I august 2005 står Gina Rose alene foran Kongefamilien og en stab på rundt 20 personer. Bak seg har hun 35 designplansjer.

Klassisk kongelig kvalitet
Gina Rose Design #

Tekst: Elizabeth S. Lingjærde, frilansjournalist

Et designoppdrag for Kongehuset er få forunt, og krever stor kompetanse i både kulturhistorie og kvalitetshåndverk. Ut av de store slottsvinduene skimter Gina Rose Stortinget og slottsplassen, der hun en gang viftet med flagget fra barnetoget på 17.mai. Nå står hun inne i det aller kongeligste, helt alene, og skal levere det ypperste hun kan.

- Det må ha vært mitt store øyeblikk i karrieren, smiler hun og legger til at hun fikk en stor klump i halsen. Ikke minst følte jeg stor ydmykhet og stolthet over å representere min bransje, og håpet jeg kunne være den verdig, sier hun.

Kongehusets visuelle profil

Øyeblikket betød starten på et flerårig prosjekt som bestod i å redesigne de kongelige monogrammer, våpenskjold og kongevåpen, alt av invitasjoner, menykort, visittkort, konvolutter, og andre kongelige trykksaker iberegnet, samt designe monogram for Prins Sverre Magnus. Prinsens eget monogram har Gina designet i to versjoner. En barneversjon som virker frem til konfirmasjonsalderen, deretter en oppstrammet versjon til bruk i Prinsens voksne alder.

- Jeg måtte dykke ned i faget om heraldikk, våpenskjold & bumerker. Heldigvis har jeg alltid hatt en lidenskapelig interesse for både kulturhistorie, skrifthistorie, typografi og papir, sier hun og lar hånden gli over presentasjonen hun vant anbudsrunden på.

- Bleed sto for web delen, og vi var alle i konkurranse med fire andre utvalgte byråer. I to uker jobbet vi dag og natt med presentasjonen, som ble innbundet og trykket i kremhvit silke, forteller hun.

Innholdet er et rikt og meget presentabelt utvalg av skisser printet ut i A3 format.

Mosaikk av inspirasjon

Innledningen viser en mosaikk av fotografier hun selv har funnet eller fotografert på Slottet. Detaljer fra ornamentikk funnet i tak, vegger og tekstiler, blant annet.

"Designet skal gi et avbalansert inntrykk av kvalitet i møte med Kongehusets visuelle kommunikasjon. Den visuelle profilen vil gi uttrykk for nærhet og fornyelse", skriver hun i presentasjonen.

- Vi hadde et svært godt samarbeid med slottet. Dronning Sonja gav oss tilgang på det meste og jeg fikk åpne de fleste dører, titte inn i skap og bøker med mer. Det var en veldig generøs prosess med kunnskapsrike mennesker som bidro mye til at vi kunne få det historiske, kulturelle og moderne til å smelte sammen, sier Gina.

De første elementene ble tatt i bruk i 2007, men først i år 2012 ble designprogrammet ferdig produsert.

En muskuløs løve

Blant de mest utfordrende oppgavene i det omfattende prosjektet var å redesigne Kongens våpenskiold, med den stående løven.

- Noe av det første vi gjorde var å gripe fatt i hvordan løven så ut. Utgangspunktet var et teknisk tegnet kongevåpen som var laget på 80-tallet, hvor løven fremsto med stor likhet til ‘Pink Panter’. Vi gikk tilbake og tok utgangspunkt i våpenet og løven som om ble godkjent av Haakon VII i 1905. Deretter måtte vi i hovedsak gi løven en mer anatomisk korrekt kropp, sier hun.

- Den skal jo i være et uttrykk for styrke. Også den tilhørende kongelige hermelinkappen i våpenet fikk nye linjer som ga mer inntrykk av fløyel og bevegelse. Alt dette innenfor en høyde på 4,3 cm. Noen av detaljene er innenfor 1-2 mm, legger hun til.

Over 50 versjoner ble tegnet og nistudert av Gina, i samarbeid med hennes dyktige medarbeider gjennom 15 år, Pål Bjørneby og illustratør Arild Sæther.

- Vi var kompromissløse, og det gikk på ørsmå detaljer som for uinnvidde kanskje ikke syntes, men som ville bety mye for kvaliteten på det som til slutt skulle bli en ny original til Kongens flagg og en ørliten versjon til en pregekliskje.

I bakgrunnsarbeidet studerte Gina slottets arkitektur og stilhistorie. Men, det var ikke bare ørsmå detaljer i det grafiske uttrykket som var viktig. Kongevåpenet stilte store utfordringer til trykking og gravering i ulike materialer.

- Det er tre høydenivåer bare med muskler med tilhørende folieklisjeer. Detaljene må kunne tre frem på ulike materialer. Løven er derfor håndgravert på messinggravyrer produsert i Sveits, forklarer hun.

Det ferdige kongevåpenet gjengis i gull, monokrom eller fullfarget. Sistnevnte brukes ved statsbesøk.

Kongeparets entusiasme

Også for kongeparet ble det en spennende prosess med identitetsbyggingen og den nye visuelle kommunikasjonen. Nye portretter ble tatt av Cathrine Wessel. Innsiden av konvolutter og flerlags invitasjonskort ble tapetsert med stjernemønstret ornamentikk inspirert av en takdekor. Typografien ble modernisert fra antikva til grotesk, og menykort fikk ulike formater tilpasset ulike oppdekninger i de ulike spisesaler. Selv bordkortholdere i sølv har Gina fått boltre seg med.

- På det punktet er jeg innom industridesign. Det har vært spennende å få lov å formgi holdere som passer bordkortene, sier hun.

- Da vi presenterte hele programmet ferdig i en digital designmanual i 2007 var Kongens kommentar; - ‘Å så trist at vi er ved veis ende’. Jeg tar det som en bekreftelse på at Kongen følte vi hadde hatt en spennende tid sammen, smiler hun.

Store utfordringer

På spørsmål om hva som var den største utfordringen i det omfattende prosjektet svarer hun;

- Oppdraget var svært omfattende. Selve presentasjonene og prosessene krevde mye av meg. Det ble mange mennesker å forholde seg til, med og uten krone på hodet. Dessuten hadde ikke Kongehuset vært gjennom en slik prosess tidligere. Jeg visste hvor vi burde ende opp, et sted langt fremme, så det var bare å holde fokus, være tålmodig og holde tunga rett i munnen.  Det var også omfattende å sette seg inn i det historiske og siden balansere det med modernisering og tilgjengeliggjøring.  Det var også utfordrende å skape de varige linjene og opphøyetheten rent teknisk. Det vi vil kalle klassisk kvalitet. Kongens valgspråk ‘Alt for Norge’ innebærer verdier som nærhet, tradisjon, fornyelse og verdighet. Den visuelle identiteten skal gjenspeile dette, samt styrke, kontinuitet og harmoni. Når jeg er i byen, og ser den nye løven vaie i vinden på toppen av Slottsbygningen, tenker jeg alltid på at vi kom i mål. Jeg klarte å få det til, avslutter hun.

Om Gina Rose
Hvordan får man slike prestisjetunge oppdrag? For Gina Rose har veien vært lang og brokete. Hun har utdannelse i grafisk design fra Firenze, og poengterer at grafisk design handler like mye om å evne den analytiske prosessen som den estetiske.

- For meg personlig handler det om en blanding av ydmykhet og ambisjoner. Med det mener jeg å være ydmyk mot faget og ha et åpent sinn i hele prosessen. Det finnes egentlig ingen oppskrift på det visuelle uttrykket som speiler kundenes identitet. Jeg lagde et gummistempel til meg selv engang, hvor det sto; ”Vi selger ikke drømmer, vi selger sjela di”.

- Fundament er stikkordet. Design må fundamenteres i noe ”ekte” for å identifisere, kommunisere og utføre oppgaver. Og - det handler ikke om meg eller vårt uttrykk, det handler om sjelen til kunden vår.

- Allsidig erfaring fra svært ulike prosjekter er et stort pluss, dessuten er jeg ambisiøs på andres og egne vegne. Jeg tror det meste er mulig, hvis en virkelig vil.

Jobber med nå
- Heiberg Cummings - Et liv med Interiører. Aschehough Forlag
- Helt nytt identitetsdesign for Slettvoll Møbler

Mini-CV
Født: 1965
Studerte grafisk design, Firenze 1987-1989
Autorisert medlem av Grafill siden 1992
Utmerkelser i blant annet Visuelt, Årets vakreste bøker, Gullblyanten, Merket for god Design, D&AD
Eier og kreativ leder i Gina Rose Design: http://www.ginarosedesign.no
Jobber med identitets- og kommunikasjonsdesign.
Noen av hennes andre største kunder er Slettvoll Møbler, Posten Frimerketjenesten, Ascheough forlag, CLP Advokatfirma, Norgesgruppen.