Noen byråer velger navn for å overraske, og noen for å skape nysgjerrighet, provosere eller formidle et skjult budskap. Andre er mer tilfeldige, eller valgt på grunn av følelsen det gir når man lar det rulle over tungen. Vi spurte et knippe designbyråer hva som ligger bak deres noe spesielle navnevalg - og hvilke alternativer de valgte bort i prosessen.

Av Dorthe Smeby

Breakfast #

www.breakfast.no

Å starte vårt eget byrå med blanke ark i et etablert marked var som en ny start og en ny dag. Frokost representerer nettopp dagens start. Det er under frokosten tankene svever fritt og man tenker over hvilke muligheter dagen kan gi, og hva du selv er villig til å gjøre ut av den. Derfor heter vi Breakfast. 

I navneprosessen fokuserte vi på to retninger som vi kunne bygge en historie på. Den ene var at vi startet et nytt type byrå i et etablert marked. Den andre retningen var stedet vi plasserte oss. Her i Tønsberg, langt utenfor Oslo-gryta, er livet roligere og verden går litt saktere - på en positiv måte. Vi utnytter disse små ekstra minuttene vi får i hverdagen til vår fordel. Derfor hadde vi flere stedsrelaterte navn på blokka. Noen av de som var lengst opp på lista var Saltvann, Fjord og Kyst. 

Snask #

www.snask.com

Vi skulle starta upp byrån i London eller New York, så vi ville ha ett namn som var kort och enkelt att komma ihåg. Vi valde svenska ordet Snask som betyder snusk, skvaller och godis. Vi ersatte massa ord som Jesus, Love etc med Snask. Så "I Snask You" "Snask Off!" "Sweet mother of Snask" "Sometimes I Snask" osv. Men när vi sedan tog examen så insåg vi att alla våra vänner bodde i Sverige så vi beslutade oss för att flytta hem istället. Vi behöll namnet. Massa gamla män med för mycket makt blir provocerade av att vi heter Snask samt att vi har färgen rosa. Men problemet ligger mer hos dom än hos oss. Den konservativa världen är redan våran största fiende så det var ingen nyhet för oss att dom skulle hata oss på grund av vårt namn.


Jag tror vi hade några riktigt dåliga alternativ. Bland annat Noname, KillerFM, Vafan och PeeWee. Varierande kvalitet helt klart. Snask var överlägset det bästa förslaget vi hade då det har tre betydelser vilket man kan säga representerar ett liv. När man är 0-13 år gör man vad som helst för Godis. Om någon ber en att springa in i en vägg så får man godis så gör man det. Mellan 14-65 så gör man allt för Snusk. Efter det är det bara Skvaller som gäller om sina barn och barnbarn och grannar. Life!

Skrekkøgle #

www.skrekkogle.com

Navnet var litt tilfeldig og kanskje litt trassig, men vi ønsket å vise at branding når det kommer til navn ikke har så mye å si som mange vil ha det til… Skrekkøgle er vanskelig å si, skrive og huske, særlig på engelsk, men vi synes det var morsomt. Det var det der og da i alle fall.

Go Electra #

www.goelectra.com

Da vi startet selskapet brukte vi en del energi på å finne et navn, og
vi visste fra tidligere prosjekter at du kan kalle deg nesten hva du vil - det er innholdet du fyller navnet med som vil avgjøre hvordan folk etterhvert oppfatter navnet ditt. Vi hadde likevel noen klare krav, i prioritert rekkefølge:
- vi måtte kunne få tak i .com og .no-adressen på navnet.
- det måtte kunne uttales omtrent likt på norsk og engelsk
- navnet måtte ha en viss energi

Vi var tidlig enige om at vi ikke ville ha et navn som sa noe om hva vi drev med - den assosiasjonen kunne vi skape etterhvert som navnet begynte å leve. Etter mange runder og mange A4-sider med navn måtte vi bare nullstille oss, da vi hadde et navn vi likte men hvor .com var ikke ledig. I en ny runde med research satt en av oss og gikk gjennom lister med navn på stjerner, da jo vi også hadde lyst til å bli en stjerne på himmelen. Stjernen Electra skilte seg raskt ut med et kult navn og som en av de større stjernene på himmelen. En motiverende ambisjon for oss også! electra.com var selvsagt ikke ledig, så vi måtte tenke litt videre.
Da vi startet selskapet snakket vi mye om at ønsket å være et sted med høy lagmoral og energi, et sted med litt GO. Da vi sjekket og fant ut at goelectra.com var ledig ble det god stemning! Og da det viste seg at vi også fikk både .no / .net / Vimeo /YouTube / Facebook og Twitter, var saken avgjort. Logoen vår ble designet av Metric Design Studio, som også introduserte idéen om utropstegnet - Go!Electra

Vi hadde lange lister på navn som ble forkastet - de fleste ble valgt bort fordi vi ikke fikk .com-adressen, eller fordi de rett og slett ikke gav oss den rette energien. Noen navn fra listene var blant annet La Familia, Interloop, Soulmate, Ulan Bator, Milk, Attack, Meanwhile back at the ranch, Future Proof, Epica og Mothership. Til slutt ble det Go Electra, og det har fungert bra!

Heydays #

www.heydays.no

Heydays var et navn som dukket opp veldig tidlig. Når vi etablerte selskapet i 2008 opprettet vi forum på nett hvor vi samla alle tråder. Alt fra lokaler, til navn og grenerelle diskusjoner. Tråden som omhandlet navn ble etterhvert den lengste og vi skulle definitivt tatt vare på de til senere! Men, jeg mener å huske at Heydays faktisk var et av de første på blokka og et vi stadig kom tilbake til. Etter ørten andre forslag valgte vi til slutt Heydays. Oversatt til ‘glansdager’ må det vel sies å være både positivt og offensivt, noe vi liker godt. Et engelsk ord man ikke hører så ofte i bruk, men som vi følte hadde en fin og positiv klang. At vi valgte et engelsk ord med ambisjoner om å jobbe med internasjonale kunder å gjøre. Enkelt og greit. Vi ønsker jo bare glansdager for kundene våre, så løftet vi gir er i hvert fall stort nok!

Vi forsøkte å grave frem navn som ble forkastet i prosessen fra hukommelsen, men fant ikke mange. De eneste vi husker i farta er Vivid, Summit, Vitalic og…  Wax faktisk! Hvorfor disse ikke ble valgt var vel like mye magefølelse. Navngiving er jo slik. Heydays var til slutt det alternativet som skapte mest engasjement. Et navn vi egentlig er fornøyd med, men som er litt krevende med endel kunder som ikke er så stødige i engelsk!

Ziggy Creative Colony #

www.helloziggy.com

Två av grundarna bakom designbyrån InUse hade bestämt sig för att gå vidare och starta en bredare digital byrå. Inför detta anlitade vi en namngivningsbyrå, som kom med en hel lista med förslag. Många förslag handlade om det digitala och vårt verksamhetsområde, men vi kom fram till att vi inte vill ha ett namn som låste in oss i just det digitala. Vi ville också ha ett namn med lite attityd, gärna lite uppkäftighet. Vi ville vara seriösa, men ändå lekfulla. Ett antal namn skapade av mer beskrivande ord förkastades. Det som återstod vad Ziggy, som också fungerade väldigt bra med både vår attityd av "business punk", vår kärlek till att använda tekniken för att upptäcka och utforska världen, en referens till Ziggy Stardust. Dessutom är våra grundare stora fans av David Bowie. Fokuset på kreativitet, lekfullhet manifesterades också i tillägget "Creative Colony", vi vill vara en kreativ koloni, allt behöver inte vara så fastlåst i strukturer, utan vi ser oss mer som en plats för upptäckande och utforskande.