Carl Fredrik Angells lidenskap for typografi kommer til syne i form av sirlig illustrerte bokstaver, tegn og ornamenter med en imponerende detaljerikdom. Selv får han frysninger av riktig fine, steinhuggede romerske kapiteler.

Av Dorthe Smeby

27 år gamle Carl Fredrik Angell fra Rykkinn går som regel bare under kunstnernavnet Frisso, og har spesialisert seg på håndtegnet typografi samt skilt- og typedesign. Fra basen i Oslo jobber han med design av bokstaver i form av logoer, skilt og emballasjedesign, som han også kombinerer med illustrasjon for kunder som Leo Burnett, Tine og Penguin Books. Med skriftbilder så intrikate at man må stirre på dem over lang tid for å få med seg alle detaljene, er det ikke vanskelig å forstå at Frissos stødige hånd har blitt ettertraktet vare.

- Å tegne er noe jeg har gjort så lenge jeg kan huske, sier Carl Fredrik.

- Jeg er vokst opp med en bror og en søster som også er designere, og min fem år eldre bror hadde også en stor interesse for tegning. Han var meget dyktig, og jeg pleide å herme etter alt han tegnet og gjorde - noe som sikkert har hatt en stor innflytelse på min utvikling som illustratør. Men gode gener fra bestefar Karsten Tomren, som i sin tid blant annet designet Idun-logoen, har nok også mye av skylden for at vi alle har blitt designere. 

Fascinasjonen for typografi har imidlertid alltid ligget til grunn, selv om interessen for bokstaver ikke ble fokusert på som fag før i senere tid.

- På barneskolen var jeg veldig bevisst på hvordan håndskriften min så ut, og jeg forandret ofte hvordan jeg skrev enkelte bokstaver for estetikkens skyld, sier han.

- I senere tid fikk jeg vekket en ny forkjærlighet i bokstaver gjennom graffiti, som var et veldig godt verktøy for oppbygning av bokstavforståelse.

Ettertraktet internship
Det var i løpet av studier ved masterprogrammet til Designskolen Kolding i Danmark at Carl Fredrik bevisst startet å fokusere på håndtegnet typografi som fag, med en praksisperiode som åpnet for muligheten til å kunne leve av å tegne og male bokstaver. Etter grundig research kom han over skiltmalerne Josh Luke og Meredith Kasabian fra Best Dressed Signs, som hadde mulighet til å ta han inn som lærling i tre måneder i butikken i Boston. Med en business dedikert til håndmaling av tavler, skilt og veggmalerier har duoen funnet en unik analog nisje i et marked preget av digitale løsninger, og hadde verdifull ekspertise å dele.

- I USA lærte jeg det jeg måtte kunne for å kunne fortsette utviklingen på egenhånd her hjemme. Å få undervisning i hvordan bokstaver males med enkelte penselstrøk, som Casuals og Romerske kapiteler, gjør at man får en meget god forståelse for hvorfor bokstavene ser ut som de gjør, sier han.

- Jeg vil anbefale på det sterkeste å lære hvordan man maler de grunnleggende stilgruppene hvis man skal jobbe med typografi. Det var en video av Dan Madsen fra Dusty Signs som maler et skilt på gamlemåten som gjorde at jeg bestemte meg for at det var dette jeg ville gjøre i min praksis. Å se han arbeide med de forskjellige penslene og hvordan han malte bokstavene sylskarpt med bare noe enkle presise strøk gjorde at jeg var nødt til å lære det.

- Hvordan er prosessen når du tegner bokstaver?

- Hele arbeidet er viet blyant og papir, fra første skisse til sluttresultat, som jeg så rentegner for hånd med sort tusj eller penn. Hvis det for eksempel er en logo jeg jobber med, blir designet scannet og tracet i Illustrator. For å beholde et hint av håndverk i den digitale filen følger jeg slavisk min håndtegnede strek når jeg vektoriserer et design. På denne måten tar jeg vare på de ørsmå skavankene som gir det hele litt mer personlighet. Alle bokstaver blir tegnet fra scratch hver gang jeg starter på et design, så det aldri vil være noe som er 100 prosent likt et tidligere arbeid. 

Begreper og typo-forståelse
Det er ikke til å stikke under en stol at begreper innen typografi ofte brukes feil, og det er lett å kaste om seg med ord som høres riktigere ut  på tungen enn de er i fagets virkelige verden. Carl Fredrik sier seg enig i tematikken, men understreker at en forståelse for bokstavene uansett vil være viktigere i arbeidslivet enn teorien.

- Den vanligste begreps-feilen er kanskje at folk flest kaller alt for fonter,  noe som er feil når man jobber med for eksempel en logotype der det bare er fem bokstaver som blir designet for å utforme et navn. En font er egentlig en samling glyffer med et felles design uttrykk som utgjør et alfabet eller en skrifttype, sier han.

- Men til syvende og sist er det viktigste er at de som jobber med typografi gjør en god jobb og viser faglig kunnskap visuelt. Man ser med én gang om et design er blitt gjort av en som har peiling eller ikke. Mange av dagens designere ser muligens ikke på det å kunne konstruere bokstaver som en nødvendighet, når man bare kan velge og vrake i fonter. Men dette fører også til at det blir vanskeligere å skille en god font fra en som er faglig dårlig utført. Det er meget viktig å vite hvorfor og hva det er som gjør at en font fungerer. Så det å kunne alle de riktige begrepene vil uansett ikke gjøre deg til en bedre designer visuelt sett.

- Hva er din favorittfont?

- Jeg kan ikke akkurat si jeg har en favorittfont, da jeg aldri bruker fonter. Det er så mange forskjellige skrifttyper og stiler der ute at det er vanskelig å peke ut én, men jeg må si at romerske kapiteler er kanskje de meste elegante bokstavene. Å se godt utformede romerske kapiteler hugget i sten er definitivt noe som kan sende frysninger ned ryggraden min. Scripts er også en stil jeg liker å jobbe med, da man er litt friere i utformingen. Alt handler om å få en fin kurve i linjene og at bokstavene flyter godt med hverandre. Det er også her en bakgrunn med graffiti kommer godt med! Men alt går i perioder med meg, så om noen måneder har jeg nok en annen mening…


Instagram: @frisso151
www.byhands.no/illustrators...