Det portugisiske designstudioet R2 benytter spenningen mellom det rasjonelle og emosjonelle til å gjøre grafisk design romlig.

Av Kristina Ketola Bore

I en konstant spenning mellom det rasjonelle og emosjonelle, har Lizá Defossez Ramalho og Artur Rebelo tatt sin praksis fra det flate formatet og ut i rommet. Deres første berømmelse under navnet R2 kom fra arbeidet med plakatformat, men i dag er det design i rom som er mest kjent. Fra å jobbe med utstillingskataloger ble de spurt om å gjøre veggtekster, så kom utstillingsdesign, så tilbud om samarbeid med arkitekter.

– I begynnelsen tenkte vi at grafisk design måtte være på papir. Vi elsker å designe bøker og detaljer, men det er også flott at grafisk design nå kan eksplodere utover så mange andre flater, sier Rebelo.

De to møttes første gang som studenter i 1995, og siden har praksisen deres i stor grad handlet om å utfordre konvensjonen til design.

– Interaksjon, lyd, bevegelse, alle er de måter å formidle et budskap, fortsetter han.

– Vi liker å gå ut av den komfortable arbeidsmetoden og arbeide på grensene mellom grafisk design og arkitektur, design med andre materialer – og utforske utenfor det tradisjonelle nedslagsfeltet til grafisk design.

BØRS OG KAPELL
R2 migrerer mellom fagretninger og arbeider tett med både kuratorer og arkitekter, der de ofte tar del i en prosess fra begynnelse- til sluttpunkt. Samtidig er de også pendlende når det kommer til tankesett. Ta som eksempel, navnet R2, opprinnelig fra et enkelt faktum: De har begge R som førstebokstav i etternavnet sitt. Likevel har det også en betydning i forhold til arbeidssett, kan Ramalho fortelle, der tallet representerer en rasjonell side, en systematisk og organisert en, mens den emosjonelle – den ustrukturerte – får utløp gjennom bokstaven. For studioet er det uansett viktig, uavhengig av hvilke format de jobber med, å kunne følge prosessen fra tilblivelsen.

– Vi er veldig respektfull ovenfor briefen, men vi liker å være med og hjelpe å bygge prosjektet. Designere kan tilføre mye dersom de får være med fra startpunktet, sier Ramalho.

– Å dekke kapellet med tekst var et viktig vegmerke for oss, sier Rebelo og referer til prosjektet fra 2008, Ermida Nossa Senhora da Conceiçã. Et kapell i Lisboa, som var blitt omgjort til galleri. På veggene lagte R2 relieff av dagligdagsuttrykk som inkluderte ordet gud (det katolske landet har ett stort utvalg). Uttrykkene ble satt i forskjellige vekter for å lage rytme og mønster på veggene.

– Vi hadde allerede jobbet med tredimensjonale prosjekter, men dette var et prosjekt som var veldig modent, og vi hadde en kunde som lot oss utforske, beretter Ramalho.

Et annet prosjekt de trekker frem er Casa de Conto fra 2002. Et hotell i hjembyen deres Porto ble totalrenovert og designstudioet ble involvert for å skape utsmykninger. I takene til hvert rom støpte R2 tekst, skrevet av forfattere fra byen, hvor hver tekst fortalte om byen eller om arkitektur.

SPENNET
I sin oppvekst tilbrakte Rebelo mye tid på jobb med sin far som var byggingeniør. Erfaringen fra byggeplasser der han observerte planlegging og utføring av bygg, mener de har tilført et arkitektonisk innslag til studioet. I hovedsak er det arkitektprosjekter de to involveres i, og selv om de tilfører til arkitekturen, gir den også noe tilbake til studioet. De drar frem Serralves, et moderne museum i Porto, tegnet av den portugisiske Pritzker-vinneren Álvaro Siza Vleira. Museet er verdenskjent for sin minimalistiske arkitektur og et modernistisk byggverk. Likevel kan det påstås å være en varme i bygget, en ekspresjonistisk undertone som er i dialog med omgivelsene.

– Det finnes en teori om at Sizas arbeidsmetode tilhører modernismen, men samtidig har han en dekonstruktiv og postmodernistisk tilnærmelse, forteller Ramalho.

– Det er noe vi kan identifisere med, en miks av modernisme og emosjonell tilnærmelse.

I arbeidene sine jobber de ofte med spenningen mellom motsetninger, det rasjonelle i møtepunktet med det fleksible.

– Det lokale, visuelle uttrykket til Portugal er veldig sterkt, sier Ramalho.

– Det er noe modernisme her som står ved siden av de mer tradisjonelle, kaotiske og mindre systematiske bygningene. Sammen gir det plass til at kreasjoner kan virke ukontrollert og slik tilby et nytt perspektiv.

BRED RESPONS
I år ble studioet tildelt den ærefulle utmerkelsen Agency of the Year i European Design Award. Tidligere har de vunnet priser i Red Dot, D&AD, Certificate of Typographic Excellence, Icograda og SEGD Design Awards, men denne prisen mener de har en ekstra tyngde.

– Denne har et bredere publikum. Det er en konkurranse som ikke er så intern. De andre har også vært veldig viktige, men noen av dem retter seg helst mot grafisk designere og grafisk design-studenter, sier Ramalho, og forteller at prisen ganske umiddelbart ga dem nye oppdragsgivere.

– Vi gikk utmerkelsen for våre trykksaker, for en visuell identitet, et magasin og en bok. Dette er fortsatt arbeider som er en viktig del av vår praksis.
 

(Foto: Filipe Braga / José Campos)

R2 kommer til Visueltfestivalen 16.-17. oktober.