En god portfolio er alfa og omega for å skille seg ut i mengden. Men hva bør en god portfolio inneholde, og hvordan bør den bygges opp? Svarene på dét er mange, men noen grunnregler er allikevel lure å følge.

Et verktøy for selvpromotering #

Av Dorthe Smeby

Det finnes mange oppskrifter på hva som utgjør en god portfolio, og samme hvordan den produseres er dens viktigste oppgave å representere deg som kreativ utøver på en riktig og tiltalende måte. Den skal være representativ for hva du kan, dine styrker og din erfaring, og presentere din personlighet og dine kunnskaper på en minneverdig og helst litt oppfinnsom og imponerende måte. En god portfolio vil gi deg muligheten til å skille deg ut i mengden, og er et verdifullt og viktig verktøy for selvpromotering.

Noen grunnleggende råd er lure å ha i ermet:

– Gjør research på firmaet eller studioet du skal besøke. Finn ut hvordan de jobber, hva de jobber med, hva de ikke jobber med og hvem du bør avtale å møte.
– Velg arbeider du er fornøyd med - ikke mindre enn fem og ikke mer enn 20.
– Forbered deg godt, og vær klar for å få spørsmål rundt de ulike prosjektene du presenterer. Er det lenge siden du produserte dem er det kanskje lurt med en oppfrisking i forkant portfolievisningen.
– Gå gjerne for variasjon som viser bredden av dine egenskaper, men vurder relevansen på arbeidene opp mot studioet eller byrået du skal møte.
– Dobbeltsjekk og trippelsjekk for skrive- og tastefeil, bilder i for dårlig oppløsning og generell produksjonsslurv.

En portfolioeksperts bekjennelser

For å komme til den virkelige kjernen av emnet tok vi kontakt med Hans Gerhard Meier, som i tillegg til en rekke ulike kreative roller blant annet har undervist i portfolio-komposisjon ved tidligere Westerdals School of Communication. Med bakgrunn som kreativ altmuligmann har Hans Gerhard arbeidet innen både illustrasjon og grafisk design, animasjon, film og digitale medier. Per dags dato har han en rekke ulike kunstprosjekter gående under aliaset Smogdog, i tillegg til å holde foredrag og workshops samt å undervise i interaksjonsdesign ved Arkitekthøgskolen i Oslo.

– Portfolio på skjerm eller som en mappe man kan bla i? Hvordan ser du på en digital portfolio versus en fysisk, og til hvilket bruk kan de ulike være til nytte?

– Jeg ser nytte i begge! Du må være tilstede på digitale flater, jo fler jo bedre (men ikke fler enn du klarer å holde oppdatert). Du vil bli googlet før du ankommer, og om skattelister og oppslag i lokalavisa fra håndballturneringen du deltok i da du var 15 er det første som dukker opp ligger du bak i løypa. Skaff deg proffe kontoer i sosiale medier - og ikke bland feriebilder med logojobber.

Han anbefaler å ta med en fysisk portfolio på selve intervjuet eller mappevisningen, som et ekstra tillegg til din digitale mappe (som gjerne kan sendes et par dager på forhånd).

– En fysisk portfolio kan legges på bordet mellom dere, man kan hoppe lett mellom sidene og i beste fall bli spurt om den kan legges igjen for gjennomsyn av andre i byrået. Pluss at du aldri vil ha problem med sviktende Wi-Fi eller batteri-kollaps...

På spørsmålet om hvordan en god portfolio burde bygges opp mener Hans Gerhard det er lurt å begynne med arbeidene man er mest fornøyd med, og som viser tydelig hva du behersker og har lyst til å jobbe med

– Ikke spar på kruttet, vis dine beste arbeider først og spar et veldig godt et til slutten. Husk at folk har dårlig tid og klikker eller blar seg raskt videre om det er for mye å lese eller vanskelig å navigere… Bruk alltid mer tid på selve arbeidene du presenterer enn designet av websidene (om du da ikke ønsker jobb som webdesigner). Sørg også for at du lager en mal som er lett å oppdatere, og forny innholdet med ujevne mellomrom. Vis arbeider som kan si mye om din kompetanse, software- og hardware-skills er nyttig å nevne når du er fersk i faget. Det er heller aldri feil å vise skisseteknikk og personlige prosjekter, det skiller deg fra røkla.

Bli husket

For å bli husket etter at mappevisningen er over kan det være en god idé å legge igjen en liten fysisk gjenstand eller ting. Det kan være alt fra noe så enkelt som et visittkort, til en liten brosjyre eller fanzine om deg selv, en tegneseriestripe om hvorfor du er perfekt for jobben eller navnet og telefonnummeret ditt visualisert på en humoristisk måte. Husk at de ansvarlige for ansettelser i byråer og designstudioer møter mange håpefulle mappevisere, så ikke forvent at de vil huske navnet ditt uten videre.

– Gjør det du legger igjen relevant, og sørg for at det er noe som kan være verdt å ta vare på, sier Hans Gerhard. En fysisk gjenstand øker sjansen for å huskes og vil være noe som kan sirkulere på byrået der du har vært. Fordi alle er digitale i dag vil noe analogt som for eksempel et enkelt postkort oppfattes som både annerledes og minneverdig.

– Hvis du skal oppsummere - hva er de tre viktigste tingene å tenke på i prosessen?

– Forbered deg godt, og gjør research på hvem du skal treffe. Siden de garantert har googlet deg bør du google dem også. Ha is i magen - det kan ta tid å få napp. I mellomtiden kan du jobbe med portfolioen din, og lage enda flere gode arbeider. Ring de du ønsker å treffe, be om en kaffeprat, fortell at du er nysgjerrig og ønsker å utvide nettverket ditt. Og sist men ikke minst; aldri påpek og unnskyld feil og mangler i mappa di! Som regel er det kun du selv som ser det...

Hovedbilde: Portfoliovisning i R21 (foto Jon Gorospe)