Navnet skjemmer ingen


Vi var nysgjerrige på historien bak bransjens mange kreative byrånavn, og har spurt et knippe byråer om å sende oss bakgrunnen for navnevalget.

Haltenbanken Dyr

Haltenbanken #

Haltenbanken henter navnet sitt fra noe som er traust, og litt kjent på en uvant måte. Navnevalget var et bevisst forsøk på å unngå typete eller trendy navn som lå i tiden.

Jimmy Royal #

Da vi startet opp i ønsket vi oss en felles signatur. Dernest falt det oss helt naturlig å velge en suksessfull avlshingst som inspirasjon. Er det noe som gleder oss, så er det jo nettopp å glede andre. Derfor kalte vi opp byrået vårt etter avlshingsten med det kuleste navnet av dem alle, nemlig Jimmy Royal.

– Er dette helt sant?

Vel, helt ærlig trodde vi navnet var så unikt at vi glemte å Google det, men så viste det seg at det var en hel masse fint. Deriblant en fantastisk avlshingst. Derav bildet.

Apt #

Da vi skulle finne et navn på internettbyrået vi var i ferd med å starte høsten 1999,  jaktet vi på et kult, kort navn som skulle begynne på A. Tanken var at vi ville komme høyt opp på bransjesøk ved å ha et selskapnavn som startet på den første bokstaven i alfabetet. Over en stiftelsemiddag med de tre gründerne Erlend, Joachim og Ole på Bollywood, falt valget på det engelske adjektivet Apt. Apt betyr lærenem og utviklende. Det syntes vi passet bra. 

Logo ble laget i en fei og papirer sendt til Brønnøysund for registrering. Etter en god stund fikk vi avslag fra Brønnøysund for selskapnavnet. Begrunnelsen var at dette ikke var noe norsk navn.  Det var jo litt krise da vi følte  oss super-etablert som Apt allerede. Dette var vinteren 2000 og vi var jo midt i den heiteste .COM-perioden, en tid der et vanlig kalenderår tilsvarte hele 7 år på internett. Klage ble sendt til Brønnøysund og de åpnet for at Apt kunne få stå som en forkortelse for noe. Den sjansen grep vi og kom opp med det smått legendariske navnet Avansert Pc Teknologi, som det "norske" selskapnavnet Apt var en forkortelse for.

Motorfinger #

Motorfinger er tatt fra Soundgardens plate Bad Motorfinger, et felles referansepunkt for oss i de glade studieår. Det har vært en del spørsmål om det ligger en bakenforliggende filosofi bak navnet. Menneske/Maskin, Digital/Analog og lignende. Men det gjør det ikke, pure Rock´nRoll.

Miksmaster Creative – Master of the Miks #

Bakgrunnen for valg av navnet Miksmaster Creative, er at vi er en sammensatt gjeng med ulike bakgrunner og kompetanseområder – som leverer et bredt spekter av kreative tjenester innen design og reklame på digitale og analoge flater.

For hver kunde og hvert prosjekt vi jobber med, setter vi sammen den mest optimale miksen av ressurser internt for å løse utfordringen på en best mulig måte.

Vi henger ofte på kjøkkenet. Både internt og sammen med kunder. Kjøkkenet er selve sjelen i arbeidsplassen vår og er et sted vi har sosiale sammenkomster, så vel som møter og workshops. Da mikser vi gjerne i tillegg frem noe godt som forfriskende smoothies, en steike god vaffelrøre eller en velsmakende og spicy drink fredag ettermiddag. Vi gir våre kunder «brainfood».

Både vi og kundene våres har fått smaken på denne måten å jobbe på. Det gjør at ingen dager er like. Ingen kunder er like. Og ingen av hodene våre er i nærheten av å være like, slik at den nye gode ideen ikke minner om den forrige gode løsningen vi hadde uka før.

FRANK #

Historien bak vårt navn er like enkelt som navnet i seg selv. Vi er et miljø som drives av objektiv rådgivning for våre oppdragsgivere med kreative som har fokus på å utvikle enkle og effektive løsninger på deres problemstillinger. Navnet FRANK. hadde opprinnelig sitt utspring i det engelske ordet “to be frank…” enkelt, ærlig og oppriktig.

Selv om ordet er engelsk (foreslått av vår engelske kreative leder og partner, Lee Cartmell) synes vi det også fungerte på norsk. Å ha et vanlig norsk personnavn gjenspeiler også hvordan vi jobber prosessuelt, -innsiktsdrevet
i alle våre kreative prosesser.

Melkeveien Designkontor #

Vi var enige om at vi ville ha et norsk navn. Melkeveien Designkontor dukka opp på lista blant mange andre. Vi synes det har en passe miks av vennlighet, eventyr og humor som kler oss bra. Dessuten heter det Melkeveien på mange språk, slik at det kan forstås/forklares enkelt. Bortsett fra i Sverige da. Der heter det Vintergatan. Vi får vurdere det hvis vi åpner kontor der.

ANTI #

ANTI står for “A New Type of Interference”. Da sier det seg vel selv hvorfor vi har valgt det navnet.

SMFB #

Shnel & Melnychuck & Forsman & Bodenfors, eller enklere, SMFB. – Gründerene av Shnel & Melnychuck ønsket et navn som hadde litt tyngde og egenart. Målet var å finne et navn som gav en liten eim av et jødisk advokatkontor på Manhatten i 1950-årene.

Shnel-navnet så dagens lys ved å benytte seg av den første bokstaven i fornavnene til gründerne Stig Bjølbakk, Henrik Sander, Njål Berge, Erik Heisholt og Lasse Polmar.  Melnychuck-navnet  ble funnet på baksiden av en dodør i Nederland, og viste seg også å være etternavnet til en middelmådig kanadisk hockeyspiller som forlengst er gått i glemmeboken.

Etter at Sveriges ledende reklamebyrå ble 50% eiere i byrået høsten 2006, så føyde vi til deres navn Forsman & Bodenfors også. Dette er etternavnene til gründerne Staffan Forsman og Sven-Olof Bodenfors i www.fb.se.

I etterkant har vi forsøkt å bruke minst mulig energi på å forklare vårt kompliserte og fonetisk klønete navn. Vi har innfunnet oss med å bli jevnlig innkalt til diverse årsmøter for St. Mary´s Food Bank (USA) og South Morang Fire Brigade (Australia). I tillegg ti å motta forespørseler om fremføring av den flotte sangen Super Mother Fucking Bitch, en av hit låtene til den spanske supergruppa Miyavi (http://www.youtube.com/watch?v=D5oJcFwNz1Y).

Good Morning #

Når det gjelder historien bak Good Morning, så er den ikke så spennende som man kanskje kunne håpe på. I korte trekk er den som følger:

Eirik Fjellaksel og Alexander Svaetichin, som begge var freelancere dro til Spania - og fant ut over en sangria at man ville prøve å starte et selskap sammen. Rett før dette hadde Jørgen Winsnes, som også var freelancer, kontaktet Eirik - og forespurt om det kunne være interessant å skape noe i lag. Alex jobbet ofte sammen med en freelanceutvikler som het Piotr Blasiak i Stockholm, og fikk han med på ideen. 

Vi møtte alle fire i Oslo høsten 2009 for å bli bedre kjent. Etter en bytur sammen var vi overbeviste om at dette ville fungere. Så dagen derpå samlet vi oss for å finne navn til byrået, og der kom "Good Morning" opp som et forslag. Alle likte det da det hadde en positiv klang, og man kunne bygge videre med navnet da vi hadde ordet "Good" først. F.eks Good Banner, Good Films, Good design osv.

Før offisiell oppstart hoppet Piotr av da han ønkset å prioritere studier og sitt eget App-selskap. Men må samme tid som dette skjeddde flyttet Rolf Jensen tilbake til Norge etter noen år i England og USA, og han tok over for Piotr som den fjerde partneren.

Februar 2010 ble selskapet Good Morning AS stiftet