I London feires Henri Matisse, mens man i Amsterdam ser på operaens rolle som oppdragsgiver. Kvinnene er i sentrum i New York, i Tsjekkia er fokuset på studentene. Denne museumssommeren er allsidig, vakker og informativ.

Av Kristina Ketola Bore

Opera at the Stedelijk: Lex Reistma og Eiko Ishioka
Stedelijk, Amsterdam

I anledning sammenslåingen av Nederlands nasjonalopera med den nasjonale ballettscenen, feirer Stedeljik-museet to av operaen sine sterkeste bidragsytere. Eiko Ishioka er en av dem. En japanske grafisk designer, er hun likevel mest beryktet for sine ekstravagante kostymer for den nederlandske operaen. Her huskes hun spesielt for sitt arbeid med oppsetningen Der Ring Des Nibelungen som ble spilt fra 1997 – 2014.

Lex Reistma har i 23 år produsert plakater for den nederlandske nasjonaloperaen og  designet den visuelle identiteten til institusjonen. Foruten arbeidet sitt som designer, har Reistma også produsert filmer om den nederlandske designscene. I anledning utstillingen har han spesiallaget to filmer, en av dem med fokus på Ishioka sitt arbeid. Hans idiosynkratiske plakater for operaen er også på utstilling, med en lovnad om en uttrykksfull feiring av en kulturell bauta.

Henri Matisse: The Cut-Outs
Tate Modern, London

Det er et høydepunkt for design- og kunstelskere, Henri Matisse sin nesten glemte verden, som denne våren og sommeren stilles ut på Tate Modern. Mot slutten av livet sitt gjorde en sviktende helse at kunstneren måtte ty til nye måter å formidle visjonene sine. Slik ble hans vitale komposisjoner i utklippet papir til. Arbeidene fremstår overraskende kontemporære og demonstrerer kunstnerens sterke forståelse av fargebruk og komposisjon. Opprinnelig skapt om et skisseverktøy, forstod Matisse etterhvert at hans papirkreasjoner holdt like sterk verdi som maleriene hans.

Formatene varierer fra mindre arbeider til større verker på 10 meter. Slik kan noen av arbeidene nesten oppleves som installasjoner, og de vakre komposisjonene, slik som Blue Nude, forteller historien om en kunstner som fortsetter å være relevant og inspirerende lenge etter sin død.

Comics Unmasked: Art and Anarchy in the UK
British Library, London

Batman, Tamara Drew, V for Vendetta og Watchmen stilles alle ut på Comics Unmasked, den største utstillingen av britiske tegneserier noensinne. British Library sporer tegneserietradisjon tilbake flere hundre år, og en blanding av både mainstream og undergrunnstriper presenteres. 1800-talls illustrasjoner av Jack the Ripper er på utstilling, sammen med nylig oppdagede viktorianske illustrasjoner som kan ha været en tidlig foregangsfigur for tegneserier.

Arbeid som utfordrer kjønnsroller og politikk, samt arbeid som presenterer seksualitet og vold, demonstrerer hvordan tegneserier gjennom tidene ofte har vært en kilde til kontrovers – da spesielt den såkalte Comix undersjangeren. Den sjeldne, The Trials of Nasty Tales, er et høydepunkt, opprinnelig laget av Watchmen sin tegner, Dave Gibbons. Nyere arbeid presenteres også, blant annet samtidens digitale serier.

Designing Modern Women 1890–1990
MoMA, New York

På MoMA har kurator, Juliet Kinchin, lagt vekt på kvinnes viktige rolle i formingen av 1900-tallets design. På utstilling er April Greiman’s tidlige eksperiment med datamaskingrafikk og Lella Vignelli sine grafiske arbeid utformet med sin mer kjente mann, Massimo. En annen kvinne ofte glemt i skyggen av et ekteskap er Ray Eames, som var en like viktig utøver i Eames-konsernet som Charles. Verdt å nevne er også Eames sine flotte grafisk design-arbeider, som ikke er like kjent som produktene. Utover grafiske arbeider kan man også nyte av de vakre tekstilarbeidene til Annie Albers og Charlotte Perriand sitt rekonstruerte kjøkken skapt for Le Corbusier-prosjektet, Unité d'Habitation.

26th International Biennale of Graphic Design Brno 2014
The Moravian Gallery, Brno, Tsjekkia

Det er snart 50 år siden den første biennalen for grafisk design og visuell kommunikasjon fant sted i Brno. Dette året har man valgt å se på utdanning innen feltet og i stedet for å fokusere på profesjonelle designere, er det studentene som er i sentrum. Blant annet består selve utstillingen kun av studentarbeider. Biennalen skal i år undersøke metoder og tilnærmelser til forskjellige skoler og lærere, hvordan arkitektur påvirker undervisning, samt det uendelige spørsmålet om forholdet mellom teori og praksis. Selv om hovedvekten ligger på studenter, er det likevel rom for undervisere og teoretikere i symposiet (20 – 22 juni). Blant dem er Åbäke, Sulki & Min Choi, Mevis & van Deursen og Fraser Muggeridge, som skal debattere, mens James Langdon fungerer som moderator. Biennalen åpner 19. juni og pågår frem til 26. oktober.