og dypt menneskelig gjenkjennelig. Disse tilsynelatende enkle illustrasjonene fylt med herlig utforskende karakterdesign i tusj kommer til å fenge dere!

Gled dere og de som kan, kom og se utstillingen! Den er synlig i dette lyse hjørnelokalet til Møllergata i Oslo for de som kan gå seg en tur i nærheten, og vi legger også en filmet versjon på nett for alle som ikke er ute og går i Oslo, så dere skal få oppleve utstillingen også.

Erlend, du skal straks få ordet, men jeg må jo bare nevne at du også er nominert til pris i Visuelt-konkurransen for ditt arbeid med musikeren Cezinando. Så gratulerer med nominasjonen, men mest av alt gratulerer med åpning av utstillingen din.

Jeg må også bare nevne at dette er en salgsutstilling av originaler som kan kjøpes. Kontakt Grafill for kjøp. De utrolig kule rammene er laget av Stina Skavlan fra arkitektkontoret Søstra100, og i tillegg til å være en utstillingsåpning er det også en lansering av zinen Fiscal Cliff, publisert av Nieves Books i Zurich. Den fungerer som katalog og kan også kjøpes ved å kontakte Grafill.

Men nå, endelig, velkommen til «Fiscal Cliff» av Erlend Peder Kvam, hans aller første utstilling og Grafills aller første utstilling i nytt hus!

– Lene Renneflott, daglig leder i Grafill