Emballasje har en viktig funksjon, og skal ikke bare fungere som dekor, men både informere om innholdet, være lett gjenkjennelig og sette stemningen for drikkeopplevelsen. Mange mener forpakningen teller nesten like mye som selve innholdet. Det er sikkert derfor man en gang i blant kommer over en så lekker emballasje, i form av en fin etikett eller snasen flaske, at man kjøper produktet uten å bry seg så mye om hvordan det egentlig kommer til å smake.

Av Dorthe Smeby

Robert Austnes, designer i Kind
www.kindnorway.com

Det er selvfølgelig vanskelig å velge én favoritt, men siden det snart er jul falt mitt valg på Hellstrøm Aquavit, designet av Olssøn Barbieri. En fin flaske med personlighet og særpreg. Jeg liker veldig godt enkelheten og det rene uttrykket hele veien. Silketrykket typografi med mye luft gjør at innholdet kommer i fokus og at det hele føles mer eksklusivt. Den grønne forseglingen på korken er en fin komplementærfarge til aquaviten, og utgjør det lille ekstra. Tror også at denne i stor grad er med på å forsterke hylleinntrykket, spesielt om det da lages serier med andre farger. Jeg synes den er veldig riktig i sitt segment, og gjør at selv jeg som ikke er noen aquavit-fan får lyst på en aldri så liten smaksprøve. Denne blir fort en av julegavene under treet i år, så jeg håper at innholdet svarer til forventningene fra emballasjen.

Robert-Austnes1_500px.jpg

Robert-Austnes2_500px.jpg

Robert-Austnes3_500px.jpg

Simen Øian Gjermundsen, partner i Notch
www.notch.no

Den ikoniske Coca Cola glassflaska er vanskelig å komme utenom dersom man skal snakke om vellykket drikkevare-emballasje. Flaska ble designet i 1915, og er gjenkjennelig både på formen, fargene, og selve Coca Cola-logoen. Designet er gradvis tilpasset og flaska finnes i flere varianter, men grunndesignet som er nesten 100 år gammelt er fortsatt ledende. Jeg liker hvordan Coca Cola har klart å gjøre silhuetten til noe så uinteressant som en brusbeholder til et ikon som er kjent over hele verden. Innholdet i flaska er jeg imidlertid ikke spesielt glad i…

Simen_Gjermundsen_500px.jpg

Alexander Kanvik, grafisk designer i Commando Group
www.commandogroup.no

Å gå gjennom butikken uten å legge merke til juleølens tilstedeværelse skal godt gjøres. Blant dominansen av røde ølbokser ble jeg tiltrukket av Tuborgs juleøl, som differensierer seg med sin mørkeblå farge og lekne illustrasjonsstil. Boksen har et gjennomført design fra sylindertopp til sylinderbunn, med et høyt detaljnivå. Hvert individuelle snøfnugg har en unik form, der de daler ned mot nissefar som nyter et glass Tuborg Juleøl i det han fyllekjører forbi et grantre og mister en presang. Hver enkelt detalj er med på å forsterke illustrasjonens helhet og historie. Apropos historie – illustrasjonen ble først introdusert på et postkort i 1979, da uten nissefar og sleden. På 80-tallet dekorerte de Tuborgs lastebiler med motivet og lagde denne reklamefilmen hvor vi får et møte med nissefar.

Alexander-Kanvik_500px.jpg

Spill video

Tuborg jule reklame!

Kristian Allen Larsen, grafisk designer i Work
www.work.no

Jeg velger den emballasjen som jeg synes fungerer best både på ikonisk stil, variasjon og branding. Absolut Vodka er et merke som lett kan stå som en flaske uten noe som helst labeling, og fortsatt vil vi ha den store gjenkjennelseseffekten. Flaska, som ble funnet i en antikvitetsbutikk i Stockholm der man kom over en gammel medisinflaske, viste seg å være genial. Så var det etiketten. Behøver man etikett? Nei, sa de kreative, vi graverer rett på flaska! Kunstnere som blant andre Andy Warhol og Damien Hirst har med tiden bidratt til at flaskene lever som egne kunststykker.

Jeg må også nevne en av de deiligste flaskene med det ekleste innholdet, nemlig Absinthe Courtesy of Stranger & Stranger. Som labelen sier: "Beatiful, Hideous, Angelic, Devilish". Fantastisk bruk av typografi og dekor som gjør at jeg vil sippe Absinthe med frankrikes kunstnere sent på 1800-tallet.

Kristian-A.-Larsen-1_500px.jpg

Kristian-A.-Larsen-2_500px.jpg

Manuela Pacheco, grafisk designer i Selters Design
www.seltersdesign.no

Jeg oppdaget denne ølen i Australia, og falt umiddelbart for flasken og dens etikett. Det er noe poetisk ved den store håndtegnede hvalen, omringet av den subtile og gammelmodige blåfargen. Den er enkel, og samtidig veldig vakker. Det fungerer fordi innpakningens enkelhet og delikate utseende representerer det lille lokale bryggeriet på en veldig god måte. Når du ser på flasken, vet du at denne ølen er god og laget med kjærlighet. Forøvrig er det mange fine etiketter på Murray´s Craft Brewing sine flasker.

Manuela-Pacheco_500px.jpg

Manuela-Pacheco_2_500px.jpg