Innleveringsfristen til Årets vakreste Bøker var onsdag 15. januar, og fram til prisutdelingen 27. mars skal juryen gå gjennom uttallige innsendte arbeider i jakten på årets vinnere. Derfor føltes det naturlig å spørre et knippe designere hva som er den vakreste boken i deres egen bokhylle. Den boken man aldri klarer å kvitte seg med, kanskje har den hedersplassen i hylla, som tas frem for å beundres fra tid til annen.

Av Dorthe Smeby

Morten Vernegg, webdesigner i Dekode
www.dekode.no

Antique packaging fra Gingko Press viser er en fantastisk samling av gammel pakningsdesign. Pakningene er samlet over mange år av Francesc Serra, og boken er satt sammen av byrået Tribu-3. Selve designet på boken er kanskje ikke så mye å skryte av, men innholdet gjør dette til en av mine favoritter som jeg stadig vender tilbake til. Det er utrolig inspirerende å se detaljene på de gamle pakningene, både i design og trykk, og finessen som ligger i arbeidet. I tillegg til at det gir meg nye ideer og inspirasjon til mitt eget designarbeid, er det også en fin kontrast til en ellers veldig digital hverdag.

Elisabeth Vold, grafisk designer/partner i Mr. Who designstudio
www.mrwho.no

Jeg har plukket ut en norsk favoritt; Svein Nyhus, Verden har ingen hjørner, er utrolig vakker både når det gjelder tekst og bilder. Denne boken kjøpte jeg til mitt tantebarn som fødselsgave, da jeg synes den burde være obligatorisk i et hvert barnerom. Nei, vent - i ethvert hjem.

Building Stories av Chris Ware er en annen favoritt. Det tok ti år å få boken ut på markedet, og den er et mesterverk! Fantastiske illustrasjoner, vakre detaljer og flotte farger. Det er en helt spesiell opplevelse å åpne en eske som består av tolv deler - den inneholder blant annet avisoppslag, vakker innbinding og til og med et brettspill! Dette er bookporn på høyt nivå.

 

Lars Brusletto Sveen, grafisk designer i Munch design
www.munch-design.no

Werner Blaser: Tempel und Teehaus in Japan
Urs-Graf-Verlag, Olten, 1955
31,5 × 24,5 cm, 156 s.
Bokdesign: Richard Paul Lohse sammen med forfatteren
Omslag: Armin Hofman

Nesten alle mine bøker er pakket ned i kasser fordi de skal inn i et lite bibliotek som vi har bygget til oss selv. Men noen står fortsatt fremme, og blant dem har jeg valgt Werner Blasers Tempel und Teehaus in Japan fra 1955. De tre mennene bak boken er alle sveitsere. Blaser (f. 1924) er arkitekt og arkitekturskribent, og han har selv tatt fotografiene og tegnet plantegningene i boken. Richard Paul Lohse (1902–88) var maler og grafiker, og Armin Hofman (f. 1920) er grafisk designer.

Resultatet av samarbeidet er et mønstereksempel på sveitsisk bokdesign fra midten av forrige århundre – spesielt vellykket på grunn av et nær perfekt samspill mellom tema og utforming. Illustrasjoner og fotografier viser den japanske arkitekturens modulære oppbygning med sine klare linjer og synlige rutenett, som samtidig speiles både i gridsystemet bak den stramme layouten og i Hofmans spesialskrift til omslaget. Fotoene av boken er tatt i vårt enn så lenge tomme bibliotek.

Levi Bergqvist, designer/partner i All Tomorrow's
www.alltomorrows.no

Recollected Work – Mevis & Van Deursen
Artimo 2005

Jeg valgte denne fordi den leder statistikken over å bli tatt ut av hylla og bladd mest i hos meg. Boka er en monograf for designduoen Armand Mevis og Linda Van Deursen fra Amsterdam. Det er en utvidet versjon av en artikkel opprinnelig publisert i IDEA Magazine som tar for seg arbeidene deres i tidsrommet 1990-2005. Til forskjell fra en del andre grafisk design-monografer, som det finnes alt for mange av, er dette en unik sak – en stor kaotisk collage tatt ned til bokform. Litt vanskelig å skjønne hva som er hva, men det er ikke så viktig, denne boka blir mer enn en monograf. God å holde i, god å bla i, interessante små tekster og arbeidene er selvsagt utrolig vakre.

Synne Mo, grafisk designer i REDINK
www.redink.no

Atlas over fjerne øyer av Judith Schalansky er den fineste boken jeg vet om akkurat nå, og er faktisk designet av forfatteren selv. Den har blitt kåret til «Årets vakreste bok i Tyskland» av Stiftung Buchkunst, og innholdet er en blanding av fascinerende og skummelt på samme tid. Fascinerende fordi det er utrolig når det plutselig kan dukke opp noe i midten av ingensteds og skummelt fordi store hav er fryktinngytende. Samtidig er boken et veldig godt eksempel på hvorfor papirboken aldri må få lov å dø ut – ingen e-bok hadde klart å formidle det vakre i det fjerne på samme måte. Samboeren min jobber i Gyldendal, så jeg er nok bortskjemt med vakre bøker, og én bokserie jeg virkelig gleder meg til å se er Gyldendals nye klassikersatsing, designet av Node Berlin. Det lille jeg har sett ser kult ut!