Minneord: Axel Hartvig Larsen

Det var med sjokk og stor sorg vi mottok budskapet om at vår kjære venn og kollega Axel Hartvig-Larsen døde uventet, bare 54 år gammel.

Foto Axel Hartvig Larsen

Etter at Axel ble uteksaminert designer fra London College of Printing, en del University of the Arts i 1988, jobbet han en periode i UK før han flyttet til USA hvor han var designer for Timex Group. Axels historier fra disse årene var fantastiske, og de preget ham som menneske og fagperson resten av hans karriere. Han var en stjerne da, og han fortsatte å være det siden.

I Norge startet hans lange karriere i kommunikasjonsbransjen først som kreativ leder i Geelmuyden Kiese fra 1992-1999, deretter som leder av designavdelingen i Burson-Marsteller fra 1999-2001 før han ble gründer og etablerte Dinamo Design.

På grunn av Axels enorme bidrag ble Dinamo Design raskt et av de toneangivende byråene i landet, og under hans ledelse leverte byrået identiteter for blant annet NSB, Posten, Den norske Opera & Ballett, Nettbuss og Aker Solutions. Axels særegne håndskrift prydet flere prosjekter gjennom årene i Dinamo og kan blant annet ses i Gimle Parfymeris logo.

I 2014 var han igjen med på å etablere et nytt designbyrå, Maverick Concepts. Her fikk han fordype seg i den type oppdrag som han elsket; design av omgivelser, opplevelser og interiør.

Hans forhold til kundene var ofte lange og nære. Axel startet sitt samarbeid med BIT da de åpnet sin første avdeling i Universitetsgata i 1998 og utviklet navn, logo og spesialdesignet interiør for det som senere skulle bli en kjede av kaféer. Dette samarbeidet fortsatte livet ut.

Axel hadde også et tett samarbeid med møbelprodusent Vestre i mange år og var med på å utvikle alt fra visuell identitet til kataloger, annonser og utstillinger for dem.

Axel var en modig designer. For han var det et poeng å bryte med bransjenormer eller forventninger og skape noe helt nytt i hvert prosjekt. For Axel var ingen idéer for ville eller skeive, uansett hvor stiv kunden måtte fremstå. Og han stilte høye krav til designerne i sitt team. Det var et ufravikelig krav at løsningene ikke lignet noe annet han hadde sett og han tillot aldri at noen leverte noe som bare føyet seg etter en rådende trend. Slik bidro han til å flytte og utvikle designfaget i Norge, gjentatte ganger.

Som kreativ leder var Axel en naturlig autoritet, og en historieforteller som overrasket og trollbandt sitt publikum enten det besto av kunder eller kollegaer. Han hadde en enorm faglig selvtillit, og en smittende entusiasme som aldri sluttet å inspirere. Men han var ikke opptatt av å selv stå i spotlighten eller ta æren for jobbene når de ble premiert. Han dyttet like gjerne en junior opp på scenen eller i kundemøtet. Hans evne til å gjenkjenne originalitet og potensiale gjorde at han rekrutterte talenter som andre kanskje ikke tok sjansen på å satse på. Mange designere er både blitt formet og fått lov til å utvikle seg under hans kreative ledelse. Vi er mange som har mistet en mentor, venn og viktig faglig sparringspartner.

På vegne av venner og kollegaer i bransjen,

Lena Stølen
Morten Kristiansen
Kristine Lillevik
Anniken Fjelberg
Levi Bergqvist
Tonje Jæger